Jag har också letat efter pärllök utan att hitta det.
Enligt vad jag kan se efter lite Google-sökningar så kallas sorten "Borettana" även för "di Rovato" och anses tillhöra arten Allium Cepa. Det är detta som är pärllök, men jag tror att artbeteckningen kan ha blivit fel. Det ser helt rätt ut på alla bilder som jag kan se och även av beskrivningarna hos olika italienska fröfirmor verkar det vara just pärllök.
Själv köpte jag förra sommaren då jag var i Italien en sort som heter "Rovato" och ska provodla den nu i sommar för att se vad det är. Den var från fröfirman Sgaravatti. Även här står det "Allium Cepa". Ska prova och se vad det blir - återkommer med rapport senare. Ätligt blir det säkert i alla fall.
Ingegnoli är en av Italiens största och mest kända fröfirmor, men vad jag kan se säljer de inte via postorder till andra länder än Italien.
Hursomhelst, det är ganska många frön i min påse med "Rovato", så om någon vill ha något tiotal så kan jag skicka. Kontakta mig i så fall personligen. Först till kvarn får först mala...
Borettana är ju en nyhet i årets katalog från Ingegnoli, så den fick jag tyvärr inte tag på förra sommaren när jag gick förbi Ingegnolis affär i Milano och köpte en hel bunt med frön.
Lite annat som jag hittat via Google:
borettana.com om Borettanalök.
Danska fröfirman
Gourmetgarage.dk har också Borettanalök i sin katalog, men den står som slutsåld.