|
Maria_z5
11-01-2007, 22:08
Hej.
Har knyckt fröer från mammas hosta, men vet ej hur de ska drivas.
/Maria
Helen i Piteå Zon 5
11-01-2007, 23:44
Varmt och ganska fuktigt  fröna trivs att gro med lite undervärme och hög luftfuktighet. Jag frösådde för några år sedan inne i början på feb. fick määäängder av plantor.
malin72
11-01-2007, 23:47
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-01-2007, 23:44) Varmt och ganska fuktigt  fröna trivs att gro med lite undervärme och hög luftfuktighet. Jag frösådde för några år sedan inne i början på feb. fick määäängder av plantor. men  jag har aldrig tagit frön från hostorna för jag har för mig att jag läste att det tar jätte lång tid att få dom till plantor kanske är feber yra nu
Helen i Piteå Zon 5
12-01-2007, 09:46
Nej, det tar inte lång tid, du kan plantera ut småplantorna redan första året  Vad som tar lång tid är att det tar några år innan dom är riktigt stora Hostor, 3-4år kanske mer..... Men dom pryder sin plats i rabatterna hela tiden  /Helen
Maria_z5
12-01-2007, 11:55
Är februari för tidigt att börja då? Tänkte ställa dem på akvariet tills de har grott men sedan är det väl okej att ställa dem utan undervärme?
/Maria
Helen i Piteå Zon 5
12-01-2007, 12:44
CITAT (Maria_z5 @ 12-01-2007, 11:55) Är februari för tidigt att börja då? Tänkte ställa dem på akvariet tills de har grott men sedan är det väl okej att ställa dem utan undervärme?
/Maria Nej, det är nog en bra tid  Skulle tro att det går lika bra nu ifall du sedan har lysrör, då dom har grott behövs ingen undervärme. /Helen
Maria_z5
12-01-2007, 12:56
Super!! Tack och bock! /Maria
De Hostafrön jag sådde 6/1 inne, och placerade under elementet på golvvärmen i badrumet visade sin 1:a grodd 11/1. Fem dagar från sådd till grodd! Först tänkte jag att det var en ”själmordskandidat” som aldrig skulle ha klarat sig på egen hand ute i naturen. Enl.vad jag hört ska Hostan ta lite tid på sig men idag så sticker det upp flera groddar. Om det är ewa zon 3:s superfrön eller om det är mitt varma fuktiga badrum eller om det är ”kaktusjorden” utblandad med halksand……… /Anki
ewa zon 3
14-01-2007, 11:15
Vad kul att dom gror  Mina sticker också upp ur jorden nu. Superfrön tror jag inte på men varmt och fuktigt badrum är perfekt miljö. Jag hade mina ovanpå varmvattenberedaren med plast över, vände på plasten varje dag eftersom det bildas rätt mycket kondens när det är varmt. In under lysrör efter grodd. Har märkt att de verkligen vill ha det varmt under fötterna för att gro Vi kanske ska bilda "Halksandsklubb" du och jag /Ewa
kerstin z5-6
14-01-2007, 12:06
Ja -det där är ett bra sätt -och att de gror snabbt gör inte så mycket eftersom de är rätt små och lätthanterliga länge -Dock hann även jag få ut mina i rabatterna säsong ett -En del blev riktiga praktex efter något år Tyvärr har jag inga bra bilder -den tv vid allium har fransade krulliga kanter -den bakom Brunette har blådaggiga jättestora blad .. vårbild )
Maria_z5
14-01-2007, 16:39
Anki och Ewa hur funkar det med halksand i jorden, blir det inte för grovt? Har Växa såjord och jag tycker att den känns lite kompakt. Vad har ni för proportioner?  Jag vet att älgen är bäst men den finns inte att uppbåda nu. /Maria
Uppskattningsvis så blandar jag ner 35-40% halksand i såjorden. Jag mäter inte så noga utan tar några skopor. Hittills så har det fungerat jättbra och det jag sått har grott fint. Bäst tyckte jag ändå det var när jag skulle skola om småplantorna, det var jättelätt att få upp plantan med hela fina rotsystem.  Även om många här förordar en speciell sorts såjord så har jag svårt att tro att det skulle vara bättre än "mitt sätt"..... säkert lika bra . /Anki
Maria_z5
14-01-2007, 16:56
Nu kommer makens halksand in fort som attan, han får köpa mer sen!! Den är saltfri! Jag misstänker att det gror oavsett vilken jord man använder men det var ju det där med sorgmyggen!! /Maria
ewa zon 3
14-01-2007, 17:10
För frösådder som ska kallstratifieras el jag vet tar lång tid på sig att gro blandar jag i ca 1/4 halksand i såjorden. Jag använder "Älgen" såjord men eftersom jag kan bli lite för ivrig med vattningen så passar det mig bra att blanda i halksand också. Använder nästan alltid halksanden som täckning längst upp på frösådder.na. Täcker med sanden gör jag för att jag tycker att det ibland vill växa alger på Perliten (dom vita kornen) under lysrören. Vid omskolning blandar jag ofta i lite halksand också, för dräneringens skull. Det blir lite olika mycket beroende på vilken växt det är. Anki tror jag använder vanlig så-och kaktusjord med halksand, så hoppas hon svarar vilka proportioner hon blandar. Hon är en hejare på att få saker att gro. Hostafröerna hon sådde grodde snabbare hos henne. När jag skickade fröerna till Anki så hade jag redan sått mina och hennes hann före /Ewa
Maria_z5
14-01-2007, 17:28
Jag kan inte få tag på vare sig perlit eller vermiculit med mindre än att jag åker 40 mil t/r totalt... men jag tänker att det går nog bra ändå om jag blandar i lite halksand. Troligen har handelsträdgårdarna det V och P men de öppnar inte förrän i maj... ca 25% till de som ska kallstratifieras, det ska jag prova! /Maria
kerstin z5-6
14-01-2007, 17:52
Halksand i och på sådder är jättebra oavsett jord, välj en såjord som inte är jättebillig , så blir det lika bra som älgjord , Tror jag
Maria_z5
14-01-2007, 19:42
Vi har bara Växa och Växa att välja på men jag tror att det blir okej... Jag har varit ambitiös och provodlar lite frö som jag har massor av för att se hur det är med sorgmygg och hur jorden faller isär innan jag kör igång på riktigt... Tänkte beställa nemablom så att jag kan preparera om det finns sorgmygg i.
/Maria
Elisabeth P
14-01-2007, 20:07
Halksand? Brukar inte den vara saltad? Var köper man annars Halksand som är saltfri?
Lisa
Maria_z5
14-01-2007, 20:16
Fråga bara när du köper på macken om den är osaltad eller inte.
/Maria
Elisabeth P
14-01-2007, 20:19
Okej. Ska testa det nästa gång. Som sagt så blir det lätt lite grönt med vermeculiten/Lisa
Maria_z5
14-01-2007, 20:25
Lycka till nästa gång! /Maria
kerstin z5-6
14-01-2007, 20:47
Halksanden på påse från Granngården är helt osaltad den med -använder jag till alla alpinsådder
Elisabeth P
14-01-2007, 20:57
tack för tipset. Får inhandla detta till nästa gång. Nu är redan de första i jord.
Lisa
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-01-2007, 20:47) Halksanden på påse från Granngården är helt osaltad den med -använder jag till alla alpinsådder Är den bra för Blå Bergvallmon också?
kerstin z5-6
14-01-2007, 21:57
Ja , de mår bra av luft kring rothalsen -särskilt om man är en duktig vattnare som jag
Norrbottens-Magdis,14-01-2007, 21:47 CITAT Är den bra för Blå Bergvallmon också? Hur tror du annars att jag som total nybörjare kunde få upp 50 utplanteringsbara småvallmos? Nåja, halksanden gjorde väl sitt.......men det bidrog säkert att de fick sova i kylskåpet om nätterna. /Anki
CITAT (Anki V @ 14-01-2007, 22:16) Norrbottens-Magdis,14-01-2007, 21:47 CITAT Är den bra för Blå Bergvallmon också? Hur tror du annars att jag som total nybörjare kunde få upp 50 utplanteringsbara småvallmos? Nåja, halksanden gjorde väl sitt.......men det bidrog säkert att de fick sova i kylskåpet om nätterna. /Anki Halksand ska omedelbums inhandlas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|