anneli85
Tänkte jag skulle försöka mig på att så lite...
Jag har köpt på mig fröer b la hängkrasse, blå lobelia och lite annat smått o gott. Har ni några andra tips på lättodlade blommor?
Den viktigaste frågan är vad jag behöver inskaffa och hur jag ska gå till väga?Kan vem som helst lyckas? Ge gärna tips på vad jag behöver för lysrör och dylikt. Jag behöver alla råd jag kan få!
Trevlig helg på Er!
kerstin z5-6
Du vill så mest sommarblommor ser jag -Då räcker det att börja i mars -så du får vänta ett tag .. möjligtvis kan du så lobelian lite tidigare

En variant är en förökningshylla

Som sätts i fönster

men bäst är ändå ett lysrör över ett vanligt bord på sval plats
Såjord , gamla plastförpackningar plastlådor osv till sådd, småkrukor till utskolning och någon form av etiketter + frö
En liten sprayflaska för vattningen till groddarna
Man kan börja med några få sorter,ett lysrör , sen ser man om man blir biten av detta eller inte.smile.gif Haha

Ps -Många tror att ettåriga sommarblommor är "lättare" att så än perenner -så är det inte
testa tex riddarsporrar om du har lust -de gror lika bra som krasse

Så inte dina sommarblommor för tidigt -då hinner de blomma inne innean du får ut dem -och det förkortar blomningstiden avsevärt

Ja vem som helst kan lyckas biggrin.gif
Alba
Tagetes går inte misslyckas med. Det finns det så många roliga varianter - både i färg och form.
anneli85
juhuuuuuuuu vad jag längtar, det måste ju spara en jädra massa pengar istället för att gå och köpa färdiga plantor. När är det dags att skola om plantorna, när ska man börja vänja dom vid utelivet och hur tätt ska man sätta fröna? Skolar man om en och en? Vad ska jag köpa för lysrör då? Många funderingar.......Kerstin kan du ge flera bra exempel på perenner och var köper jag fröna?
Åsa, mälardalen zon 2
Hur tätt man sätter fröerna beror på vad det är och hur stora fröerna är. Om man planterar en och en beror också på vad det är för växt ex. lobelian du köpt där bredsår man ofta och så gräver man upp en tuss med flera fröplantor och planterar i en kruka medans om man sår en pelargon så gräver man bara upp en planta och planterar per kruka.

När man börjar vänja dem vid utelivet beror också på sort, vissa växter klarar inte temperaturer under ett visst gradtal.

De få växter jag startar tidigt med får klara sig med några skrivbordslampor med lysrör i resten sår jag så sent att det naturliga ljuset räcker. Har man armaturer kan man köpa lysrör i lampbutiker, matbutiker mm.

Många sommarblommor går även bra att direktså i Mellösaområdet så du måste inte hålla på med inomhussådder för en del växter ex. ringblomma, lejongap, solros, tagetes (lite senare blomning), krasse (lite senare blomning), vallmo, gurkört med flera brukar gå att direktså utomhus i april.

Perennfröer kan du hitta i en del butiker, samt du kan shoppa hos ex. impecta de har ett brett fröutbud, är det större mängder perenner det handlar om satsar man nog på såna firmor som ex. jelitto som enbart säljer frön till perenner och de har stort utbud.
anneli85
Så jag kan alltså så solros och tagetes i stor utekruka i april?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det kan du, du kan även så direkt i marken. Använd gärna fiberduk över sådderna den håller kvar en hel del fukt och höjer värmen något.
kerstin z5-6
Ja det kan du säkert göra smile.gif
jagtycker även att du kan ta en titt på Granngården s , Plantagen , Blomsterlandets fröutbud -de har en del perenna frö from februari som skulle passa dej utmärkt att så första gången .
Det där med hur o när du omskolar avhärdar o sånt det får du ju svar på här -förutom Åsas bra svar -så oroa dej inte för det

Bra "nybörjar "sorter är tex
Lammöra -stacys byzantina
stockros -alcea -finns två och fleråriga -Diguitalis/fingerborgsblomma om du gillar dem
Riddarsporrar -Delpinium
Kungsljus -verbascum
Klockor -Campanula
Akleja -ska ut och kylas lite smile.gif
anneli85
Tack för alla bra tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon