Kathy
Jag vill puffa för detta med utomstående kontaktperson. Alltför många personer med utv störning eller psykiska funktionshinder skulle behöva (och står i kö) för en utomstående kontaktperson. Och många får aldrig någon, speciellt om man är gravt utv störd.
Det behövs fler.

En kontaktperson är en medmänniska som kan ersätta eller komplettera kontakten med anhöriga. Uppdraget som kontaktperson innebär att man medverkar till att en person med funktionshinder kommer ut i samhället och i kontakt med andra människor. En viktig uppgift är att bryta den enskildes isolering genom samvaro och hjälp till fritidsverksamhet.

Länk.
Anma
Det är jattebra initiativ att puffa för detta, Scrollan! Jag var kontaktperson till en gravt utvecklingsstör man som var dessutom blin, blev tvungen att sluta då jag fick min nackskada... sad.gif
Gillan
Tycker också att det är ett bra initiativ Scrollan wub.gif
Sen skulle jag vilja tillägga att det finns många,många barn och tonåringar som också skulle behöva detsamma. Så behovet av kontaktpersoner är väldigt stort, långt större än vad många tror smile.gif wub.gif
netaave
Fast det är så otroligt sällan man får "rätt" person. Vi har avverkat ett antal till dottern och oftast är dom mer intresserade av pengarna dom får än uppdraget. Tar med egna kompisar när dom ska "gå på stan" o.s.v. sätter sig inte in i problematiken, struntar i vad som sägs.
Har många gånger undrat över hur de som inte kan föra sin egen talan upplever det här med assistenter och kontaktmäm.
Ska man ha ett sånt här uppdrag måste man vara seriös och engagerad. Som det är nu går dom här uppdragen till i princip vem som helst, ofta unga studerande som saknar livserfarenhet.
Anma
CITAT (netaave @ 12-01-2007, 10:07)
Fast det är så otroligt sällan man får "rätt" person. Vi har avverkat ett antal till dottern och oftast är dom mer intresserade av pengarna dom får än uppdraget. Tar med egna kompisar när dom ska "gå på stan" o.s.v. sätter sig inte in i problematiken, struntar i vad som sägs.
Har många gånger undrat över hur de som inte kan föra sin egen talan upplever det här med assistenter och kontaktmäm.
Ska man ha ett sånt här uppdrag måste man vara seriös och engagerad. Som det är nu går dom här uppdragen till i princip vem som helst, ofta unga studerande som saknar livserfarenhet.

Ja, du har så rätt. Den jag var kontaktperson till hade haft många olämpliga innan, jag hade 10 års erfarenhet från gruppboende i ryggen. Det "roliga" var att personalen sa till mig att han måste åka färdtjänst för att det fungerar inte åka kommunalt med honom. När jag lärt känna honom testade jag kommunala färdmedel och det gick alldeles utmärkt. smile.gif Vi var ofta och åkte buss bara för åkandets skull för han tyckte att det var jätteroligt med bussen. Varför jag slutade efter min skada var för att han "hängde" i armen på promenader och min nacke klarade inte det. En gång missade jag säga att det var en trottoarkant, om hans oseende blick kunnat mörda hade jag varit död nu... laugh.gif laugh.gif Så sur han blev!
Kathy

Skillnad på personlig assistent och kontaktperson är att personlig assistent är ett jobb, kontaktperson ett uppdrag med arvode.

Som kontaktperson finns inga krav på utbildning eller kunskap utan där handlar det mer om att hitta "rätt" person med "rätt" intresse så att det, så långt det går, överensstämmer med den person man ska bli kontaktperson till. Det kanske mycket väl passar med t.ex en ung tjej som kontaktperson till någon i samma ålder med liknande intressen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Fast det är så otroligt sällan man får "rätt" person. Vi har avverkat ett antal till dottern och oftast är dom mer intresserade av pengarna dom får än uppdraget.

Pengarna??????

När jag var kontaktperson så fick jag 175:- Kronor i arvode som jag t.o.m. fick skatta för. Då kan man verkligen inte säga att man gör det för pengarnas skull. Höjningarna som man sedan ibland fick var so minimala och tänker man efter vilken tid man la på det hela så var ersättningen skrattretande

Elisabeth
Blomstertanten
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-01-2007, 12:22)
Fast det är så otroligt sällan man får "rätt" person. Vi har avverkat ett antal till dottern och oftast är dom mer intresserade av pengarna dom får än uppdraget.

Pengarna??????

När jag var kontaktperson så fick jag 175:- Kronor i arvode som jag t.o.m. fick skatta för. Då kan man verkligen inte säga att man gör det för pengarnas skull. Höjningarna som man sedan ibland fick var so minimala och tänker man efter vilken tid man la på det hela så var ersättningen skrattretande

Elisabeth

Inte tjänar personliga assistenter några stora pengar heller sleep.gif
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 12-01-2007, 12:46)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-01-2007, 12:22)

Pengarna??????

Elisabeth

Inte tjänar personliga assistenter några stora pengar heller sleep.gif

Nej....det kanske t.o.m är pinsamt att kalla det för lön? unsure.gif sad.gif
Rossi
Fast personlig assistent och kontaktperson är inte samma sak. Men några höga löner rör det sig inte om direkt i någotdera fallet.

Jag ser nu att Scrollan redan har redogjort för detta. smile.gif
netaave
har haft ett gäng personliga assistenter till barn på dagis under åren, det är precis samma sak med dom, ingen utbildning inget engagemang och oftast unga outbildade människor.
Anma
Ja, problemet är att lönen är så dålig. En utbildad vårdare/undersköterska eller vad det nu må vara får mycket bättre betalt i ett gruppboende än som personlig assistent. Lönen måste höjas för att man ska få kompetent personal till dessa tjänster. Gäller ifs vården i stort. När jag jobbade som personlig assistent samtidigt som jag pluggade åren 99-01 tjänade jag 75:-/tim, i gruppboendet hade jag närmare 90kr i timmen,som extra personal. Då har jag utbildning och erfarenhet. Efter att jag pluggat färdigt och började på kontor blev min timlön närmare 120:-. Hade utbildning men ingen erfarenhet. wacko.gif
askar
Håller med Neta att man ofta tar personer som helt saknar utbildning i
området till t.ex personlig assistent. Det kan inte alltid vara så bra... fast det ändå kan finnas personer utan utbildning som är mer passande i yrket än dem som har det "på papper"

Samtidigt måste jag bara få säga att jag beundrar alla som jobbar i det yrket.
Det kan inte vara lätt att t.ex vara en persons armar och ben... men i övrigt vara
"osynlig" Har sett en del på teve om just hur dessa assistenter har det.

Inte kan det vara eftertraktansvärt jobb att i timmar varje dag gå backe upp och backe ner bredvid en permobil.
Inte heller att vara assistent till småbarnsmamma... alltid finnas tillhands men aldrig någonsin visa känslor för barnet... inte ens få trösta när han/hon gråter.

Ni som jobbar med människor med olika behov... Ni är beundransvärda. wub.gif
Kathy
CITAT (askar @ 12-01-2007, 21:28)
... fast det ändå kan finnas personer utan utbildning som är mer passande i yrket än dem som har det "på papper"

Det kan jag hålla med om att så är det.
Jag har anställt timvikare med utbildning och lång erfarenhet och, tyvärr, fått avsluta dem som timvik eftersom det inte har fungerat. (detta har dock bara hänt 2 ggr på 7 år) Och sen har jag naställt en timvik utan utbildning och erfarenhet, och det är en av våra bästa timvikare vi har. wub.gif
Utbildning är inte allt, man kan få bra folk som har engagemang och intresse. Men ska man ha kvalité, så underlättar det om personalen är utbildad och har erfarenhet av yrket. Dessutom så stärker det och ger status till yrket.
Kathy
Igår var jag på intervju för att bli utomstående kontaktperson till en kille som bor på den gruppbostad jag jobbade på för drygt 8 år sen.

Jag fick förfrågan om det då jag slutade där...men kände att jag inte kunde ta på mig det då eftersom det var så mycket på mitt nya jobb.

Men nu är det dags. wub.gif
AnitaO
CITAT (Scrollan @ 25-01-2007, 11:36)
Igår var jag på intervju för att bli utomstående kontaktperson till en kille som bor på den gruppbostad jag jobbade på för drygt 8 år sen.

Jag fick förfrågan om det då jag slutade där...men kände att jag inte kunde ta på mig det då eftersom det var så mycket på mitt nya jobb.

Men nu är det dags. wub.gif

Jag funderar ibland på att bli kontaktperson.
Hur pass mycket jobb är det med det?
Kathy
Det är inget man blir rik på utan mer ett herdersuppdrag med viss ersättning.

Det är behovet som styr hur mycket tid personen ifråga får beviljad, men vanligtvis rör det sig om 2 ggr/månaden c:a 3 timmar. Tanken är ju att man ska hinna göra något vettigt och då behövs det några timmar till det.

Det utgår ett arvode som är skattepliktigt samt en fast ersättning för utläggen man haft, som inte är skattepliktig.

Är man intresserad av att bli kontaktperson, så kontaktar man den kommun man tillhör. Det görs då en utredning för att se om man är lämplig för uppdraget. De tar utdrag från polisregistret, socialtjänstregistret samt intervju på c:a 1 timme.
AnitaO
Tack för det smile.gif
Får väl se om jag tar tag i det nån gång också rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon