-förstår inte vad du menar vadå sår inne i bostaden..hm jag ...näääää
Vissa har andra metoder -du har sått och ställt ut -det passar dej just nu -
andra sår inne , för bergvallmo behöver ofta ingen kylperiod, men eftersom du sår för första gången vill jag att du ska lyckas bra -Därav rådet ställ ut
ok ?

Risken med att så dem inne , och behålla dem inne nu hade varit att de grott omdelbart -i alla fall rätt många -det är lång tid för en som inte ÄN har ett växthus att hålla liv i de här typerna januari till maj

Bättre just för dej att låta dem kylas ett tag -få bra grobarhet när du tar in dem feb mars och ha lagom stora plantor att avhärda ute april maj
I ditt klimat och med dina förutsättningar alltså (=utan Växthus o varm zon )
Till någon i norrlands kustland kunde det optimala rådet sett annorlunda ut

9.Färska Bergvallmofrö gror bra , gror de inte inom 14 dagar kyl 4-5veckor ute -eller i kallt kylskåp
-ok detta gäller efter att dom redan stått ute eller,jag menar jag ställde ju ut dom efter ett dygn...är det här efter att man tagit in dom och ska få dom att gro?????
Ja för dej är det när när du tagit in dem -Det gäller alla frö du ställt ut
-Annars gror de inte ute förrän till våren -i maj juni typ -

Inget ska gro ute NU -de ska bara kylas , som du vet.
10 .Får ni blomknoppar i sommar på era sådder ska jag äta upp en halmhatt
-hahahahaha är det så ,så kommer jag och levererar hatten själv....haha
Risken är minimal

Bergvallmo är däremot en typisk nordlig perenn -den gillar kallt klimat -alla odlare i z4 och uppåt kan glädjas över många år med sina bergvallmo -medan de längre söderut kan behöva en svalare placering i upphöjd bädd för att trivas riktigt bra
-svalare placering men den vill ha sol???hur ska jag lösa det....upphöjd ja det kan jag lösa men läget vet jag inte..[/QUOTE]
jag menar -sätt bergvallmon på en plats där den har sol tex morgon och kväll men inte mitt på dagen , inte i en rabatt mot en solig södervägg i söderläge -öst väst läge går utmärkt bra
Med upphöjd rabatt menas-Höjd över gräsmattenivå
det är bra för i stort sett varenda perenn
Så lite som 1dm hjälper
Min bild på bergvallmo visar en mycket upphöjd rabatt , den gör man lätt med torvblock -har du ingen sådan kanske det vore nåt att grunna på
Det finns många växter som vill ha svala rötter men ljust o soligt ändå
För du tänker väl fortsätta så ?fler sorter när du lyckats med bergvallmon