Full version: Ympgrenar till pple?
gammelnalle
eller kan man ta ympgrenar nu???
Cilla
Jag skulle inte tveka att ta dem nu, fr i vila r de nog trots vrmen - iallfall i zon 2-4 dr jag vistas. Som ofta ppekas hr finns olika fr- och nackdelar med att ta dem vinter- respektive senare i vrvinter (innan saven stiger):

December - februari mitt
+ grenarna r i s mycket vila man kan uppn
- det blir lng lagringstid

Februari senare del - slutet av mars
+ kort lagringstid
- soliga, varma vrvintrar kan riset ha "vaknat"

April
+ Ingen lagringstid
- Svrare att f ymparna att ta ig eftersom de redan kommit igng

Har man inget val tycker jag inte man br lta sig hindras av att ta ris bara fr att det inte r den tid man r van vid, s lnge det gller att stta in ngra ympar hr och var. Ska man omympa ett helt trd r det nog bttre at vnta till det r man kan ta riset den tid man har erfarenhet av att det r bst.

Sjlv har jag bst resultat med ris som jag tagit i januaris varmare dagar och som jag lyckats lagra s att de inte torkat, men jag har lyckats med senare ris ocks.

Frutom tidpunkt fr risplock s r min erfarehet att man tar starkvxande rsskott viktigt, att man tar ganska lnga ris om de ska lagras lnge (30 cm eller mer), att man lagrar fuktigt och kring 0-10 grader och att man sedan efter ympningen hller ympen fuktig (t ex med att skyla, fukta och skugga den).
gammelnalle
Som vanligt,
SNABBT och KLART besked, nr Cilla svarar.

Jag bugar allra dmjukast och skall be mina vnner om att f ngra grenar.

TACK!!!!

b
arborator
Jag har lyckats bra ympningen p vren. Tar kvistar p vren nr knopparna har inte brjat svlla och kan ympa samma dag, vid behov virar dem i tidningspapper och tcker med sn om det finns. Fr ympningen jag anvnder mlartejp och mattkniv. Fr tjocka stammar kilymp r bra.
P min hemsida finns bilder, www.puutarhaneuvonta.com
gammelnalle
CITAT (arborator @ 14-01-2007, 09:09)
Jag har lyckats bra ympningen p vren. Tar kvistar p vren nr knopparna har inte brjat svlla och kan ympa samma dag, vid behov virar dem i tidningspapper och tcker med sn om det finns. Fr ympningen jag anvnder mlartejp och mattkniv. Fr tjocka stammar kilymp r bra.
P min hemsida finns bilder, www.puutarhaneuvonta.com

Tack fr svar.

Men min finska har aldrig varit vad den aldrig va....

Hittar dock inga ympbilder. (Hoppas du vet att jag r totalt datanrd)..

Karhu
RibesRubusVitis
Provade mig fram till ympbilderna:

http://www.puutarhaneuvonta.com/neuvonta/j...seliymppays.htm
gammelnalle
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-01-2007, 20:32)

Tack Vinbrsbjrnrankan (?)

smile.gif smile.gif

Karhu
Hannele
Min enkla bild, allt du behver; enkel vass matkniv, mlartejp, bastsnre.
Bastsnre r bra, fr det frsvinner inom ett r - ifall man glmt avlnsna i ngra kvistar.
Jag har lyckats bra med sen ympning, tagit kvistar vid beskrning i mars,
frvarat i smrpapper i kylskpet och ympat i april, innan saven gr.

CGB
Sveriges Pomologiska Sllskap har goda ymprd p sin hemsida, http://www.svepom.com/pomologi_ympning.php
gammelnalle
Man bugar och tackar till alla ni som tar er tid att dela med er av egna erfarenheter och bra lnkar!!

b
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon