Full version: Borsta tänderna?
Anna M
Borstar ni tänderna på era hundar? Jag gör det inte, tränade liksom inte på det när han var valp och nu är det tillräckligt med kloklippningscirkusen...

Kommer han få dålig andedräkt när han blir äldre utan tandborst-borstade tänder? Han får sådana där tugg-gjrejer ibland som skall vara lite tandrengörande men magen verkar inte gilla det...

/Anna
askar
Håll koll på tänderna regelbundet så ser du om hunden får tandsten...
brunt vid tandhalsen.
Veterinären rekommenderade att man kommer dit och kontrollerar
samt tar bort ev tandsten åtminstone 1ggr/år på hundar som inte vill låta tänderna borstas.
Jag bosrstade inte på min hund.

Dålig andedräkt får hunden om tänderna inte är OK
Anna M
Tack för ditt svar askar!

Han har lite brun tandsten på de övre hörntänderna, ungefär 0,5 cm, inget på de andra tänderna. Hur funkar tandstensbortttagning hos veterinären?

(typiskt, vi har just varit hos veterinären för den årliga vaccinationen, men han sa inget om tänderna fast han tittade på dem!)
/Anna
askar
CITAT (Anna M @ 11-01-2007, 22:26)
Tack för ditt svar askar!

Han har lite brun tandsten på de övre hörntänderna, ungefär 0,5 cm, inget på de andra tänderna. Hur funkar tandstensbortttagning hos veterinären?

(typiskt, vi har just varit hos veterinären för den årliga vaccinationen, men han sa inget om tänderna fast han tittade på dem!)
/Anna

Om han inte sa nåt så var det inte så pass att man behöver åtgärda.
Du kan gott vänta till nästa vaccinationstillfälle ifall du inte märker
att han/hon börjar lukta dåligt ur mun.

Om så är... tala om det när du beställer tid för vaccination...
det blir då billigare eftersom du bara betalar 1 besöksavgift.

Hunden får narkos... så var det iaf för min hund..
får tänderna rengjorda och vaknar.. är pigg på inte alls sååå lång stund.
mulle
Jag har borstat Coffees tänder från början, bara för att vänja henne vid tandborsten. Dessutom ser jag till att hon hela tiden har ben att gnaga på.
En kompis till mig har nämligen en pudel som hade så mycket tandsten att den måste sövas ner för tandputs. Nu har den hunden ordinerats plaque off.
Mulle
askar
CITAT (mulle @ 11-01-2007, 22:35)
Jag har borstat Coffees tänder från början, bara för att vänja henne vid tandborsten. Dessutom ser jag till att hon hela tiden har ben att gnaga på.
En kompis till mig har nämligen en pudel som hade så mycket tandsten att den måste sövas ner för tandputs. Nu har den hunden ordinerats plaque off.
Mulle

Visst var det Plaque off för djur som maken var och köpte
här i stan... Han som jobbade med försäljning, hade några förp. hemma.
Den finns ju också för människor... jag har haft tabletterna.

Andedräkten blev bättre, men han hade för mycket tandsten för att det skulle försvinna. sad.gif
Anna M
Är plaque-off tabletter eller tandkräm?
/Anna
mulle
Jag har själv bara ätit människo- Plaque off och det är i alla fall tabletter.
Mulle
Ramoth
Plaque off är ett algpreparat.

För hund och katt är det i pulverform som stös på maten.

Vad man bör ta med i beräkningarna - varje fall för katt - är att alger(oavsett märke) har hög halt av magnesium. Hög magnesium halt ska man passa sig riktigt, riktigt noga för.
Ewa L
Kommer inte tandsten vare sig man borstar eller ej? Vi människor får det ju, och nog sjuttsingen borstar vi.

Jag lät söva och ta bort tandsten vid två tillfällen på Mehlie under hennes 13 år. När lukten blev för påträngande alltså. Men hon var urusel på tuggben. Lättja! Däremot gärna riktiga ben och även rå potatis eller morötter.

Lucas käkar nog två tuggben i månaden. Dessutom två gånger per år riktiga benknotor (råa) som han gnager på i flera dagar.

Så länge jag inte ger sötsaker, borstar jag inte heller hundens tänder.
Rätt eller fel, vet jag inte, men så gör jag. smile.gif
Ramoth
Rejäla råa ben, gärna med en del kött på, är den bästa tandborste som finns!
Å de flesta hundar älskar det!
Det kan man ge titt som tätt, å gärna istället för vanliga tuggben.
herkules
Jag tror att det handlar lite om att ha anlag för att få tandsten också. Har aldrig borstat tänderna på mina hundar, de har tillgång till köttben och tuggben. En av dem måste till vet 1 ggr/år för att skrapa tandsten (jag törs inte skrapa själv), de andra har ingen tandsten.
Chanku
Plaque-off ska väl helst användas efter man skrapat tandsten för att förhindra att tandstenen kommer tillbaka?
Att hunden luktar illa ur munnen betyder inte automatiskt att det har problem med tänderna, utan doften kan lika gärna komma ur halsen.

Det är lätt att skrapa tandsten själv, såvida hunden ligger stilla. Bråkar hunden så är det väldigt lätt att man gör illa den, då man ofta får ta i lite när man skrapar.

Ben och annat hårt kan förhindra uppkomsten av tandsten. Även blötfoder (T.ex Klass och Bravo) sägs förhindra att hundarna får tandsten. Ger man vanligt uppblött torrfoder, så är det en fördel om man regelbundet ger hunden något hårt att tugga på.

Själv misstänker jag att vattnet kan ha viss del i tandsten. Jag har bott på två olika orter och hundens munhälsa har varierat ordentligt, trots att han går på samma foder.

Det går även att ta bort tandsten med ultraljud numera.
pejori
mina får tandsten fast dom har gott om ben, så jag borstar tänderna ofta på dom och ger plack-of också smile.gif
yenny
Nu har jag ju ingen hund... men jag tänkte på en sak.
Hos oss människor är det ju väldigt olika, vissa får tandsten och vissa slipper. Om jag fattat det rätt så beror det på en mängd olika saker men bla på hur dant saliv man har. Jag har ju katt, Hon har aldrig haft tandsten och är snart 13 år. Min andra katt (som inte finns längre) hon hade tandsten fast hon åt exakt samma saker som min Frida. Så jag antar att det kan vara olika från hund till hund precis som med människor och katter!? Vare sej de borstar tänderna eller inte.
pejori
CITAT (yenny @ 15-01-2007, 17:32)
Nu har jag ju ingen hund... men jag tänkte på en sak.
Hos oss människor är det ju väldigt olika, vissa får tandsten och vissa slipper. Om jag fattat det rätt så beror det på en mängd olika saker men bla på hur dant saliv man har. Jag har ju katt, Hon har aldrig haft tandsten och är snart 13 år. Min andra katt (som inte finns längre) hon hade tandsten fast hon åt exakt samma saker som min Frida. Så jag antar att det kan vara olika från hund till hund precis som med människor och katter!? Vare sej de borstar tänderna eller inte.

tror jag med.
min lilla katt har redan början till tandsten och hon är bara ett halvår wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon