Tobias80
07-01-2007, 16:27
Tänkte att jag till våren skulle göra ett litet grönsaksland till vår dotter, det är ju alltid kul för dom små att få sätta egna frön och se plantorna växa upp.. Hade tänkt att odlingsbädden skulle vara lite upphöjd med en träram runt så min fråga är nu: Ska träramen vara av impregnerat virke eller ska man ha obehandlat som man skyddar med att stryka på lite tjära på insidan?? Kom gärna med egna förslag..
Tack på förhand!
//Tobbe
Snöflinga
07-01-2007, 16:54
Har alltid använt oimprignerat som fått ett par omgångar tjärstrykningar ... och så luktar det ju också så gott
Mia, zon 3
08-01-2007, 08:20
Nyare impregneringar kanske är "snällare", men generellt sett tror jag inte att man ska ha sådant nära ätbara odlingar... Dessutom kan man vara känslig mot direktkontakt, gäller förmodligen ännu mer för barn, som inte är så hårdhudade som vi vuxna. Så jag tycker idén med tjära låter mycket bättre. Annars kan du ju olja också, då kan man blanda i valfritt pigment om man vill ha lite kulör på det hela. Om du ställer brädorna med ändarna i oljebad en stund kan de suga upp så mycket att åtminstone ändträet är bra skyddat. Man kan också häfta fast presenning eller liknande på insidan av odlingslådan, för att förhindra direktkontakt med jorden. Fast det är ju inte särskilt snyggt...
Jonas70
08-01-2007, 09:35
Tjära är ju i och för sig bättre än tryckimpregnerat, men det innehåller ju en del gifter det med. Hade jag varit du så hade jag använt mig av obehandlat trä. Det håller ju trots allt ett par säsonger och ger ju dessutom en hel del vacker patina med åren.
Hur det är med att olja träet har jag ingen erfarenhet av mer än att utemöblerna måste man ju olja om varje år i alla fall om de står ute.
Linolja är trevligt, bortsett från att bortglömda trasor kan självantända. Nedsänkt i jord kanske tjära funkar bättre, men, linolja är billigt, tämligen hälsovänligt, och kan nog ge lite extra skydd jämfört med oimpregnerat. Måla flera gånger och låt härda/'torka' väl (kan nog ta ett par veckor, vet ej)
Menar ren linolja alltså, inte 50/50-varianter som är utspädda med fossilolja och diverse kemikalier.
Jonas70
09-01-2007, 08:42
Ja, linolja har jag bara hört gott om, men har tyvärr ingen egen erfarenhet av det i kontakt med fuktig jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.