NEB
Hej! Jag vet ganska lite om växter och skulle därför vilja ha tips av er kunniga. Jag vill gärna ha krukväxter på fönsterbrädena, men många växter mår ju inte bra av att stå så ljust. Har ni några bra tips på lättskötta växter som klarar av att stå i fönstret?
Tack på förhand!
Lena i Torslanda
I vårt länd är det en förutsättning för de flesta krukväxter att de står i ljusa fönster annars kolar de av direkt. För ljust blir det inte, tvärtom, vi har det ofta alldeles för mörkt större delen av året för att krukväxter ska trivas i våra fönster och belysning kan behövas.
Däremot kan det bli för varmt om det är direkt söderlägen en solig dag. Men då drar man bara ner persiennerna ett tag eller skuggar på annat sätt.
NEB
CITAT (Lena i Torslanda @ 10-01-2007, 11:28)
I vårt länd är det en förutsättning för de flesta krukväxter att de står i ljusa fönster annars kolar de av direkt. För ljust blir det inte, tvärtom, vi har det ofta alldeles för mörkt större delen av året för att krukväxter ska trivas i våra fönster och belysning kan behövas.
Däremot kan det bli för varmt om det är direkt söderlägen en solig dag. Men då drar man bara ner persiennerna ett tag eller skuggar på annat sätt.

Jaså? Men när jag har försökt ha växter i fönstren så har de dött eller blivit väldigt gula och kosntiga, och då har folk sagt åt mig att jag har haft dem för ljust. När jag sedan flyttat dem längre in i rummet har de börjat må bättre. Konstigt.
Tjoppa
CITAT (NEB @ 10-01-2007, 12:16)
Jaså? Men när jag har försökt ha växter i fönstren så har de dött eller blivit väldigt gula och kosntiga, och då har folk sagt åt mig att jag har haft dem för ljust. När jag sedan flyttat dem längre in i rummet har de börjat må bättre. Konstigt.

Det kan ju vara för att de står direkt över element och inte alla växter tål det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon