Full version: Djupfrysta plommon
Fizzgigg
Jag har några kilo djupfrysta plommon i frysen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. De är färska är de goda att äta men jag betvivlar att det fungerar att tina dem och äta som frukt. Är det någon som har något förslag? Kan man ta dem och bara kasta ner i en saftmaja och göra plommonsaft?
Förslag mottages med tacksamhet.
askar
Hittade ett recept från 2002
CITAT (Kerstin i Malmö @ 07-11-2002, 08:53)
Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska göra av sin skörd. Denna pajen är jättegod och lätt, finemang när man har frysta plommonhalvor i frysen!

PLOMMONPAJ m vanilj och kardemumma

12 plommon

100 g smör
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

1 pkt vaniljvisp
1 tsk stött kardemumma

Lägg plommonhalvor i ugnssäker form. Om du tar från frysen se till att dom inte tinat helt!!
Blanda samman smör, socker, mjöl och bakpulver till en smulig deg.  Häll smulorna över plommonen.
Grädda 25 - 30 min i 200°.
Vispa vaniljvispen, smaksätt med kardemumman.
Servera pajen ljummen med vaniljsvispen, NJUT!!

Kerstin

...
elleave
Plommonchutney
Ingredienser
Portioner: ca 1 liter

1 kg plommon t ex Opal
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 röd chili t ex spansk peppar
2 1/2 dl råsocker
2 dl vatten
1 dl vitvinsvinäger
4 kanelstänger
1/2-1 tsk salt

Gör så här
Skölj, halvera och kärna ur plommonen. Skala och hacka lök och vitlök. Skölj, kärna u roch finstrimla chilin. Lägg plommonen, de båda löksorterna och chilin i en gryta. Tillsätt socker, vatten, vinäger och kanelsstänger. Låt koka upp och sjuda under lock ca 45 min. Smaka av med salt.

Häll upp chutneyn i väl rengjorda burkar. Förvara i kylskåp. Hållbar ca 6 mån.

Plommonchutney är gott att servera till stekta och grillade kött- och fågelrätter men även till dessertost

från ica.se
ingrid fuxwall
Självfallet kan du koka saft på dem.

ingrid
Fizzgigg
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-01-2007, 20:01)
Självfallet kan du koka saft på dem.

ingrid

Jag hara bara utsatt aronia och vinbär för saftmajan tidigare, men det funkar alltså att göra plommonsaft med den också? Fascinerande, det måste jag testa. smile.gif
rosita
Man kan koka kräm på dem, eller ta fram dem som de är och lägga dem direkt i gröten. smile.gif
Mia, zon 3
Vanlig plommonmarmelad/-sylt går bra att göra också.
LadyG
Hur vet man hur mycket socker man ska ha egentligen?
Kajsa H
Jag har ett bra tips för att lätt få av skalen, som ju kan vara lite beska ibland. Ta plommonen direkt ur frysen och skålla dem i kokande vatten, över sedan i kallt vatten och sedan är det bara att klämma av skalen ungefär som när man skållat mandel.
LadyG
Smidigt! Då slipper man bismaken av skal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon