AgnesC
Jag letar efter någon plantskola, gärna som säljer över nätet, där jag kan köpa Morden Sunrise samt Chinatown, alt någon bra plantskola i Mälardalen. Har tidigare beställt från Hort Green o Rosenposten, men ingen av dessa har Morden S. Var har ni hittat era rosor?
mulle
Flora Linnea har båda.
Jag har tagit rosor tre gånger via dem nu och har ingenting att anmärka på.
Mulle
Kajsa
Bor i Västerås och hos Växtmästaren har funnits en hel del Kanadarosor och då passade jag på, men har annars köpt många hos Flora Linnea som mulle skrev. Chinatown finns nog hos alla som säljer rosor.

Morden Sunrise blir högre än det står, mina blev ca 1 m andra året.
kerstin z5-6
Nu börjar de vanligaste Kanadarosorna finnas på många plantskolor
Du har ju redan fått flera bra tips -jag tog mina från Finland Blomkvists-men nu finns de alltid i min lokala plantskola
AgnesC
Har tänkt sätta dessa rosor i ny rabatt tillsammans med Katharina Z, Macy´s Pride, Amber Queen, Ghislaine de F, Westerland o Alchymist. Sedan några blå clematis, olika blå, vita o grå perenner och javisst ja, rödbladig perukbuske, kanhända någon gul clematis, typ Love Child eller Bill Mackenzie. Vill nog gärna ha in mer rostrött, men kommer det att funka färgmässigt, är mest fundersam över Alchymist, kanske skall jag skippa den? Alltid svårt när man bara går efter färgerna på fotografier.
kerstin z5-6
Westerland o Alchymist.är ju olika toner av aprikos , så nog passar de , däremot är jag tveksam till perukbusken -men den blir ju en riktig färgbomb smile.gif
Kajsa
Nej, det låter väl underbart ihop, Love Child har jag i mitt klematisalbum. Alchymist är väl lite svårare ros som blommar på äldre grenar, så fryser den ner får man inga blommor, snurrar in den i väv vintertid. Westerland fryser ner ganska mycket här och blev en buske först förra sommaren efter en snörik vinter. Katharina Zeimet är en stor favorit hos mig, tål väldigt mycket kyla.

Roslistan
Här kan du läsa om dina rosor.
AgnesC
Bra att du tror på rosfärgerna, känns som en betydligt enklare operation att flytta perukbusken om det inte blir bra, än att gräva upp rosorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon