Full version: johannesbröd
christl annette
är det någon som vet något/ har erfarenhet av odling av johannesbröd- har fått frö - men hittar inte något om odling här - jag bor i skåne
RibesRubusVitis
Jag har i lägenheten två johannesbrödplantor; den äldsta satte jag som frö för mer än femton år sedan. När den nådde taket, kapade jag den till ca 1,5 meter. Den har flera gånger blommat och satt frukter. (Mitt exemplar fick han- och honblommor på samma planta, vilket tydligen inte alla får.)
Just nu ser det gamla trädet ut att vilja dö, tyvärr. Men jag har planterat kärnor från dess frukter för ett par år sedan, två slog rot och en lever än, men har inte blommat.

Johannesbröd är inte vinterhärdig någonstans i Sverige; den har nog inga särskilda krav på jord eller så. Namnet kommer ju från sägnen att Johannes Döparen skulle ha livnärt sig på den ute i öknen.
christl annette
låter hoppingivande
har du använt din egena fröbaljor till något??
RibesRubusVitis
Det enda är att jag sått fröna (som gett upphov till viktenheten karat, efter namnet Ceratonia siliqua). Men baljorna är inte särskilt goda, de smakar som sämre dadlar och används mest som kreatursfoder. Möjligen skulle man kunna utvinna socker ur dem, för de är mycket söta.
Det första fröet fick jag när Botan i Lund hade utställning av tropiska frukter. Alla fick smaka en halv ärtskida, och min hade tre frön som jag tog hem och sådde. Ett slog rot och växte upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon