Strumpan
Köpte en självvattnande kruka, minns inte vilket märke.

Den är ca 25 cm i diameter. I botten är det som ett galler av plats som ligger 3cm över botten. På sidan ett rör och en visare med en flotör.
I mitten på "gallert" går det ända ner till botten en konformad bit som har 3 små längst ner. Där vattnet ska tränga in och sugas upp av jorden.

Plantera och lät jorden torka, och fyllde sedan på till max, kanske 3 liter. Redan efter några dagar var "visaren" nere på botten och jorden jätteblöt. Allt vatten hade sugits upp.

Jag hade blandat i lecakulor, stora och små i jorden så det kanske var
det som gjorde att det "sögs" upp mer vatten än det är tänkt.

Tömte ut jorden och hälde i jord från samma påse, men utan lecakulor.
Men fågan är om det var det som var fel, eller kan det va så att jorden
jag har, inte passar? Kan man blanda i sand eller nått i botten med jorden så den inte suger så mycket...?

Har nyligen planterat om så ska låta det torka igen och sen får vi se
hur det går, men tänkte om någon hade nått tips så slipper de blir
helt dränkta om det händer igen. Men det kanske var lecakulorna.
ansan
tyvärr kan jag inte ge dig ett svar bara instämma i din undran för exakt samma sak hände min. Jag använder den inte ens. Jorden fikc massa små, vita pluppar i om man rotade runt. Skitkonstigt. Trodde självvattnande krukor skulle reglera sig själv liksom....
ansan
är det ingen som vet?
decider
Jag har varit nyfiken på dessa krukor, funkar dom för någon?
Susanne i Linköping
En kruka som stämmer med beskrivningen har jag odlat tomater i utomhus på sommaren, funkade jättebra. Avdunstningen var kanske så stor att det blev lagom fuktigt, för jag fick vattna ofta men inte lika ofta som i krukor och hinkar utan vattenmagasin.

En annan, mindre, typ av självvattnande kruka hade jag inomhus och det blev mycket riktigt blött i den. Därför använde jag den till att ha min Venus flugfångare i, den levde i flera år i den krukan. Venus vill ju ha det blött. Och det räckte att vattna nån gång i månaden, toppen.

Har du provat att ha lecakulor enbart i botten och en tygbit eller något liknande mellan lecakulorna och jorden så att det inte rinner ner jord mellan lecakulorna? Då borde dräneringen bli bättre och jorden mindre blöt, men jag har bara testat det utomhus så kanske blir det ändå för blött om man har krukan inne.
Margith
Ja, jag har några självvattnande krukor och jag tycker att de är kanonbra!

Strumpans kruka tycker jag att det låter som det är nåt galet med unsure.gif
Om du häller 3 liter vatten i en 25-cm kruka, har du då inte fyllt på vatten till nästan hälften av krukan??
Bottenplattan är gränsen för vattenreserven, så att bottenplattan ligger bara 3 cm upp låter jättekonstigt.
Jag har en tom sån kruka, den är bara 20 cm, men bottenplattan ligger 5 cm upp och den rymmer 1 liter vatten. Ja, jag kollade med ett litermått tongue.gif

Jag lutar alltså åt att, antingen är krukan felkonstruerad, eller så har du monterat ihop den fel unsure.gif
Alba
Jag använder ofta självvattnande krukor. Tycker de är jättebra.
Instämmer med Margit - låter som mycket vatten för din kruka.
Norrländskan
Jag har många olika självvattnande krukor - bl a IKEA's stora IKEA PS FEJÖ, men även några mindre som jag köpt på Coop för några år sedan.
Har aldrig haft såna där problem, utan de funkar kalas!

Mängden vatten verkar vara FÖR stor som sagt, så jag tror nog att den är fel ihopsatt eller så är det måndagsexemplar. Kolla ihopsättningen först och ser det rätt ut så ta med krukan dit du köpt den och fråga dem.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon