Hm, tja jag kanske blir besviken om jag satsar på en gyllenlönn, får funderar lite till...
Å andra sidan så är det ju ett litet träd och inte buske jag är ute efter, den gula flädern var jättefin men väldigt skrymmande.
Jag är mer ute efter ett luftigt gyllene tak med plats på marken för underplantering. Flädern blir nog för dominant just där är jag rädd.
Ett mindre flerstammigt träd eller uppstammingsbar buske som trivs i skugga och kan lysa upp utan att dominera totalt... fler förslag?
En annan trädfråga:
Hur drar man upp träd optimalt?
Jag har t.ex. ett antal gullregn som jag dragit upp från frö i en 60 cm djup kallbänk. Den största är kanske 3 år och en dryg meter hög. Jag kommer inte att kunna plantera dem på sin slutgiltiga plats förrän om ett par år. Hur sköter jag dem bäst till dess?
a) Plantera ner i backen utan kruka
b) Låta stå i kruka men plantera upp i större krukor allt eftersom de växer (givetvis gräva ner krukan i backen på vintern)
c) något annat bättre förslag?
Samma fråga skulle kunna gälla GyllenLönnen. Om jag köper den nu kan den få växa till sig ett år eller så innan jag planterar den eftersom husbygge fortfarande är prio ett

Skulle kunna få övervintra i kall- eller varmväxthuset.
Såg ett inslag på TV från en trädplantskola där de grävde upp träden varje(?) år och rotbeskar dem innan de planterades om. Fick intrycket att det var för att de skulle växa snabbare och få kraftigare rotsystem, vad säger Cilla om det? Är det nödlösning i väntan på slutlig plantering eller kan man faktiskt förbättra tillväxten på detta sätt?