Full version: Isört
Lilla Selma
Jaha, nu är jag igång med drömmar om framtiden igen... Runåbergs frökatalog innehåller massor av intressant...

Har någon provat Isört (Mesembryanthemum crystallinum)? Låter som om den är jättegod! wub.gif Det står så här:

"De spröda bladen livar upp den tröttaste sallad"

Vidare står det: "Påminner om spenatblad till form och storlek, men är tjocka och saftiga, överdragna med isiga pärlor. Smaken är friskt grön med lite dragning åt citrus och en viss sälta".

Visst låter det läckert??

Hälsar Selma
anna_rispan
Ja det låter gott. Ska läsa om den i morgon o se om det kan vara nåt för min leråker... rolleyes.gif
BME
Jag provade isört 2006. Bladen är som det står suckulenta och smakar en aning salt. Kan inte påstå att jag använde den så ofta i sallad, utan hade den mest som en snygg och rolig grönsak i kökslandet.

/Birgitta
cia73
Jag har odlat den och den är faktiskt läcker. Spröd och lite salt. Jag rekomenderar den varmt.
anna_rispan
Det stod i den lilla katalogen jag fick häromdagen att den bör förodlas?
Ni som har odlat har ni lust att berätta hur, när var o så?? sleep.gif
cia73
Det är så otroligt små frö att de kan vara svåra stt hålla koll på om man sår direkt ut. Jag har sått inne och planterat ut dem sen när de är små plantor. Jag tror jag sådde i april eller maj. wink.gif
anna_rispan
okej! blir de knubbiga inomhus innan man planterar ut dem? är det som en sallatsplanta?? unsure.gif
Eva 33c
Den ser ju inte ut som en ordianrie salladsplanta. Den är liksom krypande.
Isört, en bildlänk
Övre bilden till höger visar bra hur bladen ser ut. Blommor blir det ju inte så mycket av om man använder den till sallad...
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon