Full version: Hygrometer?
Christoffer
Var kan man kpa en billig hygrometer, och r de tillfrlitbara, allts
inte s helt vrdelsa som en hydrometer, som visade torrt, fastn jorden var genomblt och tvrtom, visade bltt nr jorden var torr.

Men nu var det HYGROmeter, en luftfuktavlsare.
Lena i Torslanda
Hur tillfrlitliga de r vet jag inte men Claes Olsson har fr ca 130 :-
Christoffer
Aha! Dit fr jag bege mig nr jag fr lite mer pengar, nu tar tandlkarbesket nstan allt av mig.
Alba
Willab Garden har

G in under Tillbehr och drefter Mtinstrument
jj
Hej.
Vist r det kul med en hygrometer...
Men i ett hobbyvxthus r det nstan omjligt att pverka luftfuktigheten.
Fr att f ngon effekt behvs det sprutas vattendimma frn dysor hela dagen!
P natten tender det att bli fr fuktigt och vatten kondenseras p vxterna detta r kanske lttare att ygrda med en flkt ...

Men vist gr man hemma s ducha grna vxterna varma dagar men effekten att pverka luftfuktigheten varar inte s lnge allt kommer snabbt att ventileras ut.
JJ
Christoffer
CITAT (jj @ 14-01-2007, 12:08)
Hej.
Vist r det kul med en hygrometer...
Men i ett hobbyvxthus r det nstan omjligt att pverka luftfuktigheten.
Fr att f ngon effekt behvs det sprutas vattendimma frn dysor hela dagen!
P natten tender det att bli fr fuktigt och vatten kondenseras p vxterna detta r kanske lttare att ygrda med en flkt ...

Men vist gr man hemma s ducha grna vxterna varma dagar men effekten att pverka luftfuktigheten varar inte s lnge allt kommer snabbt att ventileras ut.
 JJ

Det lter sannolikt, men hur fungerar det med ett inomhusvxthus d?
Fr jag mrker att luftfuktigheten kar om man tex har inne en skl
eller bara har vattnat sina vxter.

Fungerar mekaniska och digitala lika tillfrlitligt d?
Mekaniska ser ju s snygga ut bara smile.gif
Lady Hamilton
Jag har en porlande mini vattenfall inne i "vintertrdgrd" och den kar luftfuktigheten.
Christoffer
Tack fr tipset. Nu kollade jag p Biltema och de har denna fr 249:-
Men drifttiden p 13 timmar, menar de full vattenbehllare, eller kan
man frlnga den tiden tro, om man fyller p med vatten ibland, eller
kan den ta skada, precis som en sdan dr massageapparat, om man
har den p fr lnge? Lustigt nog litar jag mer p anvndare av produkter
n av frsljare, fast det kanske inte r s konstigt! ;o)

Luftfuktare, 30 W
Med ultraljudsfunktion som finfrdelar vattenngan innan den sprutas ut i rummet, och vred fr reglering av utsprutningen. Vridbart utbls fr riktning av vattenngan. Ger en behaglig fuktniv som gr luften lttare att andas och som frhindrar att hud, slemhinnor, vxter och trmbler torkar ut. Minskar mottagligheten fr frkylningar och allergier. Lg ljudniv. Genomskinlig, lstagbar vattenbehllare p 3,5 l, och skerhetsanordning som stnger av luftfuktaren innan vattnet i behllaren tar slut. Drifttid: ca 13 h. Effekt: 30 W. Skyddsklass II. Mtt: 233 x 260 x 310 mm. Vikt: 2,7 kg. Med 2 m elkabel och stickkontakt fr anslutning till 230 V/50 Hz.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon