Kajsa zon6
Hej, istället för pergola vill jag ha en paviljong i järn. Tänkte något runt eller åttakantigt där klängväxter kan växa upp runt om/på så att det blir en mysig sittplats. Finns det någon har en sådan/har samma idé eller vet var man kan köpa en sådan?Länk med bild på något liknande
mulle
I SVT:s "Sommartorpet" för två eller tre år sedan byggde Ernst just en sådan paviljong/lusthus av armeringsplattor. Kolla med SVT om de har beskrivningen kvar någonstans, den fanns då på nätet!
Mulle
kerstin z5-6
Titta i Cillas album -hon brukar svara på träd och buskfrågor

De har till salu en del här
Garden aq

annars kan man lämna in på närmaste mekanisk verkstad där de sysslar med svets osv -och höra om de kan ta på sig det
Gåsis
Ja, såna är ju för snygga. Men i zon 6 är det inte alldeles lätt att hitta växter som vill klättra, du kanske ska kolla om det finns något du kan tänka dig som går innan det byggs.

/Åsa
Betty
CITAT (Gåsis @ 11-01-2007, 07:48)
Ja, såna är ju för snygga. Men i zon 6 är det inte alldeles lätt att hitta växter som vill klättra, du kanske ska kolla om det finns något du kan tänka dig som går innan det byggs.

/Åsa

Hos mig klättrar både rosor och klematis. Min granne har en vacker Kaprifol. Humle klättrar ända uppe i zon 7. Dessutom finns det ju en massa ettåriga klättrare om man inte vill ha perenna eller vedartade.
Att odla i zon 6 är inte fullt "så illa" som man skulle kunna tro vid en första anblick, microklimatet är viktigt, jag tror jag har minst tre zoner i min trädgård, 4 - 6. smile.gif
Gåsis
Äsch, jag är nog bara avis laugh.gif Själv har jag ju zon 7 och inget microklimat, om inte utsatt och blåsigt räknas förstås blink.gif

/Åsa
Betty
CITAT (Gåsis @ 11-01-2007, 10:46)
Äsch, jag är nog bara avis laugh.gif  Själv har jag ju zon 7 och inget microklimat, om inte utsatt och blåsigt räknas förstås blink.gif

/Åsa

Du borde nog plantera några snabbväxande buskar så du får lite skydd? Några plank och buskage kanske? wink.gif
Katti med torpet
Järnpaviljonger brukar finnas med på trädgårdsmässorna.
Kontakta t.ex. Himlagård (www.himlagard.se), tror att de hade en sådan på Örebromässan förra året...
Guarden Aquatica i Haninge tror jag också har haft med sådant på utställningar.
estet
Du har inte varit till Bryggmans i Öjebyn? Där har de en snygg sån där.

Piggeplopp
Hejsan!
Jag har byggt en enkel lösning med armeringsmatta och stolpar. Den är inte riktigt klar ännu, se bild i mitt Album. Jag ska göra ett enkelt och nätt tak med armeringsjärn som ska gå mellan stolparna. Stolparna ska kapas och det ska sättas på någon form av skydd för regn etc.

Ett tips bara, jag köpte vildvin eftersom det klättrade snabbt och fick vackra färger på hösten. Vad jag dock inte kollade upp var att lövern kommer jättesent. Det innebär att det inte är förrän runt början på JULI som det blir täckande grönt.... så nu har jag fått komplettera med murgröns så det är tätt hela året runt.
/Pia
krellus
Är det någon som känner till en firma i Skåne som säljer paviljonger/lusthus etc?

Jag såg en som var ovanligt "grov" i stommen på en blomaffär för en tid sedan som jag skulle vilja köpa.
cato
Jag har sett en trevlig variant hos Jagorstrands i Vinslöv utanför Häsleholm.
Den är egendesignad.
De har för övrigt en vacker privat trädgård.
Du kan nå dem på tel. 044-81950
Eller kolla deras hemsida: Leta på Googles efter Jagorstrands trädgård.

Dessutom har jag sett en mycket vacker på Sofiero i samband med trädgårdsfesten i slutet av sept. för två år sen.
Den salufördes av en dansk firma.

Hälsningar
Cato
krellus
Tack för tipsen!
Exotic
Kajsa vilken cool länk ..jag letar efter bilder till en pergola som maken skall bygga och då kom jag över din härliga länk ohmy.gif)))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon