nina L
Hej
Hittade denna på easy plants hemsida. Undrar vad det är för en växt. är det en riktig kyndel eller? Finns det någon som har haft denna hängande växt eller vet vad den heter på latin?
länk
Åsa, mälardalen zon 2
Satureja douglasii heter växten enligt SKUD så den hör ju till släkten kyndel som har släktnamnet Satureja. Inget svenskt namn verkar man ha gett denna växt så då är det ju fritt fram för div. företag att hitta på egna svenska namn (fast de gör de ju även om växterna redan har ett svenskt namn ibland).
mickes trg
Den sort som finns att få tag på som stickling heter Satureja Douglasii "indian mint" och precis som åsa säger så är den släkt med kyndel, många handelsträdgårdar har börjat kalla den för "Indian mynta " (fritt översatt) eller bara Kyndel, men vi har heller inte hittat något officiellt svenskt namn. Själv har jag den varje år i min egen trädgård som kantväxt hängande över murstenar, det doftar så härligt när man går förbi dom.(snygg i ampel med) De har små vita oansenliga blommor som nästan inte märks tycker jag, men den har en fräsch grönska och växer kraftigt med långa rankor och doftar som sagt "Härligt".

Micke.
nina L
HEj
Vet ni om den går att fröså eller måste man köpa sticklingar och i så fall var kan man köpa frö/sticklingar. Jag vill inte handla från easy plant.
mickes trg
Hej
Vad jag vet så finns den bara som stickling, men kanske nån annan vet?
Om du vill få tag i sticklingar kan jag hjälpa dig längre fram i mars-april.

Micke
noora
Är den perenn? Jag planterade en sån direkt på marken i kryddlandet förra året. Det kan ju vara kul att veta om den tänker överleva vintern eller inte... (plantan köpte jag på trädgårdsmässan, på etiketten stod det "indian mint" och Satureja men inte så mycket mer).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon