kerstin z5-6
Jag vet att det finns sådana här som driver penseer from nu och framåt
Inne under lysrör ?Hamilton mfl?

Hjälp mej med en bra beskrivning och gärna en bild -dels behöver jag argument i en diskussion -dels skulle jag själv vilja veta hur ni gjort för att lyckas bra smile.gif ?
Lady Hamilton
Åja sleep.gif Lite mer kött på "benen" behöver åtminstånne jag, för att riktigt förstå vad du "vill ha"..........
kerstin z5-6
såtid , hur du har tempen osv -när de är utplanteringsbara -och gärna en bild smile.gif
Lady Hamilton
Ok, gör ett "spec" album där du kan få kolla/välja ev. bild
Skriver här resten smile.gif
kerstin z5-6
Jättegulligt ! Tackar smile.gif på förhand !

Kan jag ta råden till frölistan sen ? smile.gif
Lady Hamilton
Sådde 19/11-05 (för tidigt, sår en månad senare i år)
Gronings tid ca 7-10dagar i vanlig rumstemp under lysrör. Placerade sedan plantorna i +10-15* Första blomknoppen kom 23/2 (alltså 3 mån efter sådd) Knipsade bort knopparna och fick kraftiga plantor.
4/4-06 placerade jag ut plantorna i växthuset för att börja att "härda dem" Sänkte temperaturen succesivt tills de varit utsatta för -3* (hann ej med lägre temperatur) Plantorna var utplanterings klara redan i början på April (alltså stl mässigt) Men pga ute temperaturen/årstiden kunde jag inte plantera ut dem redan då. Ut planteringen skedde i Maj och gick bra.

Titta i mitt Album "För Kerstin" om du hittar någon lämplig bild

Du får fritt använda både bilder och "text" o "ideér" laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar fröså mina Violer/Penseér i okt/nov/dec. beroende lite på när jag får tag i fröna. Jag fuktar jordytan och frösår, ställer krukan svalt ca. +0,5-+10gr. mörkt. Tar inte fram krukan under växtbelysning förrän jag ser att fröna börjar så smått spricka. Då fröna är spruckna tar jag fram krukorna under växtbelysning och ställer dom i garaget där tempen pendlar mellan +10-+18gr. Då dom är tillräckligt stora bredskolar jag dom för att slutligen skola en och en i slutet av mars då jag öppnar växthuset. Utplanteringsbara under tidig sommar då vi har haft våra 'järnnätter' /Helen
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-01-2007, 13:52)
Då dom är tillräckligt stora bredskolar jag dom för att slutligen skola en och en i slutet av mars då jag öppnar växthuset.

vad menas med bredskolar unsure.gif unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (malin72 @ 12-01-2007, 13:56)
Då dom är tillräckligt stora bredskolar jag dom för att slutligen skola en och en i slutet av mars då jag öppnar växthuset.

Jag tar ett stort 'brette' och planterar ihop flera i samma låda /Helen

http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p45771.jpg
kerstin z5-6
Lagt in bild o såråd på listan -Längst ner smile.gif
Tack för allt jobb Hamilton -!

Helens råd finns redan under pensee viol smile.gif
K
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-01-2007, 14:00)
CITAT (malin72 @ 12-01-2007, 13:56)

Jag tar ett stort 'brette' och planterar ihop flera i samma låda /Helen

http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p45771.jpg

aha ok när är det dags att göra så unsure.gif unsure.gif hur många blad ska det vara innan man börjar unsure.gif
Floppy
ohmy.gif ...på mina fröpåsar står det att de ska sås först i februari - mars...
de skall alltså sås redan nu??? blink.gif huh.gif
Lady Hamilton
Du kan så dem när du vill smile.gif Det är bara om du vill ha vår blommande plantor som du bör så nu
Alba
HAMILTON

vad använder du för märklappar ?
kerstin z5-6
Oavsett HUR man skolar ut bör plantorna ha minst två till fyra riktiga sk karaktärsblad förutom de två första(hjärtbladen ) bladen (som sällan ser ut som de riktiga)
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2007, 16:42)
Oavsett HUR man skolar ut bör plantorna ha minst två till fyra riktiga sk karaktärsblad förutom de två första(hjärtbladen ) bladen (som sällan ser ut som de riktiga)

ja just det ja rolleyes.gif klart vad dumt av mig wub.gif
kerstin z5-6
Hamilton :
redan har en glad Lena i stureby hört av sig och tackar för de fina råden -hon var så sugen på att gro penseer nu , men trodde inte att det gick smile.gif
biggrin.gif
Nu har du lurat in en till under lysrören laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Floppy
CITAT (Hamilton @ 12-01-2007, 15:03)
Du kan så dem när du vill smile.gif Det är bara om du vill ha vår blommande plantor som du bör så nu

smile.gif ...okidoki...då vet jag vad jag ska göra i helgen... laugh.gif ...
...för jag vill gärna ha fint till våren... wub.gif
Tack Hamilton wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2007, 17:11)
Hamilton :
redan har en glad Lena i stureby hört av sig och tackar för de fina råden -hon var så sugen på att gro penseer nu , men trodde inte att det gick smile.gif
biggrin.gif
Nu har du lurat in en till under lysrören  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

CITAT
Floppy Skickat den 12-01-2007, 17:24

CITAT (Hamilton @ 12-01-2007, 15:03)
Du kan så dem när du vill  Det är bara om du vill ha vår blommande plantor som du bör så nu

...okidoki...då vet jag vad jag ska göra i helgen...  ...
...för jag vill gärna ha fint till våren...  
Tack Hamilton  

wub.gif Vad bra att man är till "nytta" i bland smile.gif
kerstin z5-6
Allt detta penseeskrivande gör att jag blir sugen själv .. hinner de bli klara till den 1 maj ,? tänk om jag skulle så lite penseer jag med

Lady Hamilton
smile.gif Självklart hinner du Och vad bra att även du har drabbats lite av "så-vår-blomme-virus"
kerstin z5-6
och vems fel är det då ? DITT Hamilton ....

Men nog är de söta smile.gif
Jonas70
Själv så sådde jag två sorters penséer i söndags. Hoppas att jag kan driva upp de ordentligt under lysrören. Jag har bara lysrör i rumstemp (ca 20 grader). Tror ni det kommer fungera, eller ska den ha det kallare när den grott?
kerstin z5-6
funkar nog bra , till dess du kan börja avhärda dem
Kajsa
rara växter
rara växter har mycket penséer att välja på, köpte Amber Kiss och Creme Yellow Lip i år, putteplantorna har redan tittat upp, det gick snabbt i år, men ska man ha dom på trappan i vår så får man vara ute nu.
zynk
Kerstin: Vad är det för frölista du talar om? *nyfiken* Eller vad det nåt privat? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon