Full version: vanskött gräsmatta
saga brolin
Hur ska jag till våren göra med min gräsmatta som inte blev klippt på eftersommaren. Gräsmattan är i Skåne och i nov. var den 1/2 m. hög. Då jag bara är där vid ett tillfälle i mars och sedan till påsk undrar jag vad jag ska göra och om det är möjligt att göra något åt den i början av mars?
Saga
Sommartorparn
Jag är ingen expert men är ungefär i samma läge. Jag har beslutat att låta bli att göra något till dess att gräsets tillväxt har kommit igång. Klipper du den nu, utan att du lyckas samla upp allt gräsklippet får du som en våt filt som kväver gräset. Sedan tar maskrosorna över. Det hände mig ett år när jag klippte för sent på hösten och inte fick bort allt klippet. Det kan också hända att rötterna far illa om gräset nu plötsligt blir kort och du får du får en köldknäpp. Möjligtvis om du har tid nu skulle du kunna slå det med lie, och räfsa bort gräset, för att få ner längden lite. Jag kommer att vänta till dess att jag ser nytt grönt gräs spira, och då köra gräsklippare ett par gånger med uppsamlare för att få bort massan av gräs.

Vad tycker ni andra?

Hur som helst, har man gräsmatta på distans så får den lära sig att bli klippt bara ett par gånger per år. Viktigt att ha en stark gräsklippare med stor uppsamlare.
Sailor Pluto
Har precis samma problem, fast det beror på att jag latade mig nåt otroligt i somras smile.gif Även jag är tacksam för tips.
Ophelia
Hmm...låter tufft att klippa halvmeter gräs med gräsklippare och det får du nog skippa hur som helst. Beroende på hur mycket det torkat upp så kan du ju bränna gräset (fast det är inte att rekommendera för de stackars humlorna) eller slå det med lie/köra ner med trimmer och då lämpligvis ta bort det slagna gräset. Vad som behövs är ju att få bort det gamla torra gräset till förmån för det nya. Annars får du väl låna nåt betande djur (typ get) som knaprar i sig vad som nu finns smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Ophelia @ 07-01-2007, 15:39)
Hmm...låter tufft att klippa halvmeter gräs med gräsklippare och det får du nog skippa hur som helst.

Halvmeterhögt funkar att klippa, i alla fall mitt gräs som är ganska tunna strån. Har gjort det många gånger. Men det är jobbigt att tömma uppsamlaren var tionde meter och så får man räkna med många motorstopp. Man kan hoppas att när det har torkat tar det emot mindre.
Kakaduan
En släkting till mig brukade köra gräsklipparen lite lutande vilket tydligen gick bra. Själv har jag aldrig fått så högt gräs.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon