Full version: Gyllenlönn
Katti med torpet
Fundrar på att skaffa en gyllenlönn för att lysa upp en mörk gavel.
Priserna gör dock att jag tvekar att köpa ett större ex. och frågan blir då givetvis hur fort kan jag räkna med att det växer?
Någon som känner till optimala odlingsförhållanden för en gyllenlönn?
Cilla
Det finns ju flera typer av japanska gyllenlönnar, t ex Acer Shirasawanum 'Aureum', Acer Shirasawanum 'Autumn Moon', och en som kallas Acer Shirasawanum 'Susanne'. I princip behöver alla mullrik och ganska fuktig jord i halvskuggade, skyddade lägen.

Ja satte en liten 'Aureum' vid en husknut, men det läget blev för torrt. Dessutom tror jag det kan bli lite dragigt just vid husknutar.

I zon 3 har jag förutom på plantskolor bara sett långsam tillväxt på 'Aureum', ca 15-25 cm per år.

Om du vill lysa upp en helt skuggad husgavel kanske det är bättre med en annat val.
mulle
Mitt tips är en gulbladig fläder. Växer snabbt och är ljuvlig i trädgårdens mörka vrår!
Länk till bilder
Mulle
Katti med torpet
Hm, tja jag kanske blir besviken om jag satsar på en gyllenlönn, får funderar lite till...
Å andra sidan så är det ju ett litet träd och inte buske jag är ute efter, den gula flädern var jättefin men väldigt skrymmande.
Jag är mer ute efter ett luftigt gyllene tak med plats på marken för underplantering. Flädern blir nog för dominant just där är jag rädd.
Ett mindre flerstammigt träd eller uppstammingsbar buske som trivs i skugga och kan lysa upp utan att dominera totalt... fler förslag?

En annan trädfråga:
Hur drar man upp träd optimalt?
Jag har t.ex. ett antal gullregn som jag dragit upp från frö i en 60 cm djup kallbänk. Den största är kanske 3 år och en dryg meter hög. Jag kommer inte att kunna plantera dem på sin slutgiltiga plats förrän om ett par år. Hur sköter jag dem bäst till dess?
a) Plantera ner i backen utan kruka
b) Låta stå i kruka men plantera upp i större krukor allt eftersom de växer (givetvis gräva ner krukan i backen på vintern)
c) något annat bättre förslag?
Samma fråga skulle kunna gälla GyllenLönnen. Om jag köper den nu kan den få växa till sig ett år eller så innan jag planterar den eftersom husbygge fortfarande är prio ett wink.gif Skulle kunna få övervintra i kall- eller varmväxthuset.

Såg ett inslag på TV från en trädplantskola där de grävde upp träden varje(?) år och rotbeskar dem innan de planterades om. Fick intrycket att det var för att de skulle växa snabbare och få kraftigare rotsystem, vad säger Cilla om det? Är det nödlösning i väntan på slutlig plantering eller kan man faktiskt förbättra tillväxten på detta sätt?
Cilla
Hej Katti,
Japp, rotbeskärning är nödvändig på träd som ska flyttas från plantskola till butik och köpare.

Träden vill själva vidga sina rotsystem för att garantera både stabilitet och att hitta näring, syre och vätska. I början vidgas rötterna både utåt och nedåt, och eftersom man inte kan sälja träd med många kubik rotjord så måste man se till att rotsystemet både är litet och att det har många finrötter så att trädet kan försörjas.

Beskär man rötterna med vassa verktyg så bildas finrötter direkt från snittställena. Men det räcker inte att skära i en grövre rot, för precis som med beskärning i kronan måste man beskära rötterna regelbundet (varje eller vartannat år innan det ska flyttas) för att snitten inte ska bli stora.

Träd som inte rotbeskurits tillräckligt ofta i plantskolan och som dessutom beskärs grovt den dag det krukas eller sätts i rotklumpspåse, kommer att få rotröta och alldeles för få finrötter för att få en god start. Visserligen kan trädet överleva en god tid i handeln och kanske en säsong i trädgården, men sedan är de lagrade resurserna i trädet slut och då börjar symptomen visa sig.

Det är pga att snitten i rötterna blir så stora och att tillräckligt med finrötter inte hinner bildas som det är så svårt att lyckas med flyttar av skogsträd som fått lite storlek.

Eftersom gullregn växer ganska snabbt skulle jag tro att det bästa med dem är att beskära deras rötter också, en gång per år till dess du vet var du ska sätta dem. Jag skulle låta dem växa fritt utan nedgrävd kruka och rotbeskära en gång per år, åtminstone nu när de börjar få lite storlek och man riskerar att få rotsnurr i krukan.

Om du sätter dem ute eller inte beror på om du har förutsättningar för det. Det är säkert inte fel att låta dem vara i kallväxthus ytterligare en säsong, men sedan kan det vara dags att härda dem med uteliv. Om du har dem tillfälligt på ett ställe kan du bygga upp rejäla kullar som du sätter dem på, då är de lättare att gräva upp och flytta sedan.

Rotbeskärning rekommenderar jag att du gör en gång per år innan du flyttar dem. Praktiskt kan du göra det genom att slipa en spade så att den blir som en kniv, och sedan hugger du en bit runt plantan, i den storlek du kan flytta jordklumpen sedan. Är du riktigt noggrann så skär du ena året ganska tajt inpå trädet, nästa år lite längre ut och tredje året ytterligare lite längre ut. Då skär du i förgreningar och det kan bildas många finrötter.

Kul projekt du startat med att driva upp dem från frö!

Jag kommer inte på alternativa träd som har det du önskar, men det kommer säkert tips från andra.
thomaswahlqvist
Häftigt med gul fläder, växer den fort?

Måste passa på att nämna Acer Shirasawanum 'Aureum', 3 meter hög efter 30 år, har jag läst i den Danska Rhododendronboken, om det stämmer exakt vet jag inte , men visst skvallrar det lite om tillväxten.
Mitt ex höll på att stryka med i sommras, nu har den en ny platts, hoppas att det går vägen.
Om ni aldrig sett Acer Shirasawanum 'Aureums utspring på våren så har ni missat något, helt otroligt ........
Katti med torpet
Thomas, hur länge har du haft din Aureum, hur har den vuxit sen du köpte den? Varför höll den på att stryka med?

Tydligt att man får vänta länge på att gyllenlönnen blir fullvuxen, frågan är om den pryder sin plats på vägen dit.
Är den vacker även som ung eller bara gles och spinkig?
Om någon har en, säg 4-5 år gammal Gyllenlönn så vore det intressant att få se en bild på den eller få berättat hur den ser ut.
mulle
CITAT (thomaswahlqvist @ 11-01-2007, 15:48)
Häftigt med gul fläder, växer den fort?

Ja!
Jag har faktiskt två olika, en "vanlig" och en flikbladig gulbladig.
(Och två olika variegerade och en rödbladig... )
Men så samlar jag också på flädrar - jag tycker om dem för att de växer fort, slår ut sina blad tidigt på våren, blommar ljuvligt, gömmer fula utsikter effektivt och bjuder på både saft och bär år mig och fåglarna.
Mulle
thomaswahlqvist
Jag har haft min i 1,5 år, den har vuxit 0 cm (noll centimeter).
Höll på att stryka med då den stog för soligt, den blev bränd av solen de dagar solen tog som bäst.

Mulle Måste skaffa gul fläder, är de lätta att ta sticklingar på?
Kanske kan du skicka en pinne till våren, har säkert något att byta med..
mulle
Jag har skickat PM till dig, Thomas!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon