buzz
Jag skulle vilja fråga om råd gällande en krukväxt jag har.
Tyvärr kommer jag inte på vad den heter vilket försvårar det hela men jag hoppas att någon vet om jag beskriver den!

Den har hjärtformade, vaxiga blad som växer på en dm lång stjälk. Ett blad på varje stjälk.
Bladen och blommorna kommer i små rullade "cigarrer".
Blommorna som mer är som blad kan vara röda (finns även som vita).

*Jag undrar varför det kommer så många men väldigt klena, krumma blad. De är så snygga i blomsteraffärerna men lite färre pampiga blad.
*Går den att plantera om så att den numera höga knölen i mitten försvinner lite. Det kommer blad högre och högre upp och det blir mer och mer knöl i mitten. Går det att fylla på jord upp över "knölen"?
zaaritha
Kalla?
Fenja
Är det kanske denna du menar?
Bladen är ofta knövliga och oformliga innan de slår ut helt, så det behöver du nog inte oroa dig för. I blomsteraffären har de ofta optimalt ljus och luftfuktighet så det är inte ovanligt att de får en lite chock när de hamnar i vanlig rumsmiljö. Lite extraljus under en lampa kan hjälpa.
Är krukan full med rötter, lossa den försiktigt och kolla, kan du plantera om den i en större kruka med mer jord. Den skall dock inte planteras djupare än den är i krukan som du köpte den.
Mvh
Fenja
buzz
Hej!
Det måste vara en form av flamingo! Tack!
Vad synd att det inte går att fylla jord över den fula "knölen". Den blir högre och högre allteftersom det kommer nya blad och de kommer bara på toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon