Trädgårdsmästaren
Tror ni att blomlökarna/blommorna/växterna har överlevt denna vinter? Det beror ju också på var man bor och vilket sorts väder man har haft. Vi har inte haft någon snö och så har det regnat...

Kanske några vårlökar har börjat komma upp ur jorden? Läste om någon som i december fått upp tulpaner, krokusar, hyacinter och skilla, som han satte i höstas.
Alexander-VG-zon3
vintern har inte kommit än wub.gif
Kajsa
Så här skriver Aftonbladet idag, inte så kul för oss trädgårdsägare

Aftonbladet
Alexander-VG-zon3
jag är inte orolig .
skåne är van vid instabila vintrar .
plus så har det inte varit så fasligt kallt då det än är höst för växterna än .
och dom flesta år brukar lökar titta upp men blomma normalt ändå . och perenner har inte vaknat inte hos mig .
plus kom jag på nu när jag tänker så förra året hade vi nästan ingen tjäle i jorden det han alldrig frysa ordentligt men alla perenner och lökar kom som dom brukar .
malin72
fast jag är orolig det är så blött ute att man kan simma runt på tomten sad.gif unsure.gif unsure.gif och nästan allt som attes i höstas har kommit väldigt mycket av .....vill inte men jag är rädd för vad som händer om snön kommer förstent unsure.gif då kaanske man inte får vackra vår blomster wink.gif
Helen i Skåne
Jag satte mängder med tulpaner och allium och det syns inte ett spår av dem, hoppas det inte druknat... unsure.gif De lökväxter som var här från början har visat sig lite men de är ju redan etablerade så vi får väl se.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Skåne @ 10-01-2007, 20:13)
Jag satte mängder med tulpaner och allium och det syns inte ett spår av dem, hoppas det inte druknat... unsure.gif De lökväxter som var här från början har visat sig lite men de är ju redan etablerade så vi får väl se.

mina ny satta lökar har inte heller visat sig , kommer dom inte detta så komemr dom säkert till nästa år .
renate
Om inte vädret så ta rådjuren hand om mina få tulpaner,så jag är inte så oroligt.Men allt regnandet ka ställer till det,om det fryser till nu.
Stussi
I våras fick jag en liten kruka av mamma innehållande "minipåsklilja", pärlhyacint och krokus.
När de hade vissnat ner planterade jag dem vid husväggen och glömde sedan bort dem.
Nu idag 11 januari så upptäckte jag att påskliljorna (och en massa ogräs) har kommit upp,
åtminstone 5 centimeter... Jag antar att dom inte kommer att blomma i vår? mad.gif
Just nu har vi helt snölöst och minus 7 grader ute.

Kajsa
Täck bladen med en massa grankvistar, då finns det hopp.
Håller tummarna, visst finns det anledning till oro.
Stussi
CITAT (Kajsa @ 11-01-2007, 14:29)

Okej, då ska jag genast ut och göra det!
Alexander-VG-zon3
lyssna alla . blommar gör dom alla ,
tidigare eller senare vem vet beronde på vädret . alltså ingen jätte hysteri .
inga växter kommer till att dö heller bara att dom startar tidigare . lökar och andra växter som har startat kommer heller inte ta nån skada av frosten . det ända är växter som har vaknat *för mycket* tar skada
Stussi
CITAT (flaxss @ 11-01-2007, 14:40)
lyssna alla . blommar gör dom alla ,
tidigare eller senare vem vet beronde på vädret . alltså ingen jätte hysteri .
inga växter kommer till att dö heller bara att dom startar tidigare . lökar och andra växter som har startat kommer heller inte ta nån skada av frosten . det ända är växter som har vaknat *för mycket* tar skada

Det låter bra, då kan man pusta ut då! wub.gif
Planterade vårlökar i höstas för 100-tals kronor,
men då behöver jag inte oroa mig för dem alltså.
Alexander-VG-zon3
som med mina hyacinter dom ståd ute i full blom och det kom en frost natt ca -3c kan det någ ha varit . och inga skada skedd . det ända som man ska skydda mot frosten är växter som har kommit långt i utvecklingen och mindre härdiga växter plus dom som står i full blomm ex prunus,kamelia,päron m.m. . men det är inte många växter som har kommit något vidare långt in i utvecklingen . det ända som händer är att lökar,vår blommande växer blir lrade plus andra buskar och träd som kommer med blad som roser,kaprifol,salix . men dom stor inte i full tillväxt . där med blir dom inte skade . sen finns det på vissa platser där växtern ahar kommit i gång mer eller mindre . men i överlag så stor dte rätt stilla i trädgårdarna . hade det varit mitt i sommaren och det blev -7c en natt då hadde mans ett stor skada . men som nu så är det höst . lika dant med min bokharbinda som där kommer nya blad på det kom en frost natt men den är likia grön än lika dant emd salix,kaprifol m.m. . och normala höstar/vintar så brukar lökarna komma upp och ligger ädr under snön och väntar tills våren skiner igen på bladen och dom sne kan blomma .
marskattan
Förvisso är det inte frågan om några blomlökar, men min mor och jag var lite slarviga/hade inte tid att skörda alla morötter och potatis. Och det fungerar jättebra!

Senast idag var jag ute och tog upp morötter (de gula är precis lika fina som i sommras).

Men visst, ogräset växer som tusan *muttrar*
malin72

gäller det allt som man vill skydda tulpaner mm...jag menar,det finns inget som "mår"dåligt av granris unsure.gif unsure.gif
här har ju massor tittat upp sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 11-01-2007, 19:31)

gäller det allt som man vill skydda tulpaner mm...jag menar,det finns inget som "mår"dåligt av granris unsure.gif unsure.gif
här har ju massor tittat upp sad.gif

läs ett steg tillbaka wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon