malin72
jag sådde innesådder den 3 kan kungsljusen redan grott ohmy.gif ohmy.gif fullt med små gröna tini vini saker som sticker upp tongue.gif kan ju inte visa med bild men...
Gåsis
Japp, grott har det hunnit göra. Nu gör jag en kerstin, alltså jag har kopierat hennes råd från AoT...

säger kerstin;

Behöver inte kylas
Kungsljus behöver ingen kylperiod och gror nästan undantagsvis efter 4 dygn -De växer mycket snabbt och blir stora -Varför man , om man väljer att så dem inomhus kan vänta med sådden i norra Sverige till tidigast i mitten slutet mars -gärna senare ..De hinner ofta blomma ändå samma sommar
Gäller de perenna Kungsljusen -de bienna kan sås ännu senare då de bara bildar en bladrosett för övervintring

/Åsa
malin72
CITAT (Gåsis @ 08-01-2007, 17:12)
Japp, grott har det hunnit göra. Nu gör jag en kerstin, alltså jag har kopierat hennes råd från AoT...

säger kerstin;

Behöver inte kylas
Kungsljus behöver ingen kylperiod och gror nästan undantagsvis efter 4 dygn -De växer mycket snabbt och blir stora -Varför man , om man väljer att så dem inomhus kan vänta med sådden i norra Sverige till tidigast i mitten slutet mars -gärna senare ..De hinner ofta blomma ändå samma sommar
Gäller de perenna Kungsljusen -de bienna kan sås ännu senare då de bara bildar en bladrosett för övervintring

/Åsa

vad skojj dom kommer från henne wub.gif wub.gif
tack för svaret
kerstin z5-6
Jissus Amalia - blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag tror inte det spelar nån roll vad jag sagt smile.gif för alla gör samma "dumheter som jag gjorde själv , ändå .. trots mina varningar -ha ha smile.gif

Kungsljus -de fröna har nån grävt ner i ett glasrör i backen i 100 år .. och de grodde ändå inom 5 dagar

Det är så skoj att se din entusiasm , över sådder metoder med mera Malin
Nu hoppas jag bara EN sak -att du har plats

Glöm renovering i källaren -du får sätta upp fler lysrör där nu

Är du medveten om att varje liten grön prick du ser i sålådan är en planta
Som efter 4 v ser ut såhär :

I mars kan varje planta behöva 20 cm i omkrets LOL

Och vid utplantering i maj -lär de se ut såhär :

Vojne vojne ... vad har jag gjort .. skrev jag verkligen så dessa i januari blink.gif biggrin.gif biggrin.gif huh.gif

Men de var de första jag sådde själv -för evigheter sen -trots att de fröar av sig -är jag ändå ganska förtjust i dem fortfarande ..
Lycka till
malin72
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif HJÄLP blink.gif

jo så här var det helen skrev ute i jan ditt svar blev så här:
Hm , visst är det så att du har lysrör -?
Varken Verbascum eller riddarsporrar ska ha kyla för att gro och absolut inte New millennium sorterna-de är känsliga o ruttnar lätt i kyla
Täck riddarsporrefrö med tunnt lager jord -pga att vissa gror lättare i mörker)

Tiderna som Helen/ Åsa mfl skrivit är jätte bra, så jorden med Älgen på suverän och du tycker kanske att en 50 liters säck låter mkt ? tro mej det går åt

så då trodde jag att det jag skulle ändra på är att den inte skulle stå ute men att tiden var bra..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så tokigt det kan gå tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
okeeey .. ja men nu lär du ju ha plantor att sköta om i alla fall , i mars hade räckt att så dem , i alla fall kungsljusen -menar du att du även sått riddarna ..?

I så fall bygg ut huset ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fast du verkar ju behöva några plant att oyssla med -så du ser att det går smile.gif

Skicka ut gubben o gräva nya rabatter och hoppas på extremt tidig vår , det blir nog bra smile.gif
Lycka till
smile.gif K
malin72
nej nej jag har inte sått riddarna....

ja och här kan man ju gräva nu för det är ju ingen snö men jag måste nog flytta till hus för tomten blir ju inte större bara mindre på nåt konstigt sätt
laugh.gif laugh.gif

hoppas jag inte gjort nåt annat fel nu wink.gif men det är ju av sina misstag man lär sig rolleyes.gif

som det är nu så verkar det inte bli vinter här..men tänk om det slår fel och vi har vinter här i maj ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif smile.gif
kerstin z5-6
Tänkte inte på att ändra såtiden -för du frågade väl om fler sorter i inlägget ?
Skrev jag inget på påsen heller ?

Du får skylla på mej när du får trångt i mars smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 18:22)
Tänkte inte på att ändra såtiden -för du frågade väl om fler sorter i inlägget ?
Skrev jag inget på påsen heller ?

Du får skylla på mej när du får trångt i mars smile.gif

jo det var ju flera sorter på en gång smile.gif
nope inget på påsen smile.gif

näääää inte ska jag skylla på dig inte min växt guru laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ja, så det kan gå biggrin.gif biggrin.gif Har du fler frön av Kungsljusen kan du ju 'slänga' ohmy.gif tongue.gif den sådd du har,... och fröså igen senare.... Du kan även fröså och lämna sådden av Kungsljus ute, dom gror fint tidigt under våren och du kan plantera ut plantorna under sommaren.....jag gör så då jag vet att det kommer att bli ont om plats inne... Kungsljus blir fort stora plantor biggrin.gif
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-01-2007, 19:29)
Ja, så det kan gå biggrin.gif biggrin.gif Har du fler frön av Kungsljusen kan du ju 'slänga' ohmy.gif tongue.gif den sådd du har,... och fröså igen senare.... Du kan även fröså och lämna sådden av Kungsljus ute, dom gror fint tidigt under våren och du kan plantera ut plantorna under sommaren.....jag gör så då jag vet att det kommer att bli ont om plats inne... Kungsljus blir fort stora plantor biggrin.gif

hm nej jag kan inte slänga dom för jag sådde alla rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Helen , har glömt att de förstfödda" kan man inte vare sig slänga eller låta frysa
LOL laugh.gif tongue.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 19:50)
Helen , har glömt att de förstfödda" kan man inte vare sig slänga eller låta frysa
LOL laugh.gif tongue.gif

nej wub.gif nu när småttingarna finns här så ska dom pysslas om....och hoppas att inte myggen tar dom...men jag har redan vattnat allt nu så jag håller tummarna rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif nejdå, jag har inte glömt.... ville bara underlätta biggrin.gif biggrin.gif
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-01-2007, 20:02)
biggrin.gif nejdå, jag har inte glömt.... ville bara underlätta biggrin.gif biggrin.gif

tack tack Helen laugh.gif
oj vad ni måste ha roligt åt mig rolleyes.gif wub.gif
kerstin z5-6
nä .. vi bara nickar igenkännande smile.gif Om du sår dina riddare i slutet februari blir de perfekta att avhärdas i maj :)Bäst man säjer det på en gång nu då smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 20:55)
nä .. vi bara nickar igenkännande smile.gif Om du sår dina riddare i slutet februari blir de perfekta att avhärdas i maj :)Bäst man säjer det på en gång nu då smile.gif

ok slutet av feb... laugh.gif laugh.gif laugh.gif då skrivs det in i min odlingskalender wub.gif tack smile.gif
malin72
KERSTIN!!!!!!!!!!!!!!!!!
titta jag gav dom stopp och väx så jag har inte behövt flytta ut a0a.gif
dom växer men i ganska lagom takt tycker jag nog 000.gif när kan dom börja vara ute???????????
[attachment=517:blandat_06_304.jpg]
kerstin z5-6
Som allt annat -efter avhärdning och när det är över + 2 grader ute hela dygnet ... whistling.gif
Bifogar en modest påminnelse att dit , är det 8 v eller mer ....
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-03-2007, 02:41) *
Som allt annat -efter avhärdning och när det är över + 2 grader ute hela dygnet ... whistling.gif
Bifogar en modest påminnelse att dit , är det 8 v eller mer ....

och jag antar att med påminnelsen så ska jag se att dom kommer att växa ur mig ur huset iallafall whist.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon