Full version: Gullrisproblem
Sailor Pluto
I somras flyttade jag in i ett hus med en rätt igenvuxen trädgård, som troligtvis kommer att behöva ett krafttag eller två (men jag är lika glad ändå biggrin.gif ).

Det som är värst är nog gullriset. Dels lutar det sig över altantrappan så att man inte kommer fram, dels har det trängt undan nästan alla andra växter mad.gif . Dessutom växer det i en väldigt fördelaktig vrå som jag vill plantera mer känsliga växter i.

Gullriset är så pass tjusigt att det får stanna i trädgården, men på en ny plats. Så nu undrar jag om någon har tips på lyckade samplanteringar med denna växt?
kerstin z5-6
Planterat i hinkar utan botten -kan de hållas på plats om sällskapet är kraftiga perenner tex Riddarsporrar , höstöga , phlox med mera:)
Gossen Ruda
Jag är i princip emot bottenlösa hinkar i rabatterna men kanske för att hålla gullriset på plats. Det eller att hela tiden hålla efter utbrytningsförsök men jag tycker inte att gullriset är så hemskt expansivt. Jag förmodar att det frågan om dom amerikanska importerna. Funderar på om man inte skulle kunna ha kraftiga lågvuxna perenner som grannar. Bergenia? Gullris är fö en bra insektsväxt för den har grunda blommor med god tillgång på nektar.
Ewa L
Jag har en hel häck med Höstgullris. Måste ju vara samma släkte?

Min erfarenhet är definitivt att den är otroligt expansiv, men med frö!! Finns inte en chans i h-e att den kan sprida sig över hela tomten och till grannarna (via asfalt) med rötter. Det måste definitivt vara frösådder = hjälper inte med hink.

Mycket lätta att dra upp i tidigt stadie. Brukar också försöka vara "duktig" och klippa ner dem innan fröna uppstår, men ofta missar jag. De är också ganska känsliga för mjöldagg så även det talar för nedklippning.

Tyvärr har jag inte något förslag till samplantering, eftersom mina är så höga så står de solitärt.

Småjäkliga växter alltså, men vackra. wub.gif
Gossen Ruda
Instämmer, man bör ta bort stjälkarna innan fröna sprids om man inte vill ha den överallt. Virtuella floran om gullris.
Ewa L
Kom på en sak till som talar för dem: De är underbara i buketter och framförallt att torka!! wub.gif

Brukar alltid göra ett knippe på hösten tillsammans med Dagöga och Röllika. Hela buketten behåller sin gula färg och står hela vintern. Kompost på våren. tongue.gif
Alpiner i Halmstad
Det finns ett markområde 8 km NÖ Halmstad. Marken har varit åker för ca 12 år sedan. För ca 10 år sedan kom några fröer av Amerikanskt gullris lösa på området. Nu är ca 10 ha täckta med en matta av växten. Man försöker hålla det nere, genom att köra över det med en slåttermaskin.
Plantorna har redan spridit sig och följer vägar och järnväg. I somras gick jag en dag och mejade ner fröplantor 1 km från den ursprungliga etableringsplatsen. Vi vill därför utfärda en stark varning för denna växt.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Ja , de är växtvilliga , liknar Kungsljus i det fallet -så naturligtvis ska frökapslarna bort om man vill ha dem i någorlunda ordning:)
Sailor Pluto
Tack för många bra tips smile.gif ! Det stämmer att den har spridit sig med frön, det märks på placeringen av andra enstaka plantor i trädgården.

I somras såg jag inte till många fjärilar, men däremot bin i mängder! Gullriset och honungsrosen var väldigt populära och det gynnar ju pollineringen i hela trädgården.

Troligtvis har gullriset växt på samma ställe i mer än tjugo år, så jag vet tyvärr inte vad det är för sort.

Jag ska fundera lite på hur jag ska göra, och om resultatet blir något att skryta med får ni antagligen se bilder på det i sommar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon