cocofjollan
04-06-2003, 15:45
Hej!
Mina tomatplantor växer av bara attan, men tyvärr ränner de bara iväg på höjden, och kan inte ens stå själva. Så fort det kommer en vindpust så bryts de av (vilket i och för sig innebär att jag får fler plantor).
Jag har sett tomater som 'professionella' odlare odlat fram, och de är tjocka och robusta.
Vad gör jag för fel?
Tacksam för hjälp,
Annelie
Almdalen
04-06-2003, 16:17
Mina växte så tills de kom ut i solen och fick ny jord och massor av gödning. Nu har de stannat i växten och de har börjat blomma. Har du haft dina ute länge?
Kan du inte binda upp dem så de inte bryts.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2003, 16:48
Man får långa gängliga plantor om det är för dåligt ljus i förhållande till temperaturen. +Står plantorna tätt i fönstren under förkultiveringen så skuggar de varann och plantorna sträcker då på sig för att de vill ha mera ljus. Även lite för lite näring ger tunna stammar, på tomaten kan man ofta se gödslingshistorien på stammen, ser man ett lite tjockare parti så hade plantan mera näring där än vad den hade på de partier på stammen som är tunna.
Många tomatsorter behöver någon form av uppbindning ex. pinnar, snören, tomatspiraler mm.
digitalkarin
04-06-2003, 17:50
Man behöver inte vara proffs för att få kraftiga tomatplantor! Precis som Åsa sade, så är det viktigt att de får tillräckligt med ljus och näring.
Kerstin i Malmö
05-06-2003, 07:41
Sedan beror det också på sorten!
Jag har två sorter i år, en busk och en högväxande och det är inte klokt vad dom högväxande ränner i vädret! Då har dom stått ute (skyddat under tak dock) i en månad eller så. Det har varit så kyligt på nätterna tidigare att jag inte vågat sätta ut dem och dom har även fått lite köldskador på bladen trots sitt skyddade läge men blommar och är friska ändån.
Busktomaterna ska tåla ett kyligt klimat och några är utplanterade och har klarat sig fint trots enormt solsken och blåst... Dom är mycket tjockare och knubbigare. Ja, det ska bli kul att skörda!
Kerstin
Hannele
05-06-2003, 10:13
Gör som tomatkungen Åke Truedsson visade i Gröna rum:
stoppa plantorna i en djupare kruka och fyll på med jord till första bladparet.
Tomat utveckar nya rötter på stjälken väldigt fort.
Utöver det att sänka temperaturen inomhus vid förkultiveringen och att öka ljusmängden med lysrör, brukar jag dels plantera dem ett bladpar ned vid varje omskolning och dessutom se till att de inte stöds strikt intill blompinnar utan av tråd. Ju mer de måste kämpa lite från början och sedan vaja i vinden, desto mer verkar de staga till sig (precis som träd...).
Men också klena plantor brukar blir kraftigare när de stått ute någon månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.