Christoffer
Jag har hrt att det ska vara s himla bra med syrade grnsaker
och surdegsbrd, men vad r det egentligen som r s bra med det?
Jag har hrt att nringsupptaget frn grnsakerna kar, rcker det
d att bara ta mindre grnsaker om de r syrade?

r dock intresserad av detta.
KURT
Bakterierna kommer ju att ndra sammmansttningen av nringsmnen, man f fler aminosyror, annan frdelning av kolhydrater och fetter. Men framfrallt r det ju en konserveringsmetod.

Annelies Schnecks bok "Mjlksyrejsning av grnsaker" har praktiska beskrivningar.
Mia, zon 3
Man forskar visst en hel del p syrad mat och dess pverkan p allergiska problem, det skulle kunna var en av anledningarna till att allergier r s mycket ovanligare i "ststaterna" n hr. Det har gjorts tester med att lta gravida/ammande kvinnor ta mjlksyrebakterier och sedan flja upp barnen vad gller allergisymptom.
Sjlv har jag testat (r "eksem-mnniska") men kan inte sga att jag mrkt ngon markant skillnad. Men just nr man r gravid r det ju bra fr ens egen del ocks, eftersom det kan mildra hrd-i-magen-effekten man drabbas av pga alla jrntabletter....
buzz
Jag har ocks lst om syrade grnsaker...men hur gr man dem egentligen?
KURT
CITAT (buzz @ 16-01-2007, 16:15)
Jag har ocks lst om syrade grnsaker...men hur gr man dem egentligen?

Ls Annelies Schnecks bok "Mjlksyrejsning av grnsaker" eller ls p Alternativ.nu, dr finns ocks ett forum.
uno
Frdelen mer surdegsbrd r att det r godare. Detta under frutsttning att denna smak tilltalar Dig. Men framfr allt hller det lngre. I vart fall om det r hemmabakat. Och det gr Du vl. Bakar Ditt egna brd.

Betrffande mjlksyrade grnsaker, ja jag syrar sjlv, s r det fr mig smaken som tilltalar mig. Men syrade grnsaker passar inte till allt s de r en komplement till andra grnsaker.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon