Full version: Nu blir ni avundsjuka
katah
Vi har en kompis ,som är chef i en stor frögrossist-företag nere i kontinenten.

Han majlade till oss idag att:

Jag har FRIII tillgång till deras fröwebb-site, morgan-thompson, seedsavers ( grönsaker ) i USA och chiltern seeds i England.
DVS:gratisfröer , vilkas som hälst rolleyes.gif rolleyes.gif ohmy.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag har FÖRSÖKT att vara normal idag, men har jag lyckats wacko.gif ???

och gissa hur mycket latin jag har läst idag....
ohmy.gif huh.gif smile.gif

men beställningen landar på ca. 30 blommor och 10 grönsaker

typ :
juncus effesus spiralis
mina lobata citronella
cucurbita maxima Atlantic Gigant
strelitsia reginae
trifolium repens...

jag slutade att ha koll på växtplats och solläge...
gick bara efter vad jag ville, får lösa det andra sedan...

Sonen får nog gräva mycket nytt land denna sommar tongue.gif wink.gif

bara jag kan nu så "med måtta"..... kan man det ?
Jag har bara lika mycket att så redan här hemma!!!

Detta är kärlek!!!!!!!!!!!!!!!!! wub.gif wub.gif

Min julafton är snart här smile.gif
mulle
huh.gif
Den här Smiliesen borde vara grön. Av avund....
GRATTIS!
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
blink.gif åhhh, handla, handla, handla.... biggrin.gif /Helen
Gåsis
Här kommer en grön smiley till laugh.gif

30 sorters blommor när det är gratis - är du int rektut stoorsch? laugh.gif

Strunta i grönsakerna, dom är billiga ändå. Ta blommor för hela pengen laugh.gif

Lyckos dig!

/Åsa
Margith
Kan inte Askar läsa det här inlägget och hjälpa oss med en riktigt grön smiley? Hon brukar kunna hitta de mest fantastiska smajlisarna laugh.gif

Om du beställer grönsaker eller blommor, det har jag ingen synpunkt på, MEN hur kan du ens inbilla dig att vi ska tycka att du är normal om du nöjer dig med 40 st när du har fri tillgång? wacko.gif wacko.gif

Sen kanske Gåsis kan vara snäll och uppdatera det svensk-jamtska lexikonet så att vi förstår vad det är du pratar om wub.gif
Gåsis
Okej, här kommer uppdateringen laugh.gif

är du int rektut stoorsch? = är du min tös inte vid dina sinnens fulla bruk?

/Åsa
Lady Hamilton
ohmy.gif Jag säger bara Grattis! Och passa på att "handla" massor nu wub.gif
Ullet
Jag har inte tänkt kommentera det här öht, för jag har nog med att bita mig i knogarna, så det så! wink.gif wink.gif wink.gif
Margith
CITAT (Gåsis @ 10-01-2007, 20:45)
är du int rektut stoorsch? = är du min tös inte vid dina sinnens fulla bruk?

Nu hade jag behövt en sån där smailey som ligger på rygg och skrattar så tårarna rinner i fontänter laugh.gif men en sån har jag inte heller sad.gif

Finns det möjligtvis nån kvällskurs i jamtska?
Bättre än Gåsis svarade hade jag aldrig kunnat svara laugh.gif
katah
nej jag är inte riktigt mig själv idag , erkänner wacko.gif blink.gif tongue.gif

jag ORKADE inte till slut att läsa mer.... kollade två första länkarna lite försiktigt i går och sedan idag skickade han två länkar till!!!
Spader.... kan man kalla det ...

Varför beställer jag grönsaker? Därför att där fanns blå-gul-rod-lila-orange mangold ( tror jag att det var något liknande )det var som om någon hade varit ute med målarfärg. och decorations pumpa och någon konstig bär , som jag aldrig hade sett förut " sunbär" ( blåbär i körsbärsstorlek!)

Blommor orkar jag nog inte odla mer än vad jag har nu.. så det är så, men jag räknar med att jag har kompisen kvar även nästa år ... wub.gif
kerstin z5-6
grön grön grön ..

Grönsaker ,nae,nu jett du si åt ...oppa blommen i stalle

grönfoderpåsar finns på granngården wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Kan du inte handla åt oss andra också??? rolleyes.gif

Olle
Jonas70
Ja, en sådan kompis hade ju inte varit fel och känna. Själv så fick jag mina fröer från Impecta igår biggrin.gif och med den även räkningen sad.gif
Förstår inte vem som beställt alla de där fröerna...
Betty
Så här glad skulle jag vara om jag var du, Lycka till med "fri-shoppandet"!
Avis??? Jag??? lite kanske...
stennie
Grattis, inte fel med sådana kompisar......

En bara lite avis Stennie... tongue.gif
Alba
Lyckliga du

katah
tyvärr är det så att detta med fröer och blommor är inte den enda sysslan här i familjen och jag måste "jobba med och muta" resten av sällskapet om jag vill få mer rabatter och hjälp med att kräva.

Vi tillbringar mycket tid ute i det blå under sommaren och min man är även fullt sysselsatt att upprusta båten under vintern.
* jag pratar blommor och han svarar båt*
Någon annan skulle säkert inte riktigt hänga med oss smile.gif

Jag har en elak kropp som säger upp samarbetet om jag är för flitig mad.gif

Så jag måste dra på bromsklossarna hela tiden , varken jag vill eller ej.

Kerstin , grönsker ska bli lite speciella... inte sådana från granngården tongue.gif

Du blir kanske på lite bättre humör av trifolium repens, sanuitalia procumbens, vigna caracalla papilionaceae, thunberga alata African sunsett
.... och fråga inte MIG hur de ser ut just nu.
Jag har bara beställt....
Ewa L
Jag blir inte alls grön (och ljuger gör jag inte heller biggrin.gif ).

Eftersom jag också har en elak kropp måste jag säga att det är tur att det inte är jag som fick detta erbjudande. Jag hade aldrig klarat att sätta i handbromsen.

Skrev min beställning till Impecta igår. Dvs skrev, inte skickade iväg. Summerade och måste nog stryka lite. sad.gif

Är vi galna eller. wub.gif
kerstin z5-6
ja, komplett ... wacko.gif blink.gif smile.gif
Susanna
Ja, vi är totalt galna.....

jag skulle inte köpa några fröer i år eftersom jag redan har så många - men det blev fröer för en ordentlig summa ändå....det finns ju så mycket kul!

(och jag köpte bara grönfoder ) tongue.gif
Eva St
tummenupp.gif Säger bara Grattis. Var är mina sådana kompisar tro confused.gif

Har alla dina fröer kommit igång än????
Ann_Nica
Förköper du dej så kan du ju alltid skicka lite vidare till mej.
Speciellt sånt som tål sol och värme rolleyes.gif
skogstroll
det är sånt man drömmer om ibland på natten och så vaknar man och har inte en enda fröpåse -cry-.gif
CalleF
Grattis, grattis - så roligt för dig!
Hoppas att du som extra bonus hittar sådant du annars inte hittar i Sverige tex.
Jag är inte alls avundsjuk... näe då sick.gif
kricke1
bara att handla på dårå tummenupp.gif
katah
Oj ,ni är fortfarande nyfikna!

Jap nästan allt har kommit bra och de fröer jag beställde från kompisen och mina bytesfröer växer så det knakar.
500 sommarblommor och 500 perenner 70 tomater+ gurka, paprika och chili .
Några sega sorter finns på värmepannan och andra sega finns ute i skuggan, väntar och ser, ska bara komma ihåg att vattna;)

jag sådde över 120 sorter i pytte-pytte-pytte-lådor, försökte begränsa antal fröer , men vissa sorter var omöjliga att ransonera, det kom upp 1000 grodder ändå.

Jag har omplanterat idag 11 rosplantor, det är nog den störtsta sensationen för mig i denna vår!
Jag visste helt enkelt inte om att man kan driva rosplantor själv. Nu vet jag ! smile.gif

Denna vår har varit så underbar, inga frostnätter och bara sol: jag har redan blommande tomat och paprikaplantor, tom. gurkan är omplanterat till sin slut-hink på 20 liter.

Räkna med min bytesfrö-lista nästa vår, det kommer att bli både lång och tjock wink.gif !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon