|
Fick en underbar julklapp av maken, en s.k. Wake-up Light från philips. Jag som är så morgontrött och har svårt att vakna väcks lite mjukt av att den börjar lysa först svagt och sedan lite starkare (den emulerar gryning) och när larmet går låter det som en flock glada vårfåglar. "The light intensity slowly increases to the chosen level during 30 minutes. Light reduces the level of the sleep hormone melatonin and increases the production of the cortisol hormone that makes you feel more energetic when you wake up."Wake-up LightTyvärr verkar den inte finnas i Sverige, men den gick att beställa via Webhallen - av alla ställen  Den är riktigt bra, jag är MYCKET piggare när klockan ringer och känner mig faktiskt mer energisk än jag annars brukar - det kan ta två timmar för mig att bli som folk annars. Jag brukar inte bli lyrisk över väckarklockor, men varför skulle jag vilja ha en som brölar när jag kan använda en som väcker mig på ett sätt som gör mig pigg och glad? Det fascinerande är att det faktiskt fungerar!!
Elisabeth P
07-01-2007, 20:26
Låter ju kanon. Lyllo dig Lisa
lena:-)
07-01-2007, 20:58
Härligt..låter som om jag skulle behöva en sådan med...och en omvänd, en som "mörkar" och får en att inse att nu skall man somna....
En såndär wake-up kan nog vara bra för mig också...har en spotligt med timer som lyser mig rätt i synen  Använder den när jag verkligen verkligen är trött och inte får försova mig. Philips-varianten verkar mer behaglig. Men runt 800kr är för dyrt för mig, får hoppas att nån kopierar idén så man kan få den för ett par hundra.
Eva i Skåne
07-01-2007, 21:15
SÅ behagligt det låter  Vakna av fågelsång mitt i vintern
Det enda som saknas är kaffe intravenöst
Susanna
07-01-2007, 21:25
Låter som en bra väckarklocka! Läste ni förresten idag om den där som känner av vilken sömnrytm man är i? Man väcks när det är bäst i förhållande till sömnrytmen men ändå +-cirka 30 minuter till den tid man valt.
Ja, den verkade också bra. Något för mig det också...vaknar ofta lika trött som när jag lade mig, eller tröttare http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=6
CITAT (Pirum @ 07-01-2007, 21:04) En såndär wake-up kan nog vara bra för mig också...har en spotligt med timer som lyser mig rätt i synen  Använder den när jag verkligen verkligen är trött och inte får försova mig. Philips-varianten verkar mer behaglig. Men runt 800kr är för dyrt för mig, får hoppas att nån kopierar idén så man kan få den för ett par hundra. Det finns en medicinsk variant med teknik som används bland annat inom ljusterapi och mot depressioner som kostar runt 2 000 (eller om det var mer) också men SÅ grava sömnproblem har jag inte tack och lov. Jag har bara problem att komma igång, slö startmotor kan man säga, och mot det fungerar gryningsimulatorn perfekt, eftersom den lurar hjärnan att tro att det är gryning när den sakta skruvar upp ljuset cirka 30 minuter innan väckning. Helt makalöst vad de kan hitta på nu för tiden
En sån där skulle jag också behöva, det är sååå segt att vakna.
Fizzgigg
08-01-2007, 00:34
CITAT (Pirum @ 07-01-2007, 21:04) En såndär wake-up kan nog vara bra för mig också...har en spotligt med timer som lyser mig rätt i synen  Använder den när jag verkligen verkligen är trött och inte får försova mig. Philips-varianten verkar mer behaglig. Men runt 800kr är för dyrt för mig, får hoppas att nån kopierar idén så man kan få den för ett par hundra. Nu är ju jag lite speciell och delvis partisk, men jag tycker att det kan vara väl investerade pengar för att må bättre när man vaknar på morgonen. Ni vet de där man ser på tv som fiskar tonfisk med kastspö och sliter så händerna blöder i flera timmar, fastspända i en stol på akterdäck. Så får min väckarklocka slita bland för att få upp mig.  Det känns värt ganska många kronor att vakna hyfsat pigg av fågelkvitter än en decibelbaserad gummiklubba i pannan på morgonen. Och gryningssimulatorn funkar, det vet jag eftersom jag har nöjet att vakna av den.
anna_rispan
08-01-2007, 07:31
När jag bodde hemma och gick på högstadiet så väckte pappa mig genom att tända taklampan och säga godmorgon. Sen låg jag där och mornade mig och var nog tillräckligt vaken en halvtimme senare. Han visste inte vad han satt på för innovation helt enkelt! Edit: taklampan blev dessutom inte jätteljus på en gång. Det var nån tidig variant av energilampa.
Din far borde tagit patent på det  Då hade du varit miljonärsdotter nu
anna_rispan
08-01-2007, 12:26
CITAT (LadyG @ 08-01-2007, 12:11) Din far borde tagit patent på det  Då hade du varit miljonärsdotter nu  ja eller hur. vågar jag berätta vad han missat?? han kanske kommer gräma sig resten av livet...
CITAT (anna_rispan @ 08-01-2007, 12:26) CITAT (LadyG @ 08-01-2007, 12:11) Din far borde tagit patent på det  Då hade du varit miljonärsdotter nu  ja eller hur. vågar jag berätta vad han missat?? han kanske kommer gräma sig resten av livet...  Eller så tycker han att det är kul att han tänker innovativt och påhittigt? Kanske kan inspirera honom att hitta på fler klurigheter i hemmet?
Jag inbillar mig ha läst nånstans att kungligheter (eller liknande) som skulle väckas förr i tiden såklart inte utan vidare fick puttas på, eller tilltalas, av tjänstefolket. Då användes ljus för att väcka dem, fast jag vet inte om det var gardiner som öppnades eller om det var stearinljus vid sidan av sängen. anna_rispan: Hur som haver, din far har alltså väckt dig som man väckte prinsessor förr, det var ju inte så illa
anna_rispan
08-01-2007, 12:48
åå, jag känner mig genast med prinsessig.
apropå historia: och visst var det väl så att tjänarna kom in och tände eld i kaminen också???
Ja, var de inte tvungna att göra det för att herrskapet inte skulle behöva frysa när de steg upp?
anna_rispan
08-01-2007, 13:01
Jo säkert. Annat är det för folk som bor i hus med vedeldning utan ackumulatortank. Då är det bara i hoppa upp o slänga in en hög ved o tända på.
*rys* Snabbuppvaknande, låter det som. Varma ulltofflor anbefalles
Jag skulle vilja ha en sån där ljusväckare! Det vore helt perfekt för mig!
Och jag vet en till... Yngsta dottern till grannen mittemot har ett förskräckligt morronhumör (hon är ca 10-11 år). Och undra på det! Varje morgon kl 07.00 kommer hennes mor eller far in i rummet och drar upp rullgardinen med en smäll! Jag hör det när jag sitter på utsidan och dricker kaffe och röker. Tänk att behöva vakna så varje vardagsmorgon. Arma flicka!
e_sedell
08-01-2007, 18:12
Just vad jag letat efter! Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|