NEB
Hej! Jag är ny på forumet och nybörjare vad gäller odling. Jag och min sambo har nyligen flyttat till en ny lägenhet och vi fick då en kolonilott på köpet! Vi blev jätteglada och har nu bjudit in en del vänner att vara med och odla. Problemet är att vi inte har så mycket kunskap. Jag undrar därför om ni har nåt bra tips på en bok för nybörjare? Jag har köpt "Odlingslott och koloniträdgård" av Caroline Foley, men den var inte så bra tyckte jag. Jag skulle vilja ha en bok som är skriven av en svensk och anpassad efter svenska förhållanden.
Finns det nån oumbärlig "bibel" kanske? smile.gif
anna_rispan
den här har jag. tycker den duger bra.

Från adlibris Din trädgård
KURT
Jag tycker inte att det finns EN bok som täcker in allt. Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" (ny upplaga i vår), är den bästa när det gäller grönsaker.
mari_tres
Genom att ha hittat hit till Odla har du nog redan hittat den största kunskapsbanken rolleyes.gif Här kan man få svar på allt, även sådant som är svårt att hitta i böcker!
Annars så tycker jag att det är svårt att ge ett tips på EN bok, finns det någonting särskilt som ni är intresserad av? Grönsaksodling, blommor, dammar... ?
NEB
CITAT (mari_tres @ 10-01-2007, 11:34)
Annars så tycker jag att det är svårt att ge ett tips på EN bok, finns det någonting särskilt som ni är intresserad av? Grönsaksodling, blommor, dammar... ?

Grönsaker, bär, örter, blommor... allt är av intresse men det ska helst vara sånt som inte är för svårt att lyckas med. Det finns redan lite hallonbuskar och sånt på lotten. smile.gif
Tack för tipsen, jag ska kolla in böckerna som nämnts.
kerstin z5-6
Det bästa ur kunskapskälleväg är nog att bli en flitig skribent här -fråga och hjälp andra med det du kan smile.gif
Välkommen hit !
k
olgak
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 11:04)
den här har jag. tycker den duger bra.

Från adlibris Din trädgård

Jag håller med! Denna är den viktigaste boken för mig smile.gif!
Åsa E
Jag också!

Din trädgård av Karin Berglund är favoritboken.
West Palm C
Håller med, köp Karins bok !
Kana
Jag bara ÄLSKAR Handbok för köksträdgården. Blev med hus förra året, och nu ska här startas potager på en av våra terasser. Synd bara med det manshöga ogräset... min mamma tröstar mig med att det tyder på bra jord :-D
mulle
Jag har haft fyra olika "bokskeden" i mitt trädgårdsliv.

Först handlade jag bra allmänna böcker om träd, buskar och perenner. De används ännu.

Sedan blev det faktaböcker om jordmån, gödsling, planteringsdjup, skadedjur, beskärning, förökning o.s.v. eftersom jag snart insåg att jag visste noll. De används ibland när jag behöver friska upp mitt minne.

Efter det kom inspirationsperioden. Då lånade jag en massa (alla tror jag, faktiskt) glassiga böcker om trädgårdsdesign, planering och olika lösningar på bibban och köpte också en del. Dem använder jag bara någon enstaka gång på vintern om jag vill drömma mig bort i vackra bilder. För övrigt tycker jag idag att den här kategorin är slöseri.

Idag handlar jag uteslutande faktaböcker om bestämda arter och då nästan bara på RHS nätbokhandel. (Jag har precis beställt en om alla Campanulor och en om Geranium). Trädgårdsböcker är MYCKET billigare i England.

Just nu väntar jag på två utgivningar: RHS nyupplaga av sin bibel med ALLA
kända trädgårdsväxter och Lars-Åke Gustavssons rosbok del 1.

Mulle
kerstin z5-6
Jag ser Mulle att vi gått samma bokväg smile.gif Visst är det bra priser på engelsk trg litteratur ! Väntar på LÅG jag med och har beställt en bok om alpiner
joppenmalla
hej

Gå till biblioteket och låna och läs innan du köper .

Böcker är ju dyrt så jag har lånat först.

mvh eva-lena
Madeleine1
Håller med om att Karins bok är bäst. Både som info och kunskapskälla. Forumet är inte heller tokigt... smile.gif
Mia, zon 3
Jag brukar alltid tipsa om "Trädgårdens rum" av Kvant/Palmgren, men jag har nog aldrig funderat på om den är tillämpbar på en kolonilott?
Håller med om Karin Berglund - allt hon har skrivit är läsvärt, och som allmänt verk är "Din trädgård" oslagbar.
För odling av ätliga saker är mina favoriter Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" och "Jordens täppor", John Fedors "Den naturliga trädgården", och diverse gott och blandat av Åke Truedsson.
Men som tidigare skrivare har påpekat - det mesta finns på bibblan, så låna och se vilka som faller dig i smaken!

Och så avslutar jag med den gamla uppmaningen att Gör ett album - fota och lägg in! Både för att det är så mycket lättare att få med en bild om du vill fråga om något här på Odla, och för att vi övriga forumister är så nyfikna av oss...! laugh.gif

Varmt välkommen!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är ätliga saker det gäller säger jag också Handbok för köksträdgården min är nästan lösbladssystem numera efter allt bläddrande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon