Strumpan
Kpte en sjlvvattnande kruka, minns inte vilket mrke.

Den r ca 25 cm i diameter. I botten r det som ett galler av plats som ligger 3cm ver botten. P sidan ett rr och en visare med en flotr.
I mitten p "gallert" gr det nda ner till botten en konformad bit som har 3 sm lngst ner. Dr vattnet ska trnga in och sugas upp av jorden.

Plantera och lt jorden torka, och fyllde sedan p till max, kanske 3 liter. Redan efter ngra dagar var "visaren" nere p botten och jorden jtteblt. Allt vatten hade sugits upp.

Jag hade blandat i lecakulor, stora och sm i jorden s det kanske var
det som gjorde att det "sgs" upp mer vatten n det r tnkt.

Tmte ut jorden och hlde i jord frn samma pse, men utan lecakulor.
Men fgan r om det var det som var fel, eller kan det va s att jorden
jag har, inte passar? Kan man blanda i sand eller ntt i botten med jorden s den inte suger s mycket...?

Har nyligen planterat om s ska lta det torka igen och sen fr vi se
hur det gr, men tnkte om ngon hade ntt tips s slipper de blir
helt drnkta om det hnder igen. Men det kanske var lecakulorna.
ansan
tyvrr kan jag inte ge dig ett svar bara instmma i din undran fr exakt samma sak hnde min. Jag anvnder den inte ens. Jorden fikc massa sm, vita pluppar i om man rotade runt. Skitkonstigt. Trodde sjlvvattnande krukor skulle reglera sig sjlv liksom....
ansan
r det ingen som vet?
decider
Jag har varit nyfiken p dessa krukor, funkar dom fr ngon?
Susanne i Linkping
En kruka som stmmer med beskrivningen har jag odlat tomater i utomhus p sommaren, funkade jttebra. Avdunstningen var kanske s stor att det blev lagom fuktigt, fr jag fick vattna ofta men inte lika ofta som i krukor och hinkar utan vattenmagasin.

En annan, mindre, typ av sjlvvattnande kruka hade jag inomhus och det blev mycket riktigt bltt i den. Drfr anvnde jag den till att ha min Venus flugfngare i, den levde i flera r i den krukan. Venus vill ju ha det bltt. Och det rckte att vattna nn gng i mnaden, toppen.

Har du provat att ha lecakulor enbart i botten och en tygbit eller ngot liknande mellan lecakulorna och jorden s att det inte rinner ner jord mellan lecakulorna? D borde drneringen bli bttre och jorden mindre blt, men jag har bara testat det utomhus s kanske blir det nd fr bltt om man har krukan inne.
Margith
Ja, jag har ngra sjlvvattnande krukor och jag tycker att de r kanonbra!

Strumpans kruka tycker jag att det lter som det r nt galet med unsure.gif
Om du hller 3 liter vatten i en 25-cm kruka, har du d inte fyllt p vatten till nstan hlften av krukan??
Bottenplattan r grnsen fr vattenreserven, s att bottenplattan ligger bara 3 cm upp lter jttekonstigt.
Jag har en tom sn kruka, den r bara 20 cm, men bottenplattan ligger 5 cm upp och den rymmer 1 liter vatten. Ja, jag kollade med ett litermtt tongue.gif

Jag lutar allts t att, antingen r krukan felkonstruerad, eller s har du monterat ihop den fel unsure.gif
Alba
Jag anvnder ofta sjlvvattnande krukor. Tycker de r jttebra.
Instmmer med Margit - lter som mycket vatten fr din kruka.
Norrlndskan
Jag har mnga olika sjlvvattnande krukor - bl a IKEA's stora IKEA PS FEJ, men ven ngra mindre som jag kpt p Coop fr ngra r sedan.
Har aldrig haft sna dr problem, utan de funkar kalas!

Mngden vatten verkar vara FR stor som sagt, s jag tror nog att den r fel ihopsatt eller s r det mndagsexemplar. Kolla ihopsttningen frst och ser det rtt ut s ta med krukan dit du kpt den och frga dem.

Lycka till!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon