Under sommaren var elverket och grävde och körde sönder en kulle bredvid vår tomt. (För att dra kabel). Där växte (Förutom mängder med narcisser) flera sorters orkideér. Finns det något hopp om att de kommer tillbaka? Narcisserna kommer säkert ploppa upp här och där, men de vilda orkideerna?
Wilma, orolig..
Gossen Ruda
07-01-2007, 20:11
Jag skulle tro att dom klarar sig, bara inte rotknölarna krossats. Fast dom kanske tar igen sig något år för att samla krafter. Orkideér lever ihop med en svamp så dom kan samla på sig näring utan att behöva skicka upp blad.
Piccante
07-01-2007, 20:22
Med atnke på att alla vilda orkidéer är fridlysta så var det en väldigt omild behandling de fick

. Ibland är det nödvändigt för samhället att göra intrång men de borde ha ansträngt sig mer och inte kört sönder allt.
Jag är rädd för att orkidéer inte är så störningståliga men vi får hoppas att de överlever.
Gossen Ruda
07-01-2007, 20:44
Jag har flyttat om orchideér vid sommarstugan när dom hamnat i rabatterna och det har gått bra trots att dom knappt fick nån jord med sig.
Jag håller tummarna för att de är sega. Hade jag vetat om detta innan hade jag försökt rädda dem! Men det kanske var bättre att de fick vara kvar ändå. Men lökarna hade jag GARANTERAT flyttat på, stackarna. Blir en spännande vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.