Elisabeth P
Plockar ni mycket frö själva, eller införskaffar ni det mesta via byten och olika inköp?
Jag har både bytt och handlat en del. Men i sommras fick jag ochså dille på att plocka egna fröer av släkt och vänner. Nu blir jag så himla osäker på hur svårt det egentligen är att plocka vid rätt tid. Var de ordentligt mogna? Är det riktiga frön eller bara lurendrejare? Har jag lyckats plocka en massa ogräs kanske (då jag även plockat lite villt)?

Tja, jag kan väl gå här och grubbla ihjäl mig innan det växer upp så ja jag kan se om och vad det i så fall blir.

hur gör ni/har ni gjort genom åren. Samlar ni mycket egenplockat? Hur stor del har ni i så fall blivit nöjda med?/Lisa
Sylvia
Om man tar frön från F1-hybrider så blir det inte alltid som moderplantan utan det blir något som liknar de tidigare "generationerna".
Om man däremot tar frön av rena arter så blir det som moderplantan.

Visst plockar jag egna frön och det kan ju vara spännande att pröva vad som komma skall!

Så det beror på vad du har tagit frön ifrån vad du kommer att få! biggrin.gif
Elisabeth P
Ja, det är all möjligt. Både spännande sorter som jag inte har en susning av vad det är. Men även stora blåklockor, riddasporre och lite annat kännt. Anser du att det är lätt att ta frö. Jag blir som sagt lite osäker såhär när det är dags att börja så dem. Jag kanske inte alls har plockat några frön och så får jag gå här och passa på toma byttor/ Lisa
kerstin z5-6
Jag har samlat en del genom åren och sått / av mina egna alltså
Numer enbart speciella ,tex kortlivade perenner , eller om jag vet någon som önskar frö av den växten
De frö jag sår nu är oftast köpta numer -eller ibland fådda, ibland specialpollinerade av mig , " smile.gif Jag vill ju så nya växter och utbudet är ju så enormt att livstiden aldrig räcker ,, för att så, alla man vill ändå smile.gif
e_sedell
Jag har plockat ganska mycket själv, men köpt mycket också. Ofta köper jag först en planta eller en portion frö, och sedan tar frön från den för att dela med mig av och byta till mig. Dock har det blivit dåligt med fröskördande de senaste sesångerna, de får bli bättring på den frånten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon