Full version: Ananaspaj
Sailor Pluto
Pajdeg

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning

3 dl krossad, väl avrunnen ananas
2 dl creme fraiche (ev. lätt)
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Börja med att sätta igång ugnen på 175 grader.

Förtsätt med att nypa ihop pajdegen. Använd matberedare eller händerna. Kavla eller tryck ut den i en form (ca 28 cm i diameter). Nagga den lätt med en gaffel.

Fyllningen röres ihop, helt enkelt, och hälls i pajskalet. Grädda i antingen i lägre delen eller i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Fyllningen ska ha stelnat, men inte vara helt torr. Meningen är att pajen ska vara lite seg. Det kan behövas en liten stund extra i ugnen.

Låt svalna och servera, kanske med en god vaniljglass. Det brukar inte bli rester av denna paj smile.gif .

P.S Man kan också göra den med 3 dl hallon istället för ananas.
Bodenblomman
Visst är den god. Min syster brukar göra den som efterrätt när vi ätit middag där och jag blir så glad varje gång hon gör den. Jag vet inte varför jag inte gör den själv så ofta men den är super gooood!

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/ Susanne
Piccante
CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 19:53)
Pajdeg

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning

3 dl krossad, väl avrunnen ananas
2 dl creme fraiche (ev. lätt)
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Börja med att sätta igång ugnen på 175 grader.

Förtsätt med att nypa ihop pajdegen. Använd matberedare eller händerna. Kavla eller tryck ut den i en form (ca 28 cm i diameter). Nagga den lätt med en gaffel.

Fyllningen röres ihop, helt enkelt, och hälls i pajskalet. Grädda i antingen i lägre delen eller i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Fyllningen ska ha stelnat, men inte vara helt torr. Meningen är att pajen ska vara lite seg. Det kan behövas en liten stund extra i ugnen.

Låt svalna och servera, kanske med en god vaniljglass. Det brukar inte bli rester av denna paj smile.gif .

P.S Man kan också göra den med 3 dl hallon istället för ananas.

Exakt denna paj bakade jag i dag på min födelsedag. Jag tyckte att de som var snälla och kom med presenter kunde få något smarrigt att äta till kaffet. Vi är lite allmänt less på tårtor i familjen och alla är inte så glada i att äta massa vispgrädde så en paj är ett bra alternativ ibland.

Den blir lika god varje gång och den är dessutom lätt att baka. Men i "min" version av receptet så är det exakt samma ingredienser men ugnen står på 200 grader och pajen bakas i 35 minuter, annars får den ingen färg. Degen blev ljust gyllenbrun och lite lätt knaprig men fyllningen behöver inte ta färg.

Måste testa med hallon en dag.
Gillan
Mmmm, det lät gott hör ni smile.gif . Här äter vi inte heller gärna tårta när vi fyller år. Men paj är ett ypperligt alternativ smile.gif
Gåsis
Jag gör också den pajen men med blåbär i fyllningen. Mmmm, vad gott smile.gif

/Åsa
netaave
Måste väl bli lika god med färsk ananas, har lite svårt för burkvarianten.
Chanku
Ååh, hur kunde du veta att jag sökt efter just receptet på en ananaspaj? Och jag tror till o med att det är rätt recept. Synd bara att alla i familjen inte tål ananas, måste kanske pröva att göra den med hallon nån gång smile.gif
Sailor Pluto
Vad roligt med så positiva svar biggrin.gif ! Nu blev jag glad!

Leocarpus, jag tror att du har träffat rätt med ugnstemp och gräddninstid i ditt recept. Mitt resultat var nog lite blekt, och inte riktigt perfekt. Hädanefter följer jag ditt råd smile.gif .

Och självklart ska jag prova med blåbär. tongue.gif
Magdis
O vad spännande det lät...det måste jag testa snarast! Tror faktiskt jag har alla ingredienserna hemma! tongue.gif
Pjater
Det låter så jädrans gott, ska ta och baka snart bara för det, älskar ananas biggrin.gif
Blomstertanten
Det är nog den godaste paj jag någonsin har bakat wub.gif
Rossi
Favorit i repris tydligen! laugh.gif Mmm, den håller i längden!

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a77dd2a0a783296
Agneta z5-6
Jäättegott,den skall jag göra flera gånger.
TACK för receptet.
karjo
Jag gjorde den igår och det blev bra! Blev som sagt inte mycket rester... smile.gif Kan tänka mig att den blir supergod med hallon oxå, som förslagits ovan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon