Full version: Ännu en ny medlem
Gittan i Zon5
Efter att jag halkade in på PKK-forumet så ringde jag direkt till min bror som arbetar i ett byggvaruhus. HAR DU NÅGRA PALLKRAGAR ATT GE BORT frågade jag, javisst sa han, gulledej wub.gif tänkte jag och frågade, hur stora är dom, 80x80 svarade han, äsch sad.gif tänkte jag , vad gör man av så små kragar men sa förståss inget om det till honom, så nu undrar jag, går det att använda den storleken på ett vettigt sätt?
Almdalen
Du kan ju sätta flera i rad och odla var sak för sig, kan vara mycket praktiskt och lätt skött.
wub.gif
Hannele

Jag gjorde damm av en liten pallkrage.
Meningen att växterna ska hänga och täcka pallkragen,
ifall man inte måler den
blå.
Trädgårdsmannen
Du kan lätt plocka ur sprintarna så att du får lösa delar och sedan sätta ihop flera delar än fyra stycken - exempelvis 6 eller 8 - och då får du en större pallkrage och kommer samtidigt att få en lite mer spännande form som en 6- eller 8-hörning.
Erika zon 4
Gud vikken bra idé trädgårdsmannen!! Nu måste jag ju ha fler pallkragar! laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Jag ahr en SUPER-lösning till ;-))

Tag en europa-pallkrage åsså markväv - fyll den med jord. så tar Du din 80X80 pallkrage åsså ställer Du den PÅ den större pallen så får Du ett 'torn' och höjd på Din odling!

Kan man ju iofs göra med 'vadsomhelst' - men 80X80 pallkragar är nog något unikt - för alla 'vanliga' pallkragar är ju rektangulära.
Detta kan man göra större och mindre hur man vill - åsså ta steget fullt ut att landskapa helvilt med pallkragar!

Hälsar Ingrid
Berith
Jovisst är 80x80-pallkragarna unika! Jag har en sån, och den är alldeles blåmetallic. Såå vacker! wub.gif

Men ovanlig är väl inte den storleken... även om dom flesta är rektangulära.
Ingrid på Västkusten
Den får Du fota :-))))

Hälsar ingrid
Berith
Ok! biggrin.gif
Gittan i Zon5
Trädgårdsmannen, du är en pärla wub.gif , jag fick nämligen 21 pallkragar av brorsan och han hade fel om storleken, dom var inte fyrkantiga utan rektangulära, jag har inte mätt dom men det är väl troligast med måtten 80*100 lr 60*80.
Det gick i alla fall inte att göra ett "V" av dom som jag tänkt, om ni förstår vad jag menar, men om jag drar ut sprintarna så kan jag ju göra fyrkantiga pallkragar av allihop, tex 100*100 och 80*80, då kan jag kanske också göra det som Ingrid tipsade om, en "bröllopstårta".

Jisses, nu har jag båda 4-kiloskatterna klängande på mig, Puh, nää, nu hoppade dom ner.

För att återgå nu när jag har händerna fria, jag tänkte sätta smultron i en ruta och jordgubbar i tre rutor och sätta ihop rutorna till en kvadrat.

I mitt "V" tänkte jag ha örter i den mittersta ^ och så sommar/snittblommor i "vingarna" / \.
Ingrid på Västkusten
Bröllopstårta :-) vilket BRA namn!
Hihi!

Vad tror du om att göra dem lätt romboedriska? d v s inte ha dem enbart som rektanglar?

Bröllopstårta kan man ju även göra med den här 'listen' man kan i år köpa på gardencenters, den som ser ut som tunna stockar på rulle :-)

Tänk att toppa härligheten med en 'åtta' :-)

Usch vad jag får ideer!

Hälsar ingrid som behövermera tid inte ideer:D
Gittan i Zon5
Jag har faktiskt en sån rulle över sedan förra sommaren, det var ju en idé, kanske man kan göra en stor romb och ha jordgubbarna där och smultronen på toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon