Lilla Selma
11-01-2007, 17:01
Hej!
Har just njutit mig igenom Runåbergs senaste... Blev nyfiken på sparrisärten (Tetragonolobus purpureus) - har någon provat? Skulle den kunna funka i en vanlig balkonglåda?
Undrar Selma som längtar till våren
Eva 33c
11-01-2007, 17:11
Jag har odlat den på friland några gånger. Men det gäller verkligen att plocka baljorna i tid om man har den som grönsak. De ÄR jättegoda och blir många, men blir fort "träiga" när de blir stora. Kanske är det lättare att plocka i tid om man har dem i balkonglåda, där kan man ju njuta av de söta blommorna bättre också.
Annars var det en anspråkslös växt.
Kanske någon annan redan provat lådodling och kan ge mer tips.
Smakar dom sparris också?
Eva i Västerås
12-01-2007, 15:51
Nej, tyvärr.
Dom är goda som späda, men jag tyckte skörden var klen.
När dom vuxit till sig lite var dom som sagt inte mycket att skryta med.
Blommorna är vackert röda.
Lilla Selma
12-01-2007, 16:18
Det står i Runåbergs katalog att den ska ätas 2-3 cm lång, lätt kokt med smör. Det står också att den har en mycket lång skördetid om den plockas regelbundet. Just därför tänkte jag att jag skulle testa att ha den i en balkonglåda på trappräcket vid köksingången - då är det kanske lättare att plocka lite grann varje dag, eller så.
Hälsar Selma
Susanne i Linköping
17-01-2007, 16:38
Det är inte storleken på baljorna som är viktigast, utan åldern. Jag har odlat sparrisärt och brukade testa med att böja lätt på de baljor som såg stora nog ut att skörda. Gick baljan lätt att böja med ena handens fingrar var den OK, kändes den tämligen stel fick den sitta kvar, då var den för träig. Böjprovet tillämpar jag även på rosenbönornas baljor, funkar bra tycker jag.
Lilla Selma
19-01-2007, 23:37
Tack snälla för tipset!
Hälsar Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.