Full version: odlingsråd
katah
Efter fröbyten här har jag nu dubbelkollat att odlingsråd och har några frågor kvar:

Campanula alliarifolia, Eva som skickade fröna sade att de ska inte täckas, men enligt Kerstins såtips-sida ska det både vara mörkgrående + K kylbehandling 3-8 grader 8 veckor + V varmt ca 20 grader 8 v.

blink.gif

Kan någon råda ut?
Lika så hittade jag precis inga råd för protea och passiflora capsula

jag misslyckades med mina passonsblommor totalt förra året, så jag är väldigt vilsen ( ruggades, blötläggades och stog i värmen gjorde de då!)?
Eva 33c
Det var jag som skickade fröerna. Jag minns inte hur jag själv sådde denna Campanula en gång i tiden. Har man väl fått upp en planta är det ju liksom inte aktuellt att göra om, denna sår sig på egen hand.
Men jag grundar mina råd till dig på tom clothiers och Magnas Aspakers såråd.
(Även Jelitto anger "varmt" och "täck ej")
Vissa perenner gror inte alls utan kallperiod men de flesta gror med kallperiod även om de inte behöver den.
Kanske räcker fröerna till att prova båda metoderna så kan du tala om för oss sedan vad som var bäst rolleyes.gif

Proteafrön har jag också fått i år. Kruxet med dessa frön tyckas vara att de gärna vill uppleva en skogsbrand innan de gror, eller nåt sånt. Ibland ser jag att det säljs "rökbehandlade" fröer för bättre groning. En forumist här tipsade om att lägga aska på så jorden. I övrigt verkar det vara varmt som gäller. Jag ska så mina nu snart bara jag hinner. Sedan kanske vi kan utbyta erfarenheter. smile.gif
kerstin z5-6
Det ÄR så med sålistor -Om Roland testat med att täcka fröna -kommer där att stå -Mörkergroende --Om han först kylt -KYLA

Mycket få frö är dock mörkergroende ..de flesta gror ljust -
Och nu vet vi ju att varmt under ljus funkar -Eftersom Helen testat -jag med för den delen -
Många campanula behöver inte någon kylperiod heller

Alla såråd kan inte ses som absoluta sannningar -det är bara just den odlarens tips på hur de gjort -andra sätt fungarar ibland bättre smile.gifsmile.gif eller lika bra smile.gif
Sen är det ju så bra med frö -att kommer inget upp , har man tid på sig att pröva en annan variant -det är inte kört förrän man behållit sålådan i två år för vissa fröslag -dock gror campanula betydligt fortare laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

vedaska blandat med vatten -eller skogsbrand uppe på jorden i krukan -akta luggen !ger protean ideer om att det är dags att gro smile.gif
katah
Hur djupt ska jag plantera protea-fröna innan jag startar branden?
De ska väl inte brinna själva fröna? unsure.gif
I så fall är de VÄLDIGT ljusgrående smile.gif Är det det ?

Vad ska jag göra med passifloran?

Rugga, blöta och hålla på värmepannan det gjorde jag förra året.
Är även den ljusgrående?
Det var kanske det stora felet förra året att de var nog täckta...
Jag har inte tillgång till någon liten lysrör över värmepannan, fungerar en vanlig skrivbordslampa som en punktbelysning för just de sådder?
kerstin z5-6
nej , fröna ska inte värmas av elden -det är nog mer de ämnen som bildas av brand , som sätter igång dem -Därför går aska med vatten metoden lika bra
1 tsk aska i ung 5 dl vatten -vattna ut över fröna - de är inte ljusgroende
Passiflora frö minns jag inte , nån anan vet säkert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon