anna_rispan
Läste en liten notis i tidningen häromdagen att något av de i rubríken var utrotningshotade och att någon rörelse vädjade att städer med stränder o dyner skule göra något för att bevara arten. detta skulle leda till att ovanliga fåglar också skulle få en chans att överleva...
Piccante
Nä det kan man undra? Hittade inte något aktuellt om hotade bin på stränder hos WWF, SNF eller Sveriges entomologiska förening. Vilken tidning läste du det i? Hoppas att Gossen Ruda kan reda ut detta, han verkar ha kläm på steklar.
anna_rispan
Det var en sån där notiskant. Där de tar in nyheter från nyhetsbyråar. KOnstigt att det inte stod nåt på de ställen där du kikade. För det var nåt jag kände igen namnet på ju...varför klippte jag inte ut notisen för....
anna_rispan
Jag gav mig den på att klura ut det. Lyckades hitta den här listan artdata på naturvårdsverket.

Kan nog ha varit sandhumla jag far efter...... Nån som vet mer om sandhumlan? Nån som sett den på rikigt?
Gossen Ruda
Sandhumlan är med tveksamhet bofast i Sverige så jag vet inte riktigt om det är den det är frågan om. Björn Cederberg på Artdatabanken hittade den i Norrbotten, Tornedalen, 2003. I listan han skickade mig i våras ser jag att dom senaste svenska fynden innan dess var i Skåne 1952, Halland 1950 och Västergötland 1938. Den finns i Danmark upp till Fredrikshamn och även i Finland. Tveksamt om det är rätt art att börja skydda. rolleyes.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 16:25)
Sandhumlan är med tveksamhet bofast i Sverige så jag vet inte riktigt om det är den det är frågan om. Björn Cederberg på Artdatabanken hittade den i Norrbotten, Tornedalen, 2003. I listan han skickade mig i våras ser jag att dom senaste svenska fynden innan dess var i Skåne 1952, Halland 1950 och Västergötland 1938. Den finns i Danmark upp till Fredrikshamn och även i Finland. Tveksamt om det är rätt art att börja skydda.  :rolleyes:

Sådana arter som uppträder här mer eller mindre regelbundet och är på gränsen till sitt utbredningsområde blir ofta rödlistade automatiskt. Det kan verka rätt fånigt då det inte handlar om en art som minskar i utbredning utan de är ovanliga för att de alltid har varit ovanliga här. Samtidigt kan sådana arter ha stabila populationer inom sitt kärnområde. Så det kan jag hålla med om att det är lite fånigt om man ska skydda en humla som inte har setts sedan 1938 i vissa landskap, såvida inte du eller någon annan upptäcker en himla massa strandhumlor och kommer på att den är inhemsk men väldigt förbisedd.
anna_rispan
Jag hittade det!! Tidningen fanns kvar.

"Havsmurarbiet är en akut hotad art som tros finnas i bara ett 50-tal reproducernade exemplar på några få platser i landet. Den lever kustnära, öppna sandmarker med dyner närmast stranden. Men ny bebyggelse, nya planteringar och dyner som växer igen begränsar biets möjligheter till överlevnad allt mer. Nu förösker Naturvårdsverket sätta in motåtgärder i ett försök att rädda arten. I ett remissunderlag som ksickas till det kommuner där biet ännu kan finnas kvar vädjar verket om "omedelbara och kraftfulla insatser".
- Lyckas man fixa det det för havsmurarbiet så kommer också en mängd andra hotade arter tillbaka, som till exempel fältpiplärka, säger Björn Cederberg på Artdatabanken vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala till Helsingborgs dagblad." TT 11 januari

Nån som vet nåt om det här biet då. smile.gif
Gossen Ruda
Bara att det heter Osmia maritima och är bara hittat i Skåne och Halland.
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2007, 18:26)
Bara att det heter Osmia maritima och är bara hittat i Skåne och Halland.

Det räcker för mig! Att det finns i Skåne o Halland är intressant nog. Då kan jag tänka på det om jag möter ett bi på stranden där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon