flower
Skulle vilja ha lite tips från alla er experter här på odla, på perenner som är snygga ihop och passar att samplanteras lägesmässigt och är härdiga i zon 4 (eller mer). Sätt gärna in bilder om ni har på de blommor ni vill bidra med.. tänkte att detta kunde vara en bra tråd att hämta inspiration från när den tryter. Skriv gärna vilken zon ni odlat dem i oxå så blir det samtidigt en tråd i härdighet på växterna. Behöver inte bara vara perenner utan kan även vara gräs, buskar osv.
Tack på förhand/ Anna
kerstin z5-6
De flesta perenner är härdiga i z4 , överhuvudtaget behöver man inte bekymra sig om zoner med perennerna då de övervintrar under jord
Har du färgfavoriter ? Det finns så mycket som är snyggt ihop

Färg form och bladverk som harmonierar och bryter mot varandra
heucera , sedum , penstemon digitalis

Blå toner med vitt till rosa rosor
Ophelia
Jag är definitivt ingen expert men brukar faktiskt hålla koll på vad exemleplvis Kersin, Kajsa och andra har i sina fotomappar. Bryr mig inte så mycket om härdigheten (om det inte är en alldeles petig perenn).

Det där med kombinationer är ju en smaksak. Det finns även scheman för hur ögonen uppfattar färger och kombinationer men utgår från mig själv och vad jag gillar för färg och form samt omgivningen. Brukar kännas i "magen". Har "gjort" en rabatt med kantnepeta, grekisk vädd, lammöra, salvia (två olika färger) och rölleka. Den är trevlig att se både nära (röd rölleka) och från håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon