christl annette
10-01-2007, 18:32
r det ngon som vet ngot/ har erfarenhet av odling av johannesbrd- har ftt fr - men hittar inte ngot om odling hr - jag bor i skne
RibesRubusVitis
10-01-2007, 18:52
Jag har i lgenheten tv johannesbrdplantor; den ldsta satte jag som fr fr mer n femton r sedan. Nr den ndde taket, kapade jag den till ca 1,5 meter. Den har flera gnger blommat och satt frukter. (Mitt exemplar fick han- och honblommor p samma planta, vilket tydligen inte alla fr.)
Just nu ser det gamla trdet ut att vilja d, tyvrr. Men jag har planterat krnor frn dess frukter fr ett par r sedan, tv slog rot och en lever n, men har inte blommat.
Johannesbrd r inte vinterhrdig ngonstans i Sverige; den har nog inga srskilda krav p jord eller s. Namnet kommer ju frn sgnen att Johannes Dparen skulle ha livnrt sig p den ute i knen.
christl annette
10-01-2007, 19:13
lter hoppingivande
har du anvnt din egena frbaljor till ngot??
RibesRubusVitis
10-01-2007, 21:32
Det enda r att jag stt frna (som gett upphov till viktenheten karat, efter namnet Ceratonia siliqua). Men baljorna r inte srskilt goda, de smakar som smre dadlar och anvnds mest som kreatursfoder. Mjligen skulle man kunna utvinna socker ur dem, fr de r mycket sta.
Det frsta fret fick jag nr Botan i Lund hade utstllning av tropiska frukter. Alla fick smaka en halv rtskida, och min hade tre frn som jag tog hem och sdde. Ett slog rot och vxte upp.