|
LenaTuring
11-01-2007, 20:29
Det vore väldigt roligt att höra om det finns någon på forumet som har denna växt hemma i trädgården eller vet någon som har den. I trädgårdsböcker står det att den inte är härdig i det här landet, men det kommer ut frön på frölistor och då kan jag inte låta bli att undra var de kommer ifrån??
Alexander-VG-zon3
11-01-2007, 20:35
den är härdig i landet . men efter nå frost natt så dör bladen och allt plus så måste man skydda den på våren om tillväxten har kommit igång plus ska man täcka den väl . har för mig att den växer på Göteborgs botaniska och även på andra ställen i skåne och öland m.m. jag skulle själv tro att den kan växa upp till zon 3 . den gillar inte vinter fukt så väldranerat och täck den mot regn. jag provade med frön men dom kom alldrig upp . och den vill växa i halv skugga och ha det fuktigt men torrare på vintern . ge den inte så mycket näring och beroende var man bor kan den behöva vinterskydd . och skydd från regn den kna ruttna lätt i regn och kyla http://www.drakenius.se/exotiskt_gunnera_manicata.asp
kerstin z5-6
11-01-2007, 21:12
Finns i många sydligare trädgårdar ,det största ex jag sett finns i en trädgård på Kinnekulle  I göteborg på Botan finns också ett fint exemplar
Jag har en ny Gunnera som vi, efter alla konstens regler, byggde frigolithus åt i oktober. Där har den fått bo trots alla plusgrader i december, jag har inte vågat glänta och titta. En annan. liten, klarade jag en vinter men så slarvade jag nästa år (förra vintern) och i våras var den död. Få se hur det går i år, jag hoppas verkligen att den lever för den är ju bara så läcker. Mulle
kerstin z5-6
11-01-2007, 21:20
åh ... har du en död gris underst ?
Gris!!??  Ska det inte vara en död luffare?  /Anki
Många!
Piccante
11-01-2007, 22:30
En släkting har Gunnera i sin trädgård och de bor väl på gränsen mot zon 4. Fast den är inte lika stor som den i Göteborgs botaniska. Men det beror kanske på luffarbristen
Mia, zon 3
12-01-2007, 09:05
Jag fick massor av info om just gunnera av någon här på forumet, kan det ha varit i våras/somras någon gång? Har också tänkt att testa, när grävskopan orkat tugga sig fram till lämplig plats... Jag har för mig att det diskuterades upphöjd bädd, och då fördelen för dräneringen kontra den kanske ökade kylan om man kommer upp ovanför den omgivande markytan. Men jag kommer inte ihåg ett smack av vad vi kom fram till - där ser man hur lite teoretisk kunskap kan vara värd utan praktiken som uppbackning....
Upphöjd bädd är jobbig sommartid eftersom Gunneran är törstig. Jag har ett ganska stort hus åt den, tillsvidare bara med fyllning inuti men om det blir rysligt kallt ännu i vinter är jag beredd på att ösa ett fyllningstäcke också över huset. Men vi får se.... Mulle
Alexander-VG-zon3
12-01-2007, 15:26
CITAT (mulle @ 12-01-2007, 13:06) Upphöjd bädd är jobbig sommartid eftersom Gunneran är törstig. Jag har ett ganska stort hus åt den, tillsvidare bara med fyllning inuti men om det blir rysligt kallt ännu i vinter är jag beredd på att ösa ett fyllningstäcke också över huset. Men vi får se.... Mulle om man har ett fuktighets lager nedan för så kan det gå , bara man dränerar bort vid rothalsen . är det väldigt regnigt och det går ner mot -22c så dör den även av sen vår frost och hastig sänkning av temperaturen dödar den . annars så är den även rot härdig ner till -15c även lägre och om det inte är för blött
Karrolina
13-01-2007, 19:53
I somras var jag på en öppen trädgård två mil norr om hudiksvall. Det måste väl vara zon 4? Dom hade iallafall en jättestor gunnera. Dom hade lagt nån slags elslinga i marken för att den inte skulle frysa. Och så hade dom ett litet tält till den och så. Så det GÅR att fixa även rätt långt norrut!
LenaTuring
13-01-2007, 21:26
CITAT (Karrolina @ 13-01-2007, 19:53) I somras var jag på en öppen trädgård två mil norr om hudiksvall. Det måste väl vara zon 4? Dom hade iallafall en jättestor gunnera. Dom hade lagt nån slags elslinga i marken för att den inte skulle frysa. Och så hade dom ett litet tält till den och så. Så det GÅR att fixa även rätt långt norrut! Det där lät väldigt spännande! En hel del pyssel förstås men klart intressant.
Mia, zon 3
15-01-2007, 08:36
LenaTuring
15-01-2007, 20:08
CITAT (Mia @ zon 3,15-01-2007, 08:36) Så sant! så sant!
andreas i uppsala
15-01-2007, 21:49
kom ihåg att jag var dum nog att köpa en manicata för några år sedan (jag med min lilla trädgård) Jag kom fram till att jag inte kunde ha den, så jag gav inget skydd under hösten/vintern, en mycket blöt höst var det. Till min stora förvåning och mot mina planer ölverlevde den vintern, endast täckt av snön. Till våren grävde upp den och gav bort den. Tror den befinner sig någonstans nere i V-Götland nu För att göra en lång historia kort, Gunnera är härdigare och stryktåligare än vad man skulle kunna tro. Ska dock helst stå ganska torrt vintertid för att uppnå full härdighet
LenaTuring
15-01-2007, 22:16
Det där låter intressant andreas, nu har jag bestämt mig, jag ska köpa Gunnerafrö, så och förhoppningsvis få fram plantor som jag sätter i zon 5  de´ni! Ja, ja tänker ni, men en dag ska visa stora fina blad här på odla
Ludvig Johansson
17-01-2007, 16:38
Jag har odlat gunnera några år nu i zon 3/4 och de verkar som nån skrev tuffare än man tror. Andreas, din planta mådde bra sist jag kollade! Jag har förlorat en planta en gång som jag avtäckte för tidigt. Den började växa och sedan kom en frostknäpp och den strök med. Jag brukar täcka mina gunnera med ca 10 cm lönnlöv enligt devisen man tager vad man haver.
Jag har försökt driva upp från frö 2 ggr men inte lyckats. Kan vara Impectas fel med gamla frön? Eller så hade jag för svalt för att fröna skulle gro? Hursomhelst tänker jag inte försöka en gång till, gunnera finns ju hos de flesta (många) välsorterade plantnasare, iallafall här kring Skövde.
Mia, zon 3
19-01-2007, 09:00
Ha - nu minns jag! Visst var det väl dig, Ludvig, som jag frågade en massa saker förra gången?
Ludvig Johansson
24-01-2007, 15:21
Jag tror det
Blomstersmurfen
26-01-2007, 06:20
Jag har satt Gunnera över mina hundars gravar (i brist på luffare...) och täckt med fårull, så nu håller jag tummarna.
En Gunnera har jag står i växthuset med ca 8 grader, planterad i en tio-litershink, och den har börjat växa så det knakar. Blir lite orolig för detta eftersom det förmodligen kommer skugga en del för de andra växterna i vår (det är MYCKET trångt i växthuset redan...)
Tänkte plantera ut den i vår, på den sista (snyft) hunden som kom i jorden för sent på hösten.
Mia, zon 3
26-01-2007, 13:34
Det tycker jag var en jättefin variant på gravsmyckning... Själv är jag ledsen över att min ödla dog innan vi flyttat till huset - fick begrava henne vid sommarstugan istället. Annars hade jag tänkt plantera en buskpion eller något blommande träd på hennes grav... Nu fick det bli en massa ormbunkar istället - visserligen fint det också.
Är nu inne på år 3 av min Gunnera och satte förra året dropbevattning på den (vad gör man inte för sina älsklingar) och 2006 kom belöningen 3 blommor och bevattningen gjorde att den växte mycket mer. på vintern täcker jag bara med lite löv och en plastskiva mot nederbörden. [attachment=25:17_05_2006.jpg]
lilla mamma
01-03-2007, 17:06
Jag tror att Ludvigs Gunnera även spritt sig till Värmland! Flyttfåglar
Har en Gunnera i zon fyra har klarat den 2 vintrar nu den sista mycket tuff med -25,täcker med lite eklöv ett täcke sedan presenning över.
jenniepennie
08-09-2010, 13:47
Vi har en kolonigranne som har ett praktexemplar av gunnera! Hur tar man frö från den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|