Full version: blå bergvallmo
malin72
jo jag sitter och läser i AoT ang blå bergvallmo.(duktig 14- åring som odlar ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

där står att det är efter groningen som problemen uppstår....eftersom att rötterna utvecklas bara om temp är under 10 grader och att dom tycker att man ska låta dom stå ute...menar dom att man ska låta dom vara ute hela tiden då alltså sköta dom ute till sommaren aldrig in under lyset eller unsure.gif unsure.gif
hon tycker att den är EXKLUSIV MEN ENKEL rolleyes.gif ...
jag vill verkligen lyckas med den wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
När plantorna har grott så kan du ha dem under belysning på dagen och låta dem "sova" i kylskåpet på natten smile.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 11-01-2007, 22:13)
När plantorna har grott så kan du ha dem under belysning på dagen och låta dem "sova" i kylskåpet på natten smile.gif

ja jag hoppas ju på att det ska bli några plantor först laugh.gif laugh.gif
ok sova på natten.. sad.gif känns som att jag har oddsen emot mig,vet inte varför man jag har alltid sett den som omöjlig unsure.gif smile.gif
Magdis
Jag har beställt Blå Bergvallmo för tredje gången nu. rolleyes.gif Vägrar att ge mig! tongue.gif Första gången grodde massor men utvecklades inte mer. Andra gången grodde inte ett skit...måste ha varit dåliga fröer. Nu hoppas jag det blir 3:e gången gillt. smile.gif
Elisabeth P
Här är en till som ska försöka sig på denna växt i år rolleyes.gif den är så underbart vacker wub.gif , men sägs ju vara svår.
Lite experthjälp är ju aldrig fel. Visst läser man både här och där om alla goda råd. Men de allra bästa råden brukar komma från alla kunniga odlaiter.

Lisa
malin72
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2007, 22:36)
Jag har beställt Blå Bergvallmo för tredje gången nu. rolleyes.gif Vägrar att ge mig! tongue.gif Första gången grodde massor men utvecklades inte mer. Andra gången grodde inte ett skit...måste ha varit dåliga fröer. Nu hoppas jag det blir 3:e gången gillt. smile.gif

nej men hjälp blink.gif blink.gif nu känner jag paniken komma krypande wink.gif
ja fröna är från Kerstin och jag hoppas att jag med allas hjälp här klarar det sad.gif

måste skaffa kamera så jag kan göra som förra året, tills Kerstin sa till oss som sått aklejor att det såg bra ut och att vi skulle låta dom vara och gå och rota någon annanstanns laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
CITAT (Lisa:) @ 11-01-2007, 22:44)
Här är en till som ska försöka sig på denna växt i år rolleyes.gif den är så underbart vacker wub.gif , men sägs ju vara svår.
Lite experthjälp är ju aldrig fel. Visst läser man både här och där om alla goda råd. Men de allra bästa råden brukar komma från alla kunniga odlaiter.

Lisa

amen tongue.gif tongue.gif
Elisabeth P
CITAT (malin72 @ 11-01-2007, 22:47)
amen tongue.gif  :P

Vi får väl stötta och hjälpa varandra under tidens gång rolleyes.gif unsure.gif tongue.gif

Godnatt/Lisa
Maria_z5
Blå bergvallmo verkar vara populärt, har också en påse som jag ska försöka få upp.
Jag har också läst AOT och hennes, Isas såråd
Det blir himla spännande.... särskilt att hålla dem lagom fuktiga och inte blöta så att det går röta i dem.
Jag tänkte ha dem ute hela vägen och följa hennes råd att inte låta dem blomma i år om de inte har 2 bladrosetter eller fler.

God odling på er. wink.gif

/Maria
emmapemma
Vilken fantastisk mamma Isa verkar ha, som hjälper till och fixar kolonilott till sin dotter! Eloge! wub.gif

/Emma
Maria_z5
Ja, jag håller med, tala om uppbackning hemifrån!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/Maria
kerstin z5-6
Trams! "Råttan i pizzan"
Bergvallmo varken lever eller dör bättre om man halshugger sina darlings tongue.gif

Vem ? i Himalaya går omkring med sax och klipper av alla blomknoppar på förstaåringar tror ni ?? blink.gif wacko.gif

biggrin.gif
Ni som fått mina frö :-eller andra bra frö
1.Detta är den mycket fertila bergvallmogruppen -det är inga svårigheter att få dem att gro-En shelidoniihybrid

2. När de grott ger du tusan i stora vattenkannan -du vattnar bara med stril, eller sprayflaska -fuktigt , men inte blött

3.Rotutvecklingen gynnas av lägre temp , med det menas + 10 grader nattetid /annan tid på dygnet -resten av tiden ljus ljus ljus

4. aldrig direkt solljus på de småplantorna-bladen bränns lätt

5. Om man , som någon här odlar under lysrör i bostadsrum , KAN , kylskåpsförvaring -ELLER annan sval plats vara bra på natten

6. Har man växthus, behöver man inte kyla nattetid ,det sköter sig själv

7.BERGVALLMO har oförtjänt dåligt rykte som svår

8.Skola om så tidigt du vågar -i bra fet jord-de är hungriga rackare

9.Färska Bergvallmofrö gror bra , gror de inte inom 14 dagar kyl 4-5veckor ute -eller i kallt kylskåp

9. Du kommer att lyckas bra

10 .Får ni blomknoppar i sommar på era sådder ska jag äta upp en halmhatt

Plantera ut dem i juni juli -vattna noga den första tiden
Mina frö har en högväxt gen -så bered plats -rosetterna ser små ut i början men växer fort -Kodyngeblandad bra plantjord ger fint resultat
Upphöjd bädd verkar de trivas bäst i
Lycka till
K

Bergvallmo är däremot en typisk nordlig perenn -den gillar kallt klimat -alla odlare i z4 och uppåt kan glädjas över många år med sina bergvallmo -medan de längre söderut kan behöva en svalare placering i upphöjd bädd för att trivas riktigt bra

Mina råd kommer främst från Hannelotte i Dalarna som har ett FÄLT -en hel ÄNG med bara blå bergvallmo-samt de erfarenheter jag samlat själv utifrån sådder av denna fina växt -jag har nog sått och fått upp den under 6-7 säsonger -det finns alltid plats för mer Bergvallmo
Nu senast satte jag 38 st i en o samma rabatt smile.gif
Maria_z5
Okej, jag ska skippa saxen. laugh.gif
Jag misstänker att du inte känner för att klämma i dig min gamla halmhatt även om den är väl inkörd och insaltad efter många timmar i trädgården. biggrin.gif

Jag som nybis går väl på alla möjliga dumheter rolleyes.gif men då är det skönt att du/ni finns och sätter P för det. wub.gif

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
Jag kan inget annat än hålla med Kerstin rolleyes.gif Bergvallmon är inte svår att fröså... eller att få plantorna att överleva... svalt, ljust och försiktigt med vatten= mängder av blåa vallmon biggrin.gif /Helen
Elisabeth P
Jamen det va ju kanon laugh.gif Då är det bara att köra laugh.gif

Läget kan jag iof sig börja fundera. De flesta av mina rabatter ligger i direkt sol.
Kanske jag ska fundera på en norr rabatt iallafall och placera den där?
Fast då är det knappt någon sol alls.

Lisa
kerstin z5-6
Så länge de har tillgång till vatten och inte sitter mot en het solvägg i söder går det bra -de gillar sol , men inte 12 timmar om dygnet i + 30
malin72
5. Om man , som någon här odlar under lysrör i bostadsrum , KAN , kylskåpsförvaring -ELLER annan sval plats vara bra på natten

-förstår inte vad du menar vadå sår inne i bostaden..hm jag ...näääää

9.Färska Bergvallmofrö gror bra , gror de inte inom 14 dagar kyl 4-5veckor ute -eller i kallt kylskåp

-ok detta gäller efter att dom redan stått ute eller,jag menar jag ställde ju ut dom efter ett dygn...är det här efter att man tagit in dom och ska få dom att gro?????

-hahahahaha är det så ,så kommer jag och levererar hatten själv....haha

Bergvallmo är däremot en typisk nordlig perenn -den gillar kallt klimat -alla odlare i z4 och uppåt kan glädjas över många år med sina bergvallmo -medan de längre söderut kan behöva en svalare placering i upphöjd bädd för att trivas riktigt bra

-svalare placering men den vill ha sol???hur ska jag lösa det....upphöjd ja det kan jag lösa men läget vet jag inte..[/QUOTE]
blink.gif blink.gif rolleyes.gif laugh.gif
kerstin z5-6
-förstår inte vad du menar vadå sår inne i bostaden..hm jag ...näääää

Vissa har andra metoder -du har sått och ställt ut -det passar dej just nu -
andra sår inne , för bergvallmo behöver ofta ingen kylperiod, men eftersom du sår för första gången vill jag att du ska lyckas bra -Därav rådet ställ ut
ok ? smile.gif

Risken med att så dem inne , och behålla dem inne nu hade varit att de grott omdelbart -i alla fall rätt många -det är lång tid för en som inte ÄN har ett växthus att hålla liv i de här typerna januari till maj
smile.gif
Bättre just för dej att låta dem kylas ett tag -få bra grobarhet när du tar in dem feb mars och ha lagom stora plantor att avhärda ute april maj
I ditt klimat och med dina förutsättningar alltså (=utan Växthus o varm zon )
Till någon i norrlands kustland kunde det optimala rådet sett annorlunda ut smile.gif

-ok detta gäller efter att dom redan stått ute eller,jag menar jag ställde ju ut dom efter ett dygn...är det här efter att man tagit in dom och ska få dom att gro?????

Ja för dej är det när när du tagit in dem -Det gäller alla frö du ställt ut
-Annars gror de inte ute förrän till våren -i maj juni typ -smile.gif

Inget ska gro ute NU -de ska bara kylas , som du vet.

-hahahahaha är det så ,så kommer jag och levererar hatten själv....haha

Risken är minimal smile.gif

-svalare placering men den vill ha sol???hur ska jag lösa det....upphöjd ja det kan jag lösa men läget vet jag inte..[/QUOTE]

jag menar -sätt bergvallmon på en plats där den har sol tex morgon och kväll men inte mitt på dagen , inte i en rabatt mot en solig södervägg i söderläge -öst väst läge går utmärkt bra

Med upphöjd rabatt menas-Höjd över gräsmattenivå
det är bra för i stort sett varenda perenn
Så lite som 1dm hjälper
Min bild på bergvallmo visar en mycket upphöjd rabatt , den gör man lätt med torvblock -har du ingen sådan kanske det vore nåt att grunna på
Det finns många växter som vill ha svala rötter men ljust o soligt ändå

För du tänker väl fortsätta så ?fler sorter när du lyckats med bergvallmon smile.gif

laugh.gif
cia73
Ja, blå bergsvallmön var jag väldigt envis med. På fjärde gången så lyckades jag få fram plantor. Jag sådde dem på våren och de fick växa i lusthuset den första tiden, ca 1-2 månader. Första sommaren kom det några blad, andra sommaren en lite större bladrosett och ifjol, tredje sommaren, så kom belöningen. Den blommade oavbrutet i en månad trots att vi hade århundradets torka och 30 grader varmt! Vacker är den!
Jag har mina plantor i en upphöjd bänk med en skottkärra kodynga i botten av bänken. Där trivs mina liljor utmärkt också.
Maria_z5
Vet inte hur det gick till men i farten så åkte blå vallmon ut med aklejorna för kallperiod... Det är väl ingen fara, det kan väl rent vara bra... eller? unsure.gif

Nåja man lär sig på vägen.
/Maria
malin72
CITAT (Maria_z5 @ 17-01-2007, 11:50)
Vet inte hur det gick till men i farten så åkte blå vallmon ut med aklejorna för kallperiod... Det är väl ingen fara, det kan väl rent vara bra... eller? unsure.gif

Nåja man lär sig på vägen.
/Maria

ja jag har ju mina ute smile.gif
Maria_z5
*puh*

Ja då är det nog ingen fara för mina heller. biggrin.gif
Man är ju lite hispig med första perennsådden. wink.gif

/Maria
malin72
CITAT (Maria_z5 @ 17-01-2007, 11:59)
*puh*

Ja då är det nog ingen fara för mina heller.   biggrin.gif
Man är ju lite hispig med första perennsådden.  ;)

/Maria

laugh.gif laugh.gif laugh.gif jo jag vet rolleyes.gif hur tror du att den kan bli på 2 sidor tråden annars laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Helt sant!!!

/Maria
kerstin z5-6
Era bergvallmo kommer at gro så bra så bra -smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon