StarLiza
Totalt nyrjare (nstan) p trdgrd och odling som brjar bli nyfiken och intresserad.

Nu har jag d lst och lst och lst lite till om dessa pallkragar. Det ser ut att kunna vara en ypperlig sak fr mej att investera i. Snygga och

Men, hur hga pallkragar har man?
Maken skulle kika p jobbet, men han trodde de bara var 25 cm hga. r inte det lite vl lgt? Kan man stlla flera sna p hjd? Eller kommer det rasa? Fast man borde ju kunna dra ihop dem med nt slags beslag.

Jag hade tnkte mej odla jordgubbar och ev mortter till alla mina marsvin (till oss med naturligtvis) Nt mera som r bra fr en nybrjade som krver rtt bra resultat?? biggrin.gif
Margith
Pallkragarna r konstruerade s att hrnbeslagen hakar i varandra. Du kan lugnt stlla tminstone 5 st p varandra och det blir hur stadigt som helst smile.gif
Hur mnga du behver beror p vad du ska odla. Enligt min erfarenhet rcker 1 pallkrage gott t jordgubbar, plocksallad och rdisor. Mortter, rdbetor och majrovor behver 2.
Svaret beror lite p vad du har under pallkragen ocks wink.gif
Stller du 2-3 pallkragar p ppen jord kan du odla rosor i dem wub.gif
StarLiza
Ja vad vi har under ja. Frst ska vi bestmma vart vi ska ha dem. Jag vill INTE f alla jordisar pallade av nn obstinat tonring, s jag tror p baksidan av vrt hus, dr r det en mycket mossig grsmatta. wacko.gif

Frgan r om man ska gra, som jag har sett p en massa bilder, att lgga plattstenar fr att slippa ogrs i s stor utstrckning som mjligt. Ska man ha det runt omkring dem med tro? Men d r det inte s snyggt kanske d den ska st p grsmattan.

Mnag funderingar blir det och jag nskar det kunde vara maj/juni NU!

r verkligen glad att jag hittade detta stlle!!!
kerstin z5-6
Vlkommen hit !
man kan odla mycket i sina kragar smile.gif
Bodenblomman
Jag har inte haft s hga pallkragar men jag har stt runda mortter, lite roliga och pallkragen behver inte vara s djup.

mvh Susanne smile.gif smile.gif
Gillan
Jag r sjlv fortfarande nybrjare nr det gller pallkragar, men trots det alldeles lyrisk efter bara en ssong med dem. Min man byggde dem t mig, men fljde nd " standardmtten ", och jtteenkelt att bygga till.
Jag har olika hjder p dem. En-tv-eller tre, som det ser ut just nu, men det r enkelt att justera allt eftersom.

Det finns mnga fina bilder p "pallkrageland " hr om du vill titta runt lite wub.gif .Det r bara att g in i vra album ( albumikonen ser du nere i kanten p vra inlgg) och kika runt biggrin.gif

Och naturligtvis........Vlkommen
StarLiza
Tack fr vlkomnandet.

Ska f hem kragar i mars tnkte jag, s jag kan mla dem i god tid innan det r dags att fylla de sm rackarna med jord.

Nsta problem r vart jag ska stlla dem, fr ut och rekognisera lite i trdgrden tror jag.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon