Full version: Spiskummin
noch einmal Preussen
Hej!

Tänkte höra mig för om det finns någon som har erfarenhet av att odla spiskummin. Är det som med koriander att det är bara att sätta de fröer man köper från kryddhyllan?
anna_rispan
Jag försökte odla i kruka på balkongen i zon 3(4). Det kom upp små strån sen dog de. Gjorde säkert många fel.....
noora
Jag försökte både förså inne och så ute på friland. Några få grodde men kom ingen vart, de blev små och taniga och kom aldrig ens i närheten av att börja blomma. Jag köpte fröerna från en fröfirma. Jag har fått uppfattningen att spiskummin egentligen vill ha lite längre och varmare säsong än vad vi har, och det kan vara så att det är svårt att få dem att gro över huvud taget.
Jonas70
Man kanske kan ha dem i drihus? Någon som prövat det?
noora
Jag har också funderat på om det skulle funka i t.ex. växthus. Min mamma råkade få kvar ett par vanliga kumminplantor i sitt växthus, och dom blev enorma. Jag fick kumminfrö av henne så att det räckte i flera år wub.gif
Cilla
Jag använde en annan sorts kummin som inte kallades spriskummin men som fanns i en välsorterad matvarubutik, och de gav långa blomställningar med mängder av välsmakande frö.

Satte dem på samma ställe som dillen, luftig icke sur jord.
Jonas70
Tror jag ska pröva att ha spiskummin i växthuset.
Är det någon som vet när det är dags för att så spiskummin?
CGB
Har inte odlat Cuminum cyminum själv men AoT nro 9, juli 2003, anger 4 månader från sådd till moget frö. Förkultiveras inomhus eller i drivbänk.
Christa
CITAT (noora @ 12-01-2007, 11:08) *
Jag har också funderat på om det skulle funka i t.ex. växthus. Min mamma råkade få kvar ett par vanliga kumminplantor i sitt växthus, och dom blev enorma. Jag fick kumminfrö av henne så att det räckte i flera år wub.gif

Vanliga kummin går bra att odla på friland. Det har jag gjort i zon 5 och de klarar kanske ännu kallare. Växte vilt där jag bodde som barn så jag brukade samla till mamma och grannarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon