Full version: Silverregn
Blomstersmurfen
Jag har två silverregn, båda planterades förra året. Den ena på våren, den andra på sensommaren. Den vårplanterade växte kanske 8 meter och var jättefin, men blommade knappast alls. I år är den jätteynklig och bladen som har kommit på kanske var 5:e ranka är bara 1-2 cm långa, sen har de liksom stannat upp. Den sommarplanterade hann inte växa mycket förra året, men är jättefin i år och växer så att det knakar. Ingen av dom har någonsin upplevt torka och de är planterade i rejäla gropar med samma fina jord båda två. Den vårplanterades tomma grenar lever iallafall, för de är lite gröna under "barken" om jag skrapar på den.

Jag som ville ha ett fungerande insynsskydd nu i år i mitt gigantiska viltstängsel! Och ja, jag får spraya på med anti-rådjursmedel på dem, för rådjuren tycker annars mycket om silverregn (och klematis!).
Hannele
Det tar väl ett par år innan silverregn, Fallopia aubertii (Polygonum aubertii), blommar.
Många kätterväxter blommar på fjolårets grenar.
Gå till bilblioteket och låna en bra bok om klätterväxter.
Blomstersmurfen
Det är inte blommorna jag oroar mig för utan för de pyttesmå bladen på det större exemplaret. Det ser inte ut som om det är samma växt alls som i fjol!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon