|
ninnisky
11-01-2007, 16:37
För ca 2 år sedan köpte jag en stor blommande kamelia och hade gett mig den på att få den att blomma om. Förra året gick det inte - knopparna trillade av strax innan de skulle blomma upp. Likadant i år! Har gett den en - enligt boken- lämplig förutsättning med svalt under vintern men det räckte tydligen inte Kristerh, minns att du då sa att kamelian är inte värd mödan och DU fick rätt, nu åker den ut
Alexander-VG-zon3
11-01-2007, 18:23
det är så enkelt så enkelt så.
SÄTT UT DEN !?! så sätt ut den om du kan , skydda blommorna mot frost själva växten kan ta en hel del i frost . min frilands kamelia blommar som bara den nu och det har blåst upp till 25ms och spö regnat och den står där än med utslagna blommor som lyser upp . och med ett antal knoppar på väg .
när man planterar den i marken så är den en av dom lättaste växter man har i trädgården . man bara ger den vatten på sommaren och lite gödning . det ända och det är så himla enkelt .
ninnisky
11-01-2007, 18:57
Tack för det svaret, flaxss! Klart att jag måste sätta ut den - varför har jag inte tänkt på det... Jag ska i alla fall försöka och se om det går lika bra här som hos dig
kristerh
12-01-2007, 15:23
CITAT (ninnisky @ 11-01-2007, 16:37) Kristerh, minns att du då sa att kamelian är inte värd mödan och DU fick rätt, nu åker den ut  har faktiskt lyckats med en av fyra, alla olika sorter, tre av dem mulade ganska snart men en som stog ute hela sommaren har knoppar, den har stått hela hösten o vintern i samma rum som jag förvarar övriga "övervintrare" i i vanlig rumstemt fast med xtrabelysning. (de övriga stog oxså ute hela sommaren men de gillade inte att bo hos mig ändå  )
Alexander-VG-zon3
12-01-2007, 15:35
CITAT (kristerh @ 12-01-2007, 15:23) CITAT (ninnisky @ 11-01-2007, 16:37) Kristerh, minns att du då sa att kamelian är inte värd mödan och DU fick rätt, nu åker den ut  har faktiskt lyckats med en av fyra, alla olika sorter, tre av dem mulade ganska snart men en som stog ute hela sommaren har knoppar, den har stått hela hösten o vintern i samma rum som jag förvarar övriga "övervintrare" i i vanlig rumstemt fast med xtrabelysning. (de övriga stog oxså ute hela sommaren men de gillade inte att bo hos mig ändå  ) efter sommarren skulle du ha haft den kvar ute tills det blev frost om den står i blom annars så gör det inget om det blir frost oöppnade knoppar tar inte skada . hade dom varit ute så hade du under dec-jan fått se dom flesta blomma sen resten hade blommat på våren . plus kamelior trivs inte i rums temp när dom blommar ska dom ha som högst +12c
Katti med torpet
14-01-2007, 12:03
Sista nummret av Allt om Trädgård (kom i torsdages eller fredags) hade en mycket intitierad artikel om just odling av kamelior, då på en inglasad balkong! Definitivt läsvärd om man tänker försöka sig på dessa svårflörtade damer.
kristerh
15-01-2007, 12:39
CITAT (flaxss @ 12-01-2007, 15:35) efter sommarren skulle du ha haft den kvar ute tills det blev frost om den står i blom annars så gör det inget om det blir frost oöppnade knoppar tar inte skada . hade dom varit ute så hade du under dec-jan fått se dom flesta blomma sen resten hade blommat på våren .
plus kamelior trivs inte i rums temp när dom blommar ska dom ha som högst +12c kanske ska förklara att av de som dog hos mig dog 2 st ganska omgående efter hemkomst fr affären, tror faktiskt att de redan var på g att kasta in handduken när jag köpte dem  det syns ju inte direkt, 1 av dem dog ute i somras fast den stod i skugga (lite morgonsol) den som jag har inne verkar trivas, växte förra hösten inne, nu blommar den snart fast den inte står kallt  den står nära ett lysrör.
Alexander-VG-zon3
15-01-2007, 15:05
CITAT (kristerh @ 15-01-2007, 12:39) CITAT (flaxss @ 12-01-2007, 15:35) efter sommarren skulle du ha haft den kvar ute tills det blev frost om den står i blom annars så gör det inget om det blir frost oöppnade knoppar tar inte skada . hade dom varit ute så hade du under dec-jan fått se dom flesta blomma sen resten hade blommat på våren .
plus kamelior trivs inte i rums temp när dom blommar ska dom ha som högst +12c kanske ska förklara att av de som dog hos mig dog 2 st ganska omgående efter hemkomst fr affären, tror faktiskt att de redan var på g att kasta in handduken när jag köpte dem  det syns ju inte direkt, 1 av dem dog ute i somras fast den stod i skugga (lite morgonsol) den som jag har inne verkar trivas, växte förra hösten inne, nu blommar den snart fast den inte står kallt  den står nära ett lysrör. hade du satt den ute direkt hade dom haft större överlevnad , jag själv har köpt från äffaren och satt ut direkt och den står nu med fulla knoppar överallt . från äffaren och hem är en stor omstälning för en känslig växt som kamelia . hade man satt ut den direkt så hade den fått kalt och fuktigt som en kamelia ska ha dte när den står med knoppar och den anpassar sig väldigt snabbt till denna ute miljö . där dom växer natruligt så blommar dom mitt i vintern och tidigvår . och då kna man förstå varför dom vill vara ute
kristerh
15-01-2007, 15:55
CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 15:05) hade du satt den ute direkt hade dom haft större överlevnad , jag själv har köpt från äffaren och satt ut direkt och den står nu med fulla knoppar överallt . Hur kul är det då  köpa en blommande kamelia o ställa den ute i höstmörkret  den vill man ju se o njuta av
Alexander-VG-zon3
15-01-2007, 17:20
CITAT (kristerh @ 15-01-2007, 15:55) CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 15:05) hade du satt den ute direkt hade dom haft större överlevnad , jag själv har köpt från äffaren och satt ut direkt och den står nu med fulla knoppar överallt . Hur kul är det då  köpa en blommande kamelia o ställa den ute i höstmörkret  den vill man ju se o njuta av  jag njuter av min där ute med och jag kan titta ut igenom fönstret å se den , och sen kan man gå ut och titta flera gånger om dagen och sen får även andra njuta av den alla som går förbi . och kamelian bry sig mindre om hur ljuset är den vill ha svalt och fuktigt ska ta ett kort på mina två och visa i morgon nu är det för mörkt
Mia, zon 3
19-01-2007, 10:44
Mina står på glasverandan - den från förra året blommar glatt (efter utevistelse i somras), men den som jag köpte nyss har inte bestämt sig för om den tänker tjura eller ej. Den står och tvekar, har kastat några knoppar men resten ser fina ut, och det har börjat skjuta nya bladspjut, så den överlever nog. Jag tror att när det handlar om nyinköpta så är det hanteringen i butiken som skadat dem - där jag köpte min var det rumstemp. Nu får jag springa och vädra glasverandan, för att hålla tempen åtminstone under 15 grader... (Vilken januari, va?) De är som sagt lite egna, de där kameliorna. Köpte två förra året, och har som sagt bara en av dem kvar i år. Den andra dog efter blomningen (får tacka för det i alla fall). Tror det berodde på att den var mycket mindre, och hade ynkligt liten kruka. Inte kan det ha berott på MIG inte!
ninnisky
08-04-2007, 17:56
CITAT (ninnisky @ 11-01-2007, 17:57)  Tack för det svaret, flaxss! Klart att jag måste sätta ut den - varför har jag inte tänkt på det... Jag ska i alla fall försöka och se om det går lika bra här som hos dig  Jag höll ut och gardenian lever fortfarande. Nu har jag tänkt plantera ut den och frågar flaxss om den behöver några speciella betingelser/jord. Måste den ha helt vindskyddat? Några fler tips - för ut skall den så snart som möjligt!
Christer i Falköping
08-04-2007, 18:40
Nu menar du väl kamelia? Gardenian skall under inga omständigheter ut nu, den vill ha det varmt året runt. Kamelian (och gardenian) vill ha surjord, ingen kalk alltså. Anledningen till att knoppar torkar precis när de skall slå ut är oftast att de torkat någon gång under sommaren. Den måste alltid stå fuktigt, aldrig torka det minsta!! Knopparna utvecklas ändå ända tills de skall slå ut. Ställ den gärna lite halvskuggigt ute. Men ställ inte ut den direkt om den stått inne i varmt hus, då får den en chock och trillar av pinn. Vänj den sakta. Visst har vi kommit till april, men här ute snöar det nu. Christer.
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 19:09
CITAT (ninnisky @ 08-04-2007, 18:56)  Jag höll ut och gardenian lever fortfarande. Nu har jag tänkt plantera ut den och frågar flaxss om den behöver några speciella betingelser/jord. Måste den ha helt vindskyddat? Några fler tips - för ut skall den så snart som möjligt! du menar väl kamelia ? som Christer surjord , det beror hur du har haft den innan ? men dagen är ingen fara för den nu men är den inte van vid frost så vänta med att sätta ut den då det är frostfritt på natten . sen ska du ha den på friland ? för då planterar du den i väst eller öst vindskyddat då om det blåser på vintern gör att den tappar bladen . dock klara sig växten fint i zon 1 (2) fast det blåser . men ser helt klart snyggare ut om den inte får så mycket blås . men efter -5c -10c kan du ju vira in den i nått och blir det under -20c behövs vinterskydd ( vira in den i grön vinterväv ) . att vira in den är egentligen inte nödvändigt men det skadar inte heller , och blir det under -20c så ska man vira in den hmm nu blev jag rörig . blommar mellan nov-dec-jan-feb-mar-apr-maj beroende på hur hösten vintern och våren blir . min kamelia fick inget skydd alls denna vinter som va och den tappade några blad men lever och är frisk . jag har nu beskärt ner den efter blomningen för att locka fram ny tillväxt . blommorna tål inte frost
ninnisky
08-04-2007, 22:09
Tack Christer och Flaxss - klart att jag menar kamelian  Gardenia var ju den jag planterade jag om idag!
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 22:17
CITAT (ninnisky @ 08-04-2007, 23:09)  Tack Christer och Flaxss - klart att jag menar kamelian  Gardenia var ju den jag planterade jag om idag! men hur hade du tänkt att ha den ?? på friland eller i kruka ? läste att du bor i zon 1 så du borde inte ha nåt problem i den då den är satt som usda zon 6 och zon ett ligger i usda z7a-b ( 8 ) . plus läste jag att det va i göteborg vilket kan ha fuktigt och dte trivs kamelian med , även klara den fukten på vintern och blötsnö även klara den frysande regn , min kamelia har varit täckt av både is och tung blötsnö på bilden jag visar nu , där under är min kamelia under snön . alltså = en tålig buske för svenskt zon 1 ( 2) klimat . om man bara tar hand om den lite mer på vintern när det blir för kallt .
Christer i Falköping
09-04-2007, 07:15
Sedan måste jag säga att Linus råd kan vara lite riskabelt. Det finns olika korsningar med olika kamelior inblandade. Alla klarar tyvärr inte den behandlingen han rekommenderar. Kan tyvärr inte vilka det är som är härdigast, utan det får man testa fram själv. Kan bli liiite dyrt i längden dock Christer.
Ann_Nica
09-04-2007, 08:46
Regnvatten och svalka
Enkelt
På vintern kan du smälta snö men ge den inte kranvatten
Alexander-VG-zon3
09-04-2007, 13:39
CITAT (Christer i Falköping @ 09-04-2007, 08:15)  Sedan måste jag säga att Linus råd kan vara lite riskabelt. Det finns olika korsningar med olika kamelior inblandade. Alla klarar tyvärr inte den behandlingen han rekommenderar. Kan tyvärr inte vilka det är som är härdigast, utan det får man testa fram själv. Kan bli liiite dyrt i längden dock Christer. tack för att du påminde mig , dom flesta klara det då dom växer naturligt där det blir is och snö på vintern . men den sort du ska välja är ju röda eller vita enkla sorter dom är härdigast , http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Searchkolla här efter sorter olika härdighet men min är en vit dubbel och klarade sig fint fint . så rena vita och röda är dom man ska välja ps -jag ger dom inte denna behandlingen det är vintern som är så , men våra trädgårds växter får samma behandlingen inte jag som ger ut den till min kamelia och jag rekommenderade inget alls . men planterar man den på friland så får den en vinter vilket den klara galant , jag visade bilden så folk förstår vad den tål . grenarna är väldigt väldigt böjbara och den tål att va inbakad i si plus två saker ska man komma ihåg - lägg på skydd om det blir under -20c -15c och när den stor med blommor och om det blir frost . jätte enkelt och man får en fin kamelia buske i trädgården som blir upp till 2-4m
ninnisky
09-04-2007, 17:15
Tack för alla era tips! Har idag satt kamelian på altanen i söderläge i skuggan och har för avsikt att efter några dagar / det ska visst bli varmt till helgen/ plantera ut den på friland. Sedan får vi se hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|