|
gunnelö
07-01-2007, 17:52
Hej Vad jag skulle behöva just nu är en bra såkalender (några bra träffar på det ordet får jag inte när jag söker). Självklart är jag alldeles för slarvig för att göra en egen, fast jag funderar på det!  Någon som har tips på en bra såkalender att t ex hämta hem från nätet? Vad har ni förresten redan sått eller står i begrepp att så? Och när är det dags att så frön av Dryas octopetala (fjällsippa) och Aster divaricatus (skogsaster). Jag antar att båda sorterna behöver stratifiering. Jag letar också efter någon återförsäljare av frön till Heuchera Joakim (blev ju helsåld på Helens bild!). Någon som har något tips på var jag kan få tag i det? Hälsningar Gunnel Ö
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2007, 18:00
CITAT (gunnelö @ 07-01-2007, 17:52) Jag letar också efter någon återförsäljare av frön till Heuchera Joakim (blev ju helsåld på Helens bild!). Någon som har något tips på var jag kan få tag i det?
Hälsningar Gunnel Ö jo, jag vet  maila mig din adress, så ska du få några frön  /Helen
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2007, 18:02
Dryas och astern kan du fröså nu, dom behöver några veckors sval vistelse, antingen ute eller någonstans där det är +0,5-+6,0gr. fungerar bra. /Helen
gunnelö
07-01-2007, 18:42
Tack snälla Helen, Jag har PM:at dig. Gunnel
kerstin z5-6
07-01-2007, 19:18
drys sådde jag i fjol , de är små länge -kan vara bra att börja snart med dem
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 18:02) Dryas och astern kan du fröså nu, dom behöver några veckors sval vistelse, antingen ute eller någonstans där det är +0,5-+6,0gr. fungerar bra. /Helen Några veckor ute - 2 eller ?
CITAT (Alba @ 31-01-2007, 17:05) CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 18:02) Dryas och astern kan du fröså nu, dom behöver några veckors sval vistelse, antingen ute eller någonstans där det är +0,5-+6,0gr. fungerar bra. /Helen Några veckor ute - 2 eller ? Jag har hittat svaret på AOT - 4 veckor ute.
kerstin z5-6
31-01-2007, 17:24
Mindre än 4 v är det sällan nån ide att ha något ute -det är liksom minimiperioden sas
Helen i Piteå Zon 5
31-01-2007, 18:27
Jag har numera övergått till minimum 6v. jag tycker mig se ett bättre resultat då, 4v. kan nästan bli lite för lite tycker jag  /Helen
Mattsson
31-01-2007, 18:42
Men tillbaka till det här med såkalender! Ingen som vill utveckla en bra idé?
Jonas70
01-02-2007, 09:07
Vad menar ni med en såkalender?
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2007, 09:21
En såkalender är en kalender där det är inskrivet ex. när man ska så vissa saker (oftast är de som är färdiggjorda, ofta gjorda med tanke på grönsaksodling där hittar man ju ofta information om hur långt tid innan utplantering man bör så). Tyvärr funkar det inte alltid så bra att ta en kalender som någon annan gjort ifall den är gjord för fel del av landet det är ju skillnad mellan norr och söder, man kan ex. inte börja så morötter samtidigt i norr som i söder.
Man kan ju annars ta en vanlig kalender och så räkna in när man måste så de växtslag man har köpt just detta året och så skriver man in när man bör så de olika växterna, och sedan kan man ju skriva i kommentarer ifall det var rätt eller fel och sedan spara kalendern och kolla i nästa gång man ska så samma växtslag.
Jonas70
01-02-2007, 09:35
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-02-2007, 09:21) En såkalender är en kalender där det är inskrivet ex. när man ska så vissa saker (oftast är de som är färdiggjorda, ofta gjorda med tanke på grönsaksodling där hittar man ju ofta information om hur långt tid innan utplantering man bör så). Tyvärr funkar det inte alltid så bra att ta en kalender som någon annan gjort ifall den är gjord för fel del av landet det är ju skillnad mellan norr och söder, man kan ex. inte börja så morötter samtidigt i norr som i söder.
Man kan ju annars ta en vanlig kalender och så räkna in när man måste så de växtslag man har köpt just detta året och så skriver man in när man bör så de olika växterna, och sedan kan man ju skriva i kommentarer ifall det var rätt eller fel och sedan spara kalendern och kolla i nästa gång man ska så samma växtslag. Håller med dig fullständigt Åsa; det är ju väldigt olika när man sår olika saker beroende på var i landet man bor och om man sedan ska odla vidare på balkong, friland eller i växthus. Det var just därför jag blev osäker på vad en såkalender är. Min erfarenhet är annars att det är bäst och göra egna anteckningar på allt man sår och odlar, när de kommer upp, när man omskolade och planterade ut. Detta för att sedan dra nytta av det andra år som man odlar samma sak.
CITAT (Mattsson @ 31-01-2007, 18:42) Men tillbaka till det här med såkalender! Ingen som vill utveckla en bra idé?
Trädgårdsdagbok?
Maria_z5
01-02-2007, 15:27
Jag har en jättebra sålogg som min man har gjort åt mig i excel. Jag är inte bra på att göra excelblad nämligen... Den är super om du pm:ar din mejladress så kan jag skicka över en kopia. /Maria
Låter spännande - skickar ett Pm om det är ok Eva St
Maria_z5
01-02-2007, 15:48
Helt okej!
/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|