Full version: klippa hibiskus
norea
Jag har en stor gammal hibiskus som behövs klippas ner. Det är långa tomma grenar med lite blad längst ut på. Kan jag klippa ner den nu, eller måste jag vänta till våren?
Hur klipper man dem?
Alexander-VG-zon3
jag klipper ner mina i feb-mars . bara man inte gör det samtidigt som man planterar om den . spara ca 3-5-10cm och kolla så där är ögon där nya grenar och blad ska växa ut alltså behåll nåt blad
lilla mamma
Jag klipper när jag planterar om och tar då rejält.
Eva St
Jag har klippt mina Stamhibiskus nu och det brukar inte vara några problem och jag klipper ner dem ganska hårt och de riktigt exploderar framåt vårkanten tror de klarar väldigt mycket när det gäller frisering
Eva St
Morbid
I Egypten t.ex, så används Hibiscus sp. som häckväxt. Mycket effektfullt!!
norea
Jag fattade inte det där med ögon..... Om man klipper så nära stammen kommer ju inga blad vara kvar...
Morbid
CITAT (norea @ 09-01-2007, 18:10)
Jag fattade inte det där med ögon..... Om man klipper så nära stammen kommer ju inga blad vara kvar...

Ögon = noder. Ämnen på grenar som kan ge nya grenar. Sitter i vecket mellan gren och blad. Eller där blad har suttit tidigare.
Hibiscus bryter lätt på gammal ved.
norea
Men många grenar är ca 5 dm långa och har bara blad längst ut på topparna. Ska jag klippa bort alla dessa långa grenar? Då blir inga blad kvar alls.
Morbid
CITAT (norea @ 14-01-2007, 12:30)
Men många grenar är ca 5 dm långa och har bara blad längst ut på topparna. Ska jag klippa bort alla dessa långa grenar? Då blir inga blad kvar alls.

Om du undersöker grenarna, så kommer du säkert att hitta små "pluppar", där blad har suttit tidigare. Ränka till tre sådana "pluppar", och fimpa strax ovanför den tredje.

Dessa "pluppar" innehåller ämnen till nya grenar. Att det inte finns några blad där just nu, är inget besvär.
lilla mamma
Fukta stammen efter du klippt så bryter det lättare nytt
Morbid
CITAT (lilla mamma @ 15-01-2007, 10:18)
Fukta stammen efter du klippt så bryter det lättare nytt

Bra trick!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon