Wilmer
Jag har haft ett jättebra list-lexikon (från nätet) med bilder och allt på giftiga växter för (hästar). Den länken har jag slarvat bort, grrr.

Har letat på nätet men hittar inte det jag vill ha. Någon som hittat bättre än jag? Även boktips tas gärna emot. Det är främst för häst och främst växter från vår fauna, det mesta vi har i trädgården verkar vara oätligt ju.. (Utom i grönskaks landet då!) tongue.gif
Allis
Det här hittade jag på nätet:
CIRCLE W - Olle Wåhlberg
Horsemanship och Naturligt Ledarskap
GIFTIGA VÄXTER

Färska smörblommor är giftigt för hästar. Torkade smörblommor är det inte. Hästar brukar låta bli färska smörblommor, och andra växter som är giftiga,så länge betet är tillräckligt men man ska inte helt lita på att hästarna själva väljer rätt.Följande växter kan vara direkt giftiga för hästar:Stånds, Vattenstånds, Stenkorsört, Korsört, Fingerborgsblomma, Fräken, Örnbräken, Sprängört, Odört, Falsk palsternacka, Munkhätta, Johannesört, Smörblomma, Buskar och häckar: Idegran, liguster, Rhondodendron, gullregn, tuja.Robinia, buxbom och järnek.Den här listan har jag fått av några hästägare som kommit fram till den genom att söka i böcker och på nätet. Jag känner inte själv till mer än en del av dessa växter men vill ändå publicera listan här.Ekollon och ekbark kan vara mycket smakligt för hästar, men skadligt i större mängd.Alsikeklöver sägs kunna orsaka vätskande muggliknande sår på vita ben. Det är ett ämne i örten som reagerar med solljuset under huden och bildar vätskande sår. Det är alltså inte när hästar äter klövern utan vid direktkontakt med benen.De flesta av de här växterna är väl ovanliga i våra hästhagar. Men om man tveksam om någon växt man hittar så kan det väl vara bra att leta upp den i en flora och sen kolla om den finns med på den här listan.

Till STARTSIDAN

--------------------------------------------------------------------------------
© Olle Wåhlberg CIRCLE W
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon