Full version: gi-bröd
Marja-Liisa Dorff
Har någon resept på GI-bröd.Finns i äffär till salu,men brödet är väldigt dyrt. smile.gif smile.gif
evelina
Här kommer ett bröd.

Recept: GI-bröd med dinkelmjöl
Receptet ger en GI-limpa.

Du behöver
5 dl vatten
1/2 pkt färsk jäst
1 msk olivolja eller rapsolja
12 dl dinkelmjöl
2 tsk himalayasalt eller mineralsalt
1 msk sesamfrön
Fänkål

Smula ner jästen i en bunke och rör ner ljummet vatten. Tillsätt resterande vatten. Blanda ner oljan, salt, mjöl och resten av vattnet. Krydda gärna en aning med fänkål.

Knåda degen ordentligt och lägg den för jäsning över natten i kylskåp. Låt den jäsa i rumstemperatur en stund nästa dag. Värm ugnen till 175 grader och grädda under 40 minuter.
Mia, zon 3
Min sambo brukar baka dinkelbröd efter recept på påsen. Nu vet jag inte vilket fabrikat det är han brukar köpa, men det är fullkornsdinkelmjöl, och det ska gräddas i formar. Om jag kommer ihåg kan jag kolla om det finns någon påse att skriva av, men minnet är inte vad det borde vara..... rolleyes.gif
(kolla förresten ICAs receptbank - där tror jag att jag har sett sådant också (sök på dinkel).
Marja-Liisa Dorff
Tack för receptmska baka imorgon. smile.gif
Floppy
Evelina... ditt recept vart jag sugen på att testa...en fråga bara...har en svärmor som är glutenallergisk...visst kan de äta detta brödet då?...är lite dålig på detta med gluten...
evelina
Oj jag är lika dålig som du på glutenallergi men det kanske kommer någon och svarar på detta inom kort. smile.gif
Floppy
smile.gif okidoki...bara å vänta... smile.gif
evelina
Annars har jag för mig att Norrbottens-Magdis är gluten-allergiker, fråga henne vetja!
Aquilegia
ojojoj!! ser att det var ett par dagar sedan ni väntade på svar om gluten....hoppas verkligen inte att ni bakat bröd till svärmor med dinkelvete!! om ni vill fortsätta ha ett bra förhållande....Det innehåller gluten så att det stänker om det!!!!!!!!!!!
Floppy
laugh.gif laugh.gif laugh.gif ,,,nädå...jag hade glömt bort detta receptet...tills nu... laugh.gif
Bra å veta iaf...ska inte baka detta...
Jag brukar berätta för henne vad jag har i maten och dyl för henne så får hon ta ställning själv om hon vill äta eller inte...
Magdis
CITAT (Aquilegia @ 21-01-2007, 21:49)
ojojoj!! ser att det var ett par dagar sedan ni väntade på svar om gluten....hoppas verkligen inte att ni bakat bröd till svärmor med dinkelvete!! om ni vill fortsätta ha ett bra förhållande....Det innehåller gluten så att det stänker om det!!!!!!!!!!!

Instämmer i det...säger Magdis som hittat den här tråden lite sent. smile.gif

Edit: Bovete är det som är glutenfritt.
Floppy
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2007, 19:16)
CITAT (Aquilegia @ 21-01-2007, 21:49)

Instämmer i det...säger Magdis som hittat den här tråden lite sent. smile.gif

Edit: Bovete är det som är glutenfritt.

okidoki...
Har du nått bra recept Norrbottens-Magdis på glutenfritt bröd...skulle vara kul att få överaska svärmor med bröd för en gångs skull... laugh.gif tongue.gif wub.gif
Aquilegia
Detta brödet tycker jag är gott, receptet har jag hittat på Finax sida. Där finns fler recept du kan spana in.

LINFRÖBRÖD
Ugn: 180º

5 dl vatten
0,5 dl bovete
0,5 dl linfrö
20 g jäst
10 g brunt farinsocker
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 dl hela solrosfrön
420 g Finax Glutenfri Lågprotein Mjölmix

GÖR SÅ HÄR:
1. Skålla bovete och linfrö i 5 dl kokande vatten och låt det sedan stå och dra 10-15 min.
2. Lös ut jästen och tillsätt brunt farinsocker, salt och olivolja. Rör om och låt socker och salt lösas upp.
3. Tillsätt solrosfrö och mjöl, lite i taget. Låt jäsa i bunke i ca 30 min.
4. Skeda upp degen i en väl smord brödform (1½ l.). Använd en slickepott och vatten för att släta till ytan.
5. Låt jäsa under bakduk i 20 min.
6. Pensla brödet försiktigt med olivolja. Baka därefter brödet på nedersta falsen i 180° ca 30 min.

finax
Floppy
Ska provas...låter gott... tack så mycket för receptet och för länken...den ska läggas in under favoriter... wub.gif
Magdis
Här är ett litet enkelt recept också:

Frukostbröd
Ca 16 st.
Ugnstemperatur: 250°

50 g jäst
50 g margarin eller smör
5 dl mjölk
1 dl Fibrex
1 msk FiberHusk
2 tsk malda brödkryddor
1 tsk salt
1 dl kesella 1 %
1,1-1,2 liter fin glutenfri mjölmix

Garnering:
Vallmofrö

Smula ner jästen i degbunken. Smält matfettet. Tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt. Häll degspadet över jästen och rör tills det löst sig.

Tillsätt Fibrex och FiberHusk. Rör om och låt blandningen svälla 10 minuter. Tillsätt brödkryddor, salt, kesella och det mesta av mjölblandningen. Spar lite till utbakningen.
Arbeta degen väl i maskin. Låt degen jäsa övertäckt i bunken ca 30 minuter.

Strö resten av mjölblandningen på arbetsbänken och knåda degen väl. Dela den i två delar. Rulla varje del till en lång längd och skär den i 8 bitar. Forma degbitarna till avlånga bullar och lägg dem på bakplåtspapper på plåt. Jäs bullarna ca 30 minuter.
Pensla med mjölk eller ägg och strö över vallmofrö.
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter i ca 250°.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon