Hedwig
Jag har under årens lopp antagligen klippt häcken för smal/tunn och låtit den bli för hög. I fjol tog jag inget på höjden alls, dumt nog.
Nu finns det ca meterhöga grenar i sidorna, men i mitten är grenarna kala upp till ca 1,5 m och senkommer en jättekvast med blad och blommor. Denna tyngd har orsakat att hela häcken har kantrat och ligger ut över den redan smala gränden i området. Måste åtgärdas snart, men hur.
Titta på foton i mitt album - namn Hedwig.
Lästa att man kan ta det i etapper under flera år - först kapa upptill så mycket att man får en vettig höjd. Nästa är klipper man hårt ena sidan och antagligen lite grann på toppen också. Nästa år igen tar man andra sidan och toppen (eller ?). Sen första kan man klippa alla sidor som vanligt.
Elelr skall jag göra på något annat sätt ? Häcken är ca 25 år gammal.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan inte hitta ditt album, men det låter som om spirean har varit felbeskuren, spireor passar inte så bra att hålla på och formklippa i längden man brukar mera gallra i spireor för att hålla dem unga och då klipper man bort några av de äldsta grenarna nere vid marken på vårvintern eller direkt efter blomningen och detta gör man varje år. Spirean grenar sig där man klipper så formklipper man så blir häcken ofta ganska kal nertill och så får man kvastar upptill.

Själv skulle nog jag satsa på total föryngring genom att klippa ner häcken helt på vårvintern ca 15cm ovanför marken, spar någon/några grenar per planta som saftdragare, dessa kan tas bort när det kommer nya skott nerifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon