Full version: Järnsulfat
Kakaduan
Jag brukar köpa järnsulfat genom en firma som levererar jord och gödsel. Det blir dock dyrt eftersom de tar betalt för hemkörning.

Någon som vet om det går att köpa själv någonstans i Stockholmstrakten?

Kakaduan
KURT
Hur stora mängder skall du ha? Det finns i paket 1-5 kg för bekämpng av mossa i gräsmattan, säljs i trädgårdshandeln.
Kakaduan
Jag skulle behöva en sisådär 5 kg, men allt jag hittar i trädgårdsbutikerna är blandningar - mossbekämpning med gödning. Gödning behöver jag inte och vill inte betala extra för. Problemet jag har är att hitta den "rena" produkten och det har jag inte sett någonstans. Om du har hittat detta någonstans, Kurt, är jag tacksam för tips om var!

rolleyes.gif
Kakaduan
Rossi
Hos färghandeln skulle jag tro.
evelina
Jag har köpt det hos granngården.
cia73
Jag har köpt järnsulfat i lösvikt vid en inredningsbutik/järnhandel då vi skulle färga cement.
Skogsbrynet
Hej du kan köpa järnsulfat på Granngården Lantmännen.Det har vi lyckats med och är säkert bra med både pris och lagom förpackning Lycka till
KURT
Det kan ju användas både i jordbruket och även att måla trä med (för att få en grå patina), så det borde finnas även i färghandeln.
Kakaduan
Tack för alla svar! Nu borde jag kunna hitta det jag söker.

laugh.gif
Kakaduan
Henrik_
fast om du ska ha det för att få bort mossa i gräsmattan så är det en klart bättre metod att gödsla och klippa gräset ofta.
Järnsulfat ger bara en kort effekt och sen får man vara igång igen... och det blir en massa kala fläckar i gräsmattan där mossan dör.
Men om man klipper ofta och göslar får man en tät matta som lättare står emot mossa.
Kakaduan
Tanken är att ta bort mossan innan vi sätter igång med "stora kuren". Kuren kommer att bestå i att döda befintlig mossa med järnsulfat och köra bort den med vertikalskärare (den är då död och ger inte upphov till nya sticklingar). Därefter sår vi i nytt gräsfrö, vattnar och gödslar. Gräsmattan är då luftad, beskuren, sådd och gödslad. Som det är nu når gräsklipparen knappt ner till gräset för mossan är så hög och gräsfrö och gödsel når aldrig jorden.

Var det ingen bra idé?

huh.gif
Kakaduan
KURT
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2007, 10:02)
Tanken är att ta bort mossan innan vi sätter igång med "stora kuren". Kuren kommer att bestå i att döda befintlig mossa med järnsulfat och köra bort den med vertikalskärare (den är då död och ger inte upphov till nya sticklingar). Därefter sår vi i nytt gräsfrö, vattnar och gödslar. Gräsmattan är då luftad, beskuren, sådd och gödslad. Som det är nu når gräsklipparen knappt ner till gräset för mossan är så hög och gräsfrö och gödsel når aldrig jorden.

Var det ingen bra idé?

huh.gif
Kakaduan

Jag tror inte att det är någon mening med järnsulfaten! Först måste man se till att det är bra underarbete, ofta får man mossa om man t ex har lerjord och gräset inte trivs. Har man bara bra underarbete, men luftig dränerande jord, så kan man normalt ta bort mossan på våren (då sitter den ofta löst) och sedan så och gödsla för att gynna gräset.
Kakaduan
Allt jag läst och hört säger att man inte skall försöka avlägsna mossa mekaniskt om den lever. Detta för att varje liten mossbit fungerar som en stickling och mossan ökar istället för minskar eftersom man sprider den när man kör maskin eller räfsar den. Där kommer järnsulfaten in i bilden - om mossan är död när man avlägsnar den så får man ingen spridning via sticklingar.

Hur ska grundarbetet gå till om mossan är kvar? Toppdressing, gräsfrö, gödning, etc som nämns nedan - allting hamnar ju ovanpå den tjocka mossan. Luftning med vertikalskärare eller räfsa är omöjligt att göra utan att riva upp mossan och då är jag tillbaka på noll igen.

Eller missförstår jag? Tacksam för alla tips!

Gräsnovisen Kakaduan

tongue.gif
Christoffer
Är järnsulfatet såpass rent att ett människa skulle kunna ta det för invärtes bruk?
Jag skulle aldrig lita på en försäljare som påstod att ett människa inte
borde inta det, då finns det annat skit i den.
Rossi
CITAT (Christoffer @ 10-01-2007, 14:53)
Är järnsulfatet såpass rent att ett människa skulle kunna ta det för invärtes bruk?
Jag skulle aldrig lita på en försäljare som påstod att ett människa inte
borde inta det, då finns det annat skit i den.

Vet inte hur det är med den saken men jag har hört att det även säljs på Apoteket. Men vad spelar det för roll om det nu är till gräsmattan man ska ha det ...? unsure.gif
Rossi
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2007, 11:50)
Hur ska grundarbetet gå till om mossan är kvar? Toppdressing, gräsfrö, gödning, etc som nämns nedan - allting hamnar ju ovanpå den tjocka mossan. Luftning med vertikalskärare eller räfsa är omöjligt att göra utan att riva upp mossan och då är jag tillbaka på noll igen.

Eller missförstår jag? Tacksam för alla tips!

Håller med! Vi har styv lerjord och dessutom en stor gräsmatta (sisådär 1500 kvm). Det är omöjligt att hålla mossa och annat ogräs borta. Det där med att gödsla och klippa mycket låter ju bra i teorin men räkna på hur många tusenlappar gödning det krävs per år för en gräsmatta av vår storlek .... Inte är det så kul heller att behöva klippa två gånger i veckan även om det är bra motion.

Nä, vi lägger energin på att försöka hålla ogräset borta från vårt grönsaksland (ca. 75 kvm) + alla våra många (och stora) rabatter .... Puh! smile.gif
Kakaduan
Kol, aska och koskit är rent. Äter det inte ändå...

laugh.gif
Kakaduan
Rossi
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2007, 15:57)
Kol, aska och koskit är rent. Äter det inte ändå...

laugh.gif
Kakaduan

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon