Full version: Krukjord?
*Boråstjej*
Hej!
En del påstår att det skall vara speciell urnjord som man planterar i och andra påstår att det går bra med billig plantjord. Det skulle vara intressant att höra era erfarenheter. Vilken sorts jord gillar du bäst? Har du någon favoritblandning? Är det olika beroende på växtval?

Boråstjej
Kajsa
Till alla krukor väljer jag inte billiga påsar, utan säckar med U-jord
eller krukväxtjord med små lecakulor, samma jord som jag har till
mina krukväxter inne, finns i 50-liters säckar.
Har mest pelargoner & fuchsior i krukor och dom är jag rädd om
och ser gärna att dom lever mer än en sommar.
lolo
Hej! Det beror på vilka växter som man ska plantera. Själv köpte jag vanlig "billig" plantjord till uteamplar, uteurnor osv. Inte köper då jag speciell urnajord - finns det sån också? ohmy.gif Däremot bör man som sagt blanda t.ex. lecakulor i jorden (de små är bättre) samt tillsätta t.ex. hönsgödsel till de växter som gillar näring. Plantjorden i sig är inte så näringsrik, har jag för mig. Däremot använder jag vanlig krukväxtjord med lecakulor i till hängbegonior, pelargonier, passionsblommor och annat som man är "mer rädd om". Det som Kajsa nämnde, U-jord, har jag hört av flera ska vara bra jord - vad kännetecknar den, Kajsa?

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Betty
CITAT (lolo @ 05-06-2003, 19:07)
Det som Kajsa nämnde, U-jord, har jag hört av flera ska vara bra jord - vad kännetecknar den, Kajsa?

Tar mej friheten att svara (fast jag inte är Kajsa)! smile.gif
Hasselfors Garden U-jord
Succeblandningen för utomhusbruk i urnor samt olika former av planteringskärl. Består av strukturbärande blocktorv, komposterad bark och Peatnuggets i kombination med fukt- och näringshållande högförmultnad torv. Jorden är mycket stabil mot hopsjunkning och har ett stort näringsinnehåll som fungerar både på kort och lång sikt. Extra reserver på mikronäringssidan
lolo
Tack, Betty! Ska kolla upp den jorden!
/Ann-Louise smile.gif
Susanne i Linköping
CITAT
Hasselfors Garden U-jord
Succeblandningen för utomhusbruk i urnor samt olika former av planteringskärl. Består av strukturbärande blocktorv, komposterad bark och Peatnuggets i kombination med fukt- och näringshållande högförmultnad torv.

Torv, bark, torv och torv?? Låter inte så miljövänligt, bortsett från barken. Torvbrytningen bidrar ju till växthuseffekten, bland annat. sad.gif
Ella
Vad är Peatnuggets????????
Susanne i Linköping
Peatnuggets kan förstås vara ett varumärke, men annars är peat engelska för torv, och nuggets betyder klumpar (i regel av guld, men ordet används även i andra sammanhang ibland). Peatnuggets = små torvklumpar är alltså min gissning.
Kajsa
Tack Betty för att du svarade för mig, har haft studentkalas för sonen
med en massa gäster och har inte haft tid att läsa här.
Som sagt U-jorden är bäst, men till växter man är rädd om,
då kan man kosta på bättre jord. Mina pelargoner och fuchsior köper
jag för att ha kvar år från år, men om man köper sommarplantor för
att ha 4 mån och sedan slänger på komposten duger säkert den
billiga jorden. Växter som man är rädd om ska man fjäska för,
då blommar dom mycket, och är friska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon