Full version: Döende orkidéer
norea
Jag hade fyra orkideer varav en dog tidigare. Nu verkar en till vara påväg hädan. Vad som sker är att ett blad i taget, börjar torka längst ut i kanten, och sen skrumpna sakta hela vägen in till roten, och då ramla av. Efter det händer sak samma med nästa blad, och nästa, och nästa. Tills alla är borta och allt är dött. Jag följer alla konstens regler (tycker jag) De står ganska mörkt, men det är det ljusaste fönstert jag har....
Sailor Pluto
Så där gjorde mina första orkideer också (brudorkideer). Det berodde på att de stod alldeles för mörkt inne i rummet, coh på att jag var livrädd för att övervattna. Ett tag fick de nästan inget vatten alls, och då började bladen skrumpna ihop. Till slut trillade de av.

Trodde ett tag att det var en svampsjukdom, men då borde hela växten ha gått åt.

Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa biggrin.gif.

Höjdpunkten var när jag planterade om dem i stora glasskålar. Det växte så det knakade. Lecakulor på botten och orkideejord ovanpå funkar faktiskt jättebra! Vattningen blir lättare också (enligt mej), plus att växten får god luftfuktighet. Än så länge har jag bara prövat detta med brudorkideer.

Vad har du för orkideer förresten? Jag är absolut ingen expert, men något kanske jag kan hjälpa med...
Richard
En orkidé är en tuff planta,dem dör inte så snabb...
Familjen har 800 registrerade släkten och mer än 18000 registrerade arter.
Så först måste du veta vilken art det är.

Storsta fel jag ser är att man sätter en Phaleonopsis odlat i en transparant plastkruka i en vanligt kruka,släng dem ,röter vill ha ljus och syre.
Duscha dem med kalfri vatten ,men där kan inte vara vatten kvar i bladvecken.
nilssontherese
CITAT (norea @ 07-01-2007, 19:22)
Jag hade fyra orkideer varav en dog tidigare. Nu verkar en till vara påväg hädan. Vad som sker är att ett blad i taget, börjar torka längst ut i kanten, och sen skrumpna sakta hela vägen in till roten, och då ramla av. Efter det händer sak samma med nästa blad, och nästa, och nästa. Tills alla är borta och allt är dött. Jag följer alla konstens regler (tycker jag) De står ganska mörkt, men det är det ljusaste fönstert jag har....

Jag har ett tips.... biggrin.gif jag var hopplös på orkideer tills jag satte mina i enbart vitmossa och så måste man ju vattna med orkidenäring då och då eftersom mossan inte innehåller detta tongue.gif
Nu mår de PRIMA biggrin.gif bra tips på att lyckas!
norea
Jag tror det är brukorkidéer som jag har. Jag har tagit bort krukan från dem nu. Vattnar alltid med näring. SKa försöka spraya med dusch också då och då.
Problemet är att jag har inget riktigt ljust fönster...
buzz
Jag har haft mina brudorkideer i tolv år och hunnit testa en del olika saker.
Men de sista åren har jag doppat hela plastkrukan i vatten eller varit lite lat och ställt den i vasken och låtit det rinna vatten igenom krukan tills den är genomvåt. Därefter får den rinna av i fem minuter.
Detta gör jag när jag ser att bladen börjar skrumpna ihop ca en gång i månaden.
Jag duschar aldrig dem, tycker inte det behövs och det är risk att det blir vatten i bladrosetten.
kristerh
CITAT (buzz @ 09-01-2007, 19:04)
Jag duschar aldrig dem, tycker inte det behövs och det är risk att det blir vatten i bladrosetten.

jag var hemma hos min syster häromveckan och i duschen låg ett antal phalaenopsisar dyngsura och med vatten överallt, jag frågade givetvis varför hon gör så, och om hon vill ta livet av dem,
fick till svar att så har hon vattnat dem så i flera år ohmy.gif och de var jättefina,
alltså kan man konstatera att det inte finns något generalrecept på hur man vattnar, man måste pröva sig fram.
Jag skulle aldrig våga köra den metoden wink.gif men som sagt det lyckades för henne. Möjligtvis skulle man kunna lägga dem ner så vattnet rinner ur på så sätt.
Finns det någon här som brukar duscha sina frekvent o lyckats med att hålla dem vid liv?
Rossi
Det verkar som om de tål all slags behandling ... smile.gif Jag har aldrig förut lyckats att få brudorkidéer (eller andra orkidéer för den delen) att blomma om men jag gav mig den på att lyckas så jag vattnade dem efter konstens alla regler, d.v.s. doppade dem i vatten i en hink, duschade dem men var noga med att suga upp vatten från bladrosetten etc. etc. Inte blommade de om inte.

Så jag tröttnade på särbehandlingen och började att vattna dem med vanligt kranvatten. Jag låter mycket vatten bara rinna rätt igenom krukan antingen direkt från kranen eller från kanna om jag blandar upp med gödning. Jag duschar dem aldrig. Nu har jag fått blomstänglar i två av dem! smile.gif
kristerh
CITAT (Rossi @ 10-01-2007, 13:42)
Så jag tröttnade på särbehandlingen och började att vattna dem med vanligt kranvatten. Jag låter mycket vatten bara rinna rätt igenom krukan antingen direkt från kranen eller från kanna om jag blandar upp med gödning. Jag duschar dem aldrig. Nu har jag fått blomstänglar i två av dem! smile.gif

där ser du, alla sätt är bra utom de felaktiga wink.gif laugh.gif
norea
nu har jag gjort allt jag kan. tagit bort kruka, står i ljust fönster. doppar i vatten en gång i veckan. inget vatten i bladvecken. vattnar med näring. Ändå ruttnar/skrumpnar bladen ett och ett och dör. de blir först mörkare i färgen innan de gulnar och dör.
susa
jag har mina i svarta plastkrukor och några direkt i leka med vatten i botten, det är nu efter snart två år ingen skillnad på dem, alla blommar lika bra. Tror inte att det där med genomskinlig kruka är så viktigt.

Susa
Sommartorparn
CITAT (norea @ 20-01-2007, 11:53)
nu har jag gjort allt jag kan. tagit bort kruka, står i ljust fönster. doppar i vatten en gång i veckan. inget vatten i bladvecken. vattnar med näring. Ändå ruttnar/skrumpnar bladen ett och ett och dör. de blir först mörkare i färgen innan de gulnar och dör.

Hur såg rötterna ut? Så där betedde sig min orkidé som jag vattnade ihjäl. Plockar man upp den ur krukan ser man att rötterna ruttnat bort.
norea
nu tog mamma med en av blommorna till en blomsteraffär. biträdet sa att de nog dött av vattenbrist (tror snarare tvärtom). när jag skulle plantera om dem så jag att rötterna i krukan inte är gröna längre. snarare ruttnade...
Chanku
Eller så gör man som mina föräldrar... Har den i en mörk ytterkruka, har inte fått ny "jord", ingen näring, vatten då de andra blommorna får det och ingen särbehandling över huvudtaget.
Den blommar nästan året om och är nu inne på sitt sjunde år hos oss.

Jag fick en orkide som jag skötte efter alla regler. Den dog efter ett tag.
Sommartorparn
CITAT (norea @ 20-01-2007, 17:40)
nu tog mamma med en av blommorna till en blomsteraffär. biträdet sa att de nog dött av vattenbrist (tror snarare tvärtom). när jag skulle plantera om dem så jag att rötterna i krukan inte är gröna längre. snarare ruttnade...

Är rötterna ruttna så har det varit för mycket vatten, eventuellt i kombination med för kompakt kompost och för tät kruka. Man kan ibland rädda sådana orkideer genom att ta bort allt kompostmaterial klippa bort ruttna rötter, linda in plantan i fuktig vitmossa med en liten plastpåse runt. Fördelen med vitmossa är att den håller jämn fuktighet och är luftig samtidigt. Då kan nya rötter bildas.
pejori
CITAT (kristerh @ 10-01-2007, 11:57)

jag var hemma hos min syster häromveckan och i duschen låg ett antal phalaenopsisar dyngsura och med vatten överallt, jag frågade givetvis varför hon gör så, och om hon vill ta livet av dem,
fick till svar att så har hon vattnat dem så i flera år ohmy.gif och de var jättefina,
alltså kan man konstatera att det inte finns något generalrecept på hur man vattnar, man måste pröva sig fram.
Jag skulle aldrig våga köra den metoden wink.gif men som sagt det lyckades för henne. Möjligtvis skulle man kunna lägga dem ner så vattnet rinner ur på så sätt.
Finns det någon här som brukar duscha sina frekvent o lyckats med att hålla dem vid liv?

duschar sällan mina, mera än med handspruta när dom är dammiga inte mera smile.gif smile.gif
dom överlever med det och blommar snällt....det började dom med, sne jag ställde dom i drag från ett fönster som inte var helt stängt wub.gif wub.gif smile.gif smile.gif
Tomas J
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 12:45)
CITAT (kristerh @ 10-01-2007, 11:57)

duschar sällan mina, mera än med handspruta när dom är dammiga inte mera smile.gif smile.gif
dom överlever med det och blommar snällt....det började dom med, sne jag ställde dom i drag från ett fönster som inte var helt stängt wub.gif wub.gif smile.gif smile.gif

Jag brukar duscha mina phallisar förutom på blommor o knoppar. Annars är jag rätt brutal med dom o dom ser så fina ut så. Men jag tror inte heller att det finns något bra "recept" som funkar för alla. Det är nog fera faktorer som spelar in så man får nog prova sig fram. Trivs dom med att bli pyschade nån gång då o då så kanske det räckar med det =)

Började dom blomma när dom stått i drag menar du?! Det låter ju mysko biggrin.gif Vet inte om jag skulle våga prova det medvetet iaf!
pejori
mina gör det...allihop...både pahlar och cambrior blommar smile.gif smile.gif
fönstret är inte helt stängt utan har en liten glipa öppen smile.gif smile.gif
denna höstens skörd när det gäller pahlar finns i dagens bildtråd wub.gif
Carex
låt mig se, alla mina phallar tar jag ut i duschen varannan vecka eller lite oftare eller lite mer sällan, beror på vad jag hinner. Ger dem en rejäl rotblöta med ljummet vatten, inte får hård stråle dock. Sedan får de stå där till nästa dag då de åker ut i fönstret igen. Jag öppnar fönstret varje morgon och kväll året runt, men ser till att ingen planta är blöt när jag gör det. Mina lever, men de flesta är monterade på stycken av korkbark med vitmossa.
Sommartorparn
CITAT (Carex @ 21-01-2007, 22:06)
låt mig se, alla mina phallar tar jag ut i duschen varannan vecka eller lite oftare eller lite mer sällan, beror på vad jag hinner. Ger dem en rejäl rotblöta med ljummet vatten, inte får hård stråle dock. Sedan får de stå där till nästa dag då de åker ut i fönstret igen. Jag öppnar fönstret varje morgon och kväll året runt, men ser till att ingen planta är blöt när jag gör det. Mina lever, men de flesta är monterade på stycken av korkbark med vitmossa.

Klarar dom drag från öppet fönster även när det är minusgrader? wacko.gif

Duschar mina i badkaret gör jag också ganska ofta. När dom ser dammiga o tråkiga ut. Har aldrig sett att det blivit vatten stående i bladrosetten. Verkar som det dunstar snabbt i vår torra lägenhetsluft där dom står ovanför ett element.
Tomas J
CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 13:57)
Så där gjorde mina första orkideer också (brudorkideer). Det berodde på att de stod alldeles för mörkt inne i rummet, coh på att jag var livrädd för att övervattna. Ett tag fick de nästan inget vatten alls, och då började bladen skrumpna ihop. Till slut trillade de av.

Trodde ett tag att det var en svampsjukdom, men då borde hela växten ha gått åt.

Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa biggrin.gif.

Höjdpunkten var när jag planterade om dem i stora glasskålar. Det växte så det knakade. Lecakulor på botten och orkideejord ovanpå funkar faktiskt jättebra! Vattningen blir lättare också (enligt mej), plus att växten får god luftfuktighet. Än så länge har jag bara prövat detta med brudorkideer.

Vad har du för orkideer förresten? Jag är absolut ingen expert, men något kanske jag kan hjälpa med...

Det funkar alltså att plantera dom i glaskruka?? Jag har varit nyfiken på att testa det men jag är så rädd att jag ska bränna sönder rötterna på mina älsklingar!! tongue.gif Jag tänker att ljuset blir för starkt där innanför glaset.

Står ljust eller lite mera skuggigt??
Sommartorparn
CITAT (Tomas J @ 22-01-2007, 11:45)
CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 13:57)

Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa  biggrin.gif.

Det funkar alltså att plantera dom i glaskruka?? Jag har varit nyfiken på att testa det men jag är så rädd att jag ska bränna sönder rötterna på mina älsklingar!! tongue.gif Jag tänker att ljuset blir för starkt där innanför glaset.

Står ljust eller lite mera skuggigt??

På orkidéhuset i Sthlm står stora skyltar som varnar för att sätta orkideer i glaskruka.

Jag har dock en brudorkidé i glaskruka sedan länge och den trivs jättebra. Jag tror det är viktigt att den inte får direkt solbestrålning. Den ska nog inte heller stå för mörkt. Har min i ett österfönster. Med tiden blir det väldigt mycket gröna alger på insidan av krukan, så då tror jag att faran med att rötterna kan brännas inte är så stor längre.

Dessutom är min kruka beskaffad så att den har ett jättelitet hål i botten och inga 'klackar' så den ligger dikt mot fatet. Har lagt några en-kronor under för bättre luftning och planterat växten i en väldigt 'lucker' blandning av vitmossa med lite orkidékompost runt omkring, eftersom jag var rädd att den skulle få det för tätt.
pejori
CITAT (Sommartorparn @ 22-01-2007, 11:13)
Klarar dom drag från öppet fönster även när det är minusgrader? wacko.gif

.

mina klarar det, om jag inte öppnar för mycket...värmen innifrån jämnar ut det wub.gif
Sailor Pluto
Alger på insidan av glasskålarna har jag aldrig varit med om (och de har växt däri länge nu). Det är väl olika för alla smile.gif .

Mina står nu i ett fönster som har sol hela dagen, fast inte brännande sol. Grannens träd är ett stort plus där biggrin.gif . De håller på att utveckla nya blomstänglar och rötterna bara fortsätter att växa. Tror de trivs bättre sen vi flyttade.

Så det är bara att prova på! Blir det fel så är det bara att snabbt som attan flytta tillbaka dom i en "vanlig" kruka smile.gif .
Carex
om det är minus är jag lite försiktig, snabbvädring eller ingen, men så länge det ligger över nollgradigt får de stå ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon