Full version: Pärllök
BME
Hej!

Jag är så sugen på att försöka odla pärllök! Har någon av er odlat såna? Hur fick ni tag i utsäde?

Jag har inte kunnat hitta något frö/sättlök i Sverige, utan funderar på att försöka med 'cipolla borettana' från ingegnoli.it, visst ser väl det ut att vara pärllök? Är det någon här som beställt från Ingegnoli? Funkade det bra?

Snart kommer våren!
smile.gif Birgitta
Åsa, mälardalen zon 2
Testade söka på 'cipolla borettana' och det verkar vara en variant av Allium cepa (alltså en variant av vanlig lök)

Pärllök = Allium ampeloprasum Sectivum-Gruppen

Synonymer och övriga botaniska namn
Allium porrum Pärllök-Gruppen
Allium porrum var. sectivum Lueder
Egenskaper
Härstamning: Namn baserat på porrum var. sectivum Lueder. Representerar några få, ännu icke namngivna, sorter med täta knippen av relativt små, runda och solida (ej skiktade) lökar med vitt skal.
Livsform: flerårig ört, lökväxt
Användning: grönsak ute

(källa:SKUD)
BME
Tack för tipset Åsa. Sökte vidare mha dina uppgifter och hittade sidan : http://www.menyse.com/action/subProductGro...uctGroupId3=400
Jag citerar:
"Pärllök (borretanalök)
Pärllök förekommer som tre olika sorter. Dels en småvuxen art av matlök, dels den i medelhavsområdet vildväxande arten allium ampeloprasum, dels en vit småvuxen variant av purjolök (allum porrum). Den sist nämnda är den vi brukar hitta i butikerna.
Allum porrum-varianten är rund och något platt i formen, samt varierar i storlek från liten till medelstor. Den odlas mycket i Italien.
Löken passar bra att stekas hel. Serveras som tillbehör eller i grytor och används mycket i industrin för inlägg­ningar."

Så kanske är ändå borettana den "rätta", dvs den lök jag är ute efter. Återstår att få tag på frö alltså och sannolikt är väl Ingegnoli det enda stället. Skulle nån ha andra förslag så skriv gärna en rad!

Birgitta
Susanna
Kolla hos Värends Bär, jag har för mig att jag såg något där om pärllök, fast jag är inte säker.
hnorbeck
Jag har också letat efter pärllök utan att hitta det.

Enligt vad jag kan se efter lite Google-sökningar så kallas sorten "Borettana" även för "di Rovato" och anses tillhöra arten Allium Cepa. Det är detta som är pärllök, men jag tror att artbeteckningen kan ha blivit fel. Det ser helt rätt ut på alla bilder som jag kan se och även av beskrivningarna hos olika italienska fröfirmor verkar det vara just pärllök.
Själv köpte jag förra sommaren då jag var i Italien en sort som heter "Rovato" och ska provodla den nu i sommar för att se vad det är. Den var från fröfirman Sgaravatti. Även här står det "Allium Cepa". Ska prova och se vad det blir - återkommer med rapport senare. Ätligt blir det säkert i alla fall.

Ingegnoli är en av Italiens största och mest kända fröfirmor, men vad jag kan se säljer de inte via postorder till andra länder än Italien.

Hursomhelst, det är ganska många frön i min påse med "Rovato", så om någon vill ha något tiotal så kan jag skicka. Kontakta mig i så fall personligen. Först till kvarn får först mala...

Borettana är ju en nyhet i årets katalog från Ingegnoli, så den fick jag tyvärr inte tag på förra sommaren när jag gick förbi Ingegnolis affär i Milano och köpte en hel bunt med frön.

Lite annat som jag hittat via Google:
borettana.com om Borettanalök.
Danska fröfirman Gourmetgarage.dk har också Borettanalök i sin katalog, men den står som slutsåld.
KURT
Förmodligen måste man förgro även pärllök från frö? Lök från frö brukar ha ganska lång utvecklingstid.
stennie
vad jag förstår så är detta pärllök..Syltlök ! smile.gif
KURT
CITAT (stennie @ 22-01-2007, 11:47)

Pärllökverkar vara ett samlingsnamn för småväxta lökar. Det kan vara småväxt matlök (Allium cepa)t ex syltlök, småvuxen purjolök (allium porrum) eller småväxt vild purjolök (allium ampeloprasum).
hnorbeck
CITAT (stennie @ 22-01-2007, 11:47)

Nja, syltlök och pärllök är inte samma sak enligt mig i alla fall. Jag har smakat både Barletta-lökar (som ser ut som klassisk syltlök) och Borettana-lökar (den plattrunda sorten) och Borettana har en helt egen smak.
BME
Jag håller med hnorbeck; syltlök och pärllök är inte samma sak. "Min" pärllök är den plattrunda som är himla god om man helsteker den och låter puttra i lite sirap :-p
hnorbeck
Jag hittade en variant till på något som skulle kunna kallas pärllök, nämligen den som kallas "Elephant garlic" på engelska, en variant av Allium ampeloprasum. Har dock ännu inte hittat någon firma i Europa som säljer den.
Mer om denna sort kan man läsa på t.ex.
http://www.garlic-central.com/elephant-garlic.html
eller
http://www.elephantgarlic.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon