NEB
Hej! Jag är ny på forumet och nybörjare vad gäller odling. Jag och min sambo har nyligen flyttat till en ny lägenhet och vi fick då en kolonilott på köpet! Vi blev jätteglada och har nu bjudit in en del vänner att vara med och odla. Problemet är att vi inte har så mycket kunskap. Jag undrar därför om ni har nåt bra tips på en bok för nybörjare? Jag har köpt "Odlingslott och koloniträdgård" av Caroline Foley, men den var inte så bra tyckte jag. Jag skulle vilja ha en bok som är skriven av en svensk och anpassad efter svenska förhållanden.
Finns det nån oumbärlig "bibel" kanske? smile.gif
anna_rispan
den här har jag. tycker den duger bra.

Från adlibris Din trädgård
KURT
Jag tycker inte att det finns EN bok som täcker in allt. Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" (ny upplaga i vår), är den bästa när det gäller grönsaker.
mari_tres
Genom att ha hittat hit till Odla har du nog redan hittat den största kunskapsbanken rolleyes.gif Här kan man få svar på allt, även sådant som är svårt att hitta i böcker!
Annars så tycker jag att det är svårt att ge ett tips på EN bok, finns det någonting särskilt som ni är intresserad av? Grönsaksodling, blommor, dammar... ?
NEB
CITAT (mari_tres @ 10-01-2007, 11:34)
Annars så tycker jag att det är svårt att ge ett tips på EN bok, finns det någonting särskilt som ni är intresserad av? Grönsaksodling, blommor, dammar... ?

Grönsaker, bär, örter, blommor... allt är av intresse men det ska helst vara sånt som inte är för svårt att lyckas med. Det finns redan lite hallonbuskar och sånt på lotten. smile.gif
Tack för tipsen, jag ska kolla in böckerna som nämnts.
kerstin z5-6
Det bästa ur kunskapskälleväg är nog att bli en flitig skribent här -fråga och hjälp andra med det du kan smile.gif
Välkommen hit !
k
olgak
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 11:04)
den här har jag. tycker den duger bra.

Från adlibris Din trädgård

Jag håller med! Denna är den viktigaste boken för mig smile.gif!
Åsa E
Jag också!